Nyugodtan kijelenthető, hogy a teljes közlekedési palettát tekintve már zajlik a villamos energián alapuló forradalom. Rengeteg guruló eszközzel találkozhatunk, amelyek megkönnyítik a városi közlekedést, a villanykerékpárok kínálata is gazdag, de mi a helyzet a nagyobb kategóriával?
Azok sem maradnak környezetkímélő megoldás nélkül, akik a motorkerékpár helyett keresnek alternatívát. Több gyártó kínál komoly teljesítményű, megfelelő hatótávval bíró, modern és sportos elektromos kétkerekűt.
Akárcsak az autóknál az egyik legsikeresebb Tesla, ebben a szegmensben is egy kis, független gyártó nőtte ki magát az évek során. Az Egyesült Államokban működő Zero Motorcycles jelenleg hat típust kínál a száguldásra hivatott sportos modellektől egészen a terepmotorokig.
Meghökkentő, de már a jellegzetes hangjáról ismert Harley-Davidson is beállt a sorba. Az amerikai gyártó egyelőre csak egy tanulmánnyal jelzi, hogy érdeklődik a fenntartható mobilitás iránt.
A Project LiveWire mindössze 74 lóerős, de ehhez az értékhez óriási 624 Nm nyomaték társul, a bődületes erő pedig a Harley-Davidson hagyományaihoz híven szíjhajtással jut el a hátsó kerékhez. A végsebességet 150 km/órára korlátozza az elektronika, a megtehető hatótáv pedig 80 kilométer körül alakul. Ami kevésnek tűnhet, de a motor célja jelenleg csak a tapasztalatgyűjtés. Egy globális turné során a motoros társadalom tagjait kérdezték meg arról, mi a véleményük a fejlesztés irányáról, a gyártó közleménye alapján 2020-ig várható, hogy révbe érjen a fejlesztés.
Szerencsére akad a feladattal komolyan foglalkozó gyártó is, akinek nem egy drága hobbieszköz kifejlesztése a cél. A bajorok által kínált BMW C evolution érett kétkerekű közlekedési eszköz, aminek minden esélye megvan ahhoz, hogy az első sikeres villanymotor legyen a piacon.
Kevesebb, mint 3 másodperc alatt éri el az 50 km/órás sebességet, és egészen 120 km/óráig tart a gyorsulás. A villanymotor 47,5 lóerőt, valamint 72 newtonméter nyomatékot ad le, körülbelül annyit, mint egy 70 lóerős középkategóriás típus, így teljesítménye bőven felette áll a hasonló kategóriájú robogóknak.
Akárcsak a BMW i3 villanyautó esetén itt is lítium-ion akkumulátorok tárolják az energiát, a 8 kilowattóra kapacitású akkupakkal a C Evolution körülbelül 100 kilométert képes megtenni, a töltési idő 2,5-4 óra között mozog.
Ahogy szinte az egész e-bike piacra jellemzően ennél a modellnél is az ár jelenti a bökkenőt, a Magyarországon hivatalosan nem forgalmazott BMW C evolution 4,5 millió forintnyi euróért érhető el. Ez az összeg jelenleg túl magas a belső égésű erőforrással szerelt motorokkal szemben, de az akkumulátorok fejlődésével, és a gyártási költségek várható csökkenésével eljöhet a hangtalanul suhanó kétkerekűek kora.