Heves vita robbant ki az izraeli kormány vasárnapi ülésén az Uber közösségi szolgáltató esetleges engedélyeztetése miatt Benjámin Netanjahu miniszterelnök és Jiszráel Kac közlekedési miniszter között – írta hétfőn a Háárec című újság gazdasági melléklete. Az Uber több éve jelen van Izraelben, de nem közösségi szolgáltatóként működik, hanem hagyományos taxikat üzemeltet.
A cég az utóbbi időszakban politikusoknál lobbizott, hogy módosítsák az izraeli jogszabályokat. A hatályos jog ugyanis tiltja, hogy magánszemélyek személyszállításért pénzt kérjenek, sőt még az utazás költségeinek részleges megtérítése is tilos. Ez gátolja több, közösségi közlekedéssel foglalkozó internetes szolgáltatás megjelenését is.
Nem az a feladata
Netanjahu a verseny fontosságát hangsúlyozta a vasárnapi megbeszélésen és elmondta, hogy néhány napja Svájcban a davosi Világgazdasági Fórumon találkozott Travis Kalanickkal, az Uber amerikai igazgatójával. Kac azt válaszolta Netanjahunak, miután a kormányfő az Uber engedélyezését sürgette, hogy ha akarja, foglalkozzon ő maga ezzel a kérdéssel.
Nem az a feladatom, hogy külföldi tőkések, hanem hogy az izraeli polgárok hasznára legyek”- mondta Kac. “A versenynek hasznosnak és igazságosnak kell lennie
– tette hozzá.
Vitájukban Kac a taxik viteldíjának állami ellenőrzését hangsúlyozta, amelyet a kormányfő elutasított, és ismételten felhívta a figyelmet a verseny fontosságára.
Az Uber kínálta szolgáltatás a verseny igazságtalansága miatt az egész világon problematikus
– felelte a közlekedési miniszter, és kijelentette, hogy biztonsági okokból sem megvalósítható Izraelben a közösségi szolgáltatás, mert
mi történik, ha elrabol egy utast egy menekülttáborban lakó palesztin?
A Háárec szerint azonban Kac biztonsági ellenérvei “légből kapottak”, mert az Uber megígérte, hogy Izraelben az Uber-sofőrök kiválasztása továbbra is a közlekedési minisztérium fennhatósága alatt marad.
Uber-Likud tengely?
A lap szerint inkább a hagyományos taxisok ellenérdekeltsége, az Uber-konkurencia alacsonyabb árai miatt késik a szolgáltatás engedélyezése. A taxisok számos szószólója ugyanis “királycsináló”, vagyis vezető szerepet játszanak a Likud párt központjában. Sokan közülük komoly politikai tényezőt jelentenek, mert a Likud belső szavazásain a politikusok pártlistán történő elhelyezkedését, és így parlamenti szerepét meghatározó voksok fő szervezői közé tartoznak.
Netanjahu az Uber oligarcháit akarja segíteni negyvenezer taxisofőr bevételének a csökkentésével
– vádolta egyik hangadójuk a kormányfőt a Háárecben. “Harcolni fogunk a változtatás ellen. Taxisofőr intifáda lesz, lezárjuk az összes kereszteződést” – tette hozzá.
A közlekedési minisztérium igazgatója és tudományos vezetője már évek óta támogatja az Uber izraeli bevezetését, de Kac másfél évvel ezelőtt megakadályozta az Uber piacra lépését – állítja az újság.
A Háárec úgy tudja, a Likud Ubert támogató politikusai személyesen is beszéltek Netanjahuval. Az Uber sajtóértesülések szerint agresszív kampányt tervez Izraelben a közösségi szolgáltatás jóváhagyását ellenző politikusokkal szemben.