Belegondoltunk már abba, mibe kerül nekünk az, hogy engedjük magunkat elhülyíteni? A Magyar Narancsban Nagy Gergely Miklós járt utána, hogy a Modern Media Groupot – Habony Árpád és Győri Tibor cégét – mennyi közpénzzel tömték ki az utóbbi időben. Mely lapok tartoznak a céghez? A 888.hu, a lokal.hu és a nyomtatott Lokál, ami – a hetilap saját adatai szerint – ötszázezer budapesti postaládában landol, ingyenesen. Kerületenként más-más, a helyhez alkalmazkodó tartalommal.
A cég létrejöttére nyilvánvalóan azért volt szükség, hogy valamiféle legális jövedelmet tudjon felmutatni a Gucci és Ibiza – azaz luxusrajongó – „tanácsadó”.
A lapnak elsődleges célja nyilvánvalóan nem a közszolgálat, bár már ott tartunk, hogy a közszolgálati média is jobbára csak egy propagandaszócső. Vagy ha azt gondoljuk, rendben van, hogy adófizetők pénzéből finanszírozzanak egy nyilvánvalóan csak egyetlen (a hatalmon lévő) párt igéit hirdető médiumot, érdemes elmerengeni azon, pártunk és kormányunk miként is definiálja a „köz”-t. Ahogy most kinéz, számukra a köz, a ’zemberek’ egyetlen buta, és minden sötét hazugságra nyitott banda, aki csont nélkül benyel mindent, amit ők hírként tálalnak elébük.
A Lokál mindezt úgy teszi, hogy az Üzenteket zaftos bulvárcsemegék között tálalja, és ugye a bulvár az ő közük egyetlen igaz csemegéje. Szófogadó és helyesen szavazó emberek, akiket terelgetni kell, akiknek nincs véleménye azonkívül, mint amit megformálnak számukra. De arra nagyon-nagyon kell vigyázni, hogy csak egyfajta igazsággal találkozzanak, az Igazsággal, ám azt kellően bele kell verni az ostoba kis fejükbe.
És hát: a legtöbben eszik, amit kapnak.
Miből is él a Modern Media Group? Óh, teljesen nyilvánvalóan, mint minden sajtópiaci képződmény, hirdetésekből. Régi trükk állami cégek hirdetéseivel, illetve kormányzati hirdetésekkel bohóckodni. Régi és kifizetődő. Szereti valaki a Lokált? Kedvenc lapja valakinek a Lokál? Tök mindegy. De az ugye nyilvánvaló, hogy előfizetésekből és piaci hirdetőkből nem élne meg. Jó lap a Lokál? A klasszikus értelemben vett közszolgálati lap a Lokál? Nyilván nem.
Kormányunknak nincs fontosabb a propagandánál. És a propaganda-hadjárat csak úgy teljes igazán, ha képes arra, hogy az övén kívül minden egyes hangot, ellenvetést, kételyt eltakar, elsöpör, láthatatlanná tesz. Évek óta ez történik: csak a baráti hangon beszélő, kiadott tartalmat visszaköpködő felületek kapják az állami támogatást, felborítva ezzel a piacot és eltorzítva az erőviszonyokat. Közpénzből. A G-nap előtt a Nemzetnek és a Heti Válasznak csorogtak a százmilliós megrendelések, lett is nagy ribillió a csörte után. Az önkormányzatok és az állam most mást szeretnek, hát mást támogatnak. És az ügyek csak gyűlnek. Az Együtt tavaly augusztusban például felszólította a Fideszt, hogy hozza már nyilvánosságra, ugyan milyen tanácsokért fizet milliókat Huth Gergelynek, a szintén adófizetői pénzből kitartott PestiSrácok alapítójának. És miért nekem kell fizetnem a Magyar Krónika szerzőgárdáját? Amikor meghallottam, mennyiért vesznek be egy cikket, azt hittem, lefejelem az asztalt.
Külön aggasztó, hogy mindez egy olyan országban történik, ahol az oktatás nem fontos, a kérdései a perifériára szorultak. Egyszóval egy olyan helyen, ahol kimondatlanul is látszik a cél: megfojtani, elfojtani a gondolkodást. Mert az ember, aki nem tanul meg olvasni a sorok között, aki csak arra vágyik, hogy irányítsák, az jó ’köz’ lesz a későbbiekben is. Talán a szavazólapon egy x-et képes lesz a jó helyre tenni.