Az ombudsman hivatala az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében azt írta, Székely László hivatalból indított vizsgálatot a médiaértés-oktatás magyarországi helyzetének felmérésére, és megállapította, 2013 óta a nemzeti alaptantervben (Nat) a vizuális kultúra tantárgy részeként elméletben valamennyi korosztály számára megjelennek a médiaműveltség ismeretei, a médiaértés azonban nem önálló tantárgy.
Közölték azt is, a meghatározott óraszám és szakmai tartalom inkább ajánlás, a médiaoktatásra fordított idő és szakmai tartalom rendszerint az iskola, illetve a tanár személyes döntésén múlik, a médiával, a digitális világgal kapcsolatos ismeretek átadására szánt időkeretet jellemzően nem használják fel az iskolákban, a kreatív, gyakorlati készségek fejlesztése pedig nem jelenik meg hangsúlyosan a helyi tantervekben.
Az alapvető jogok biztosa megállapította azt is, hogy a hiányosságok a gyermekek védelemhez és gondoskodáshoz, művelődéshez való jogával összefüggő visszásságot okoznak, és jogsérelem közvetlen veszélyét vetik fel.
Székely László felkérte Balog Zoltánt, az emberi erőforrások miniszterét, hogy kezdeményezze a médiaértés-oktatás magyarországi helyzetének átfogó állapotfelmérését, javasolta a pedagógusok szakirányú ismereteinek, készségeinek fejlesztését, a szakképesítéssel rendelkező pedagógusok létszámának növelését. Kérte továbbá a Nat jelenlegi célrendszerének és a pedagógusképzés rendszerének felülvizsgálatát, hogy a képzési követelmények között az online bántalmazás jelenségével kapcsolatos ismeretek is mielőbb helyet kapjanak – áll a közleményben.