Amikor a Békéscsabára tartó személyvonat 1968. december 22-én kifutott a Keleti pályaudvarról, még sokan a mozdonyvezető miatt zsörtölődtek. Ő ugyanis a mozdony mögé kapcsolt termes kocsi egyik felét lefoglalta saját maga részére. Még csak nem is sejtette senki, hogy ezzel hány ember életét mentette meg…
Több mulasztás
A ’60-as évek végén ezen a vonalon komoly fejlesztéseket hajtottak végre, többek között kétvágányúvá alakították. A munkálatok állásáról írásban tájékoztatták a mozdonyvezetőket, és természetesen az állomások személyzetének is nagyon kellett figyelnie, hogy ne a korábbi rutin szerint irányítsák a szerelvényeket.
Azon a decemberi napon ez sajnos nem sikerült. Hibáztak az állomás dolgozói és a személyvonat vezetője is. A több kisebb hiba pedig oda vezetett, hogy 17 órakor Mende és Pusztaszentistván között a gőzmozdony húzta személyvonat frontálisan ütközött egy dízelmozdony vontatta tehervonattal.
Brutális csattanás volt. A személy körülbelül 40 km/órával haladt, az ütközés erejétől másfél métert “pattant” visszafelé, a gőzmozdony 28 mm-es acél főkerete S alakban meghajlott.
43 halott
A dízel személyzete már 3-400 méterről látta, hogy egy másik vonat jön velük szemben, így kiugrottak. De előtte még meghúzták a féket és elzárták a gázolajszivattyút, a tehervonat így is 46 km/órával haladt az ütközés pillanatában.
A személyvonat mozdonya és két kocsija, a tehervonat mozdonya és 13 kocsija siklott ki, a két mozdony annyira egymásba gyűrődött, hogy csak katonai lánctalpas járművekkel tudták őket szétválasztani.