A kiállításon több előadásról készített 360 fokos videókban navigálva a nézők a művészek mellé állhatnak és testközelből élvezhetik az előadásokat. A Street View panoráma-galéria segítségével bárki beleshet a függönyök mögött rejlő titokzatos világba és többek között azt is megnézhetik hogyan készülődnek a Carnegie Hall, a Berlini Filharmonikus Zenekar művészei, de az Operaház mindennapjaiba, vagy a Zeneakadémián folyó oktatásba is bepillanthatnak.
A kiállítás interaktív történetek segítségével mutatja be a kulturális intézményeket, a színpadok kulisszái mögötti világot, a művészeket és az előadások hátterét.
A virtuális túrán a nézők összesen hat új, magyarországi kiállítást járhatnak be. Ezek során betekintést nyerhetnek a Magyar Állami Operaház kulisszái mögé: a próbatermektől a festőműtermen át egészen a parókakészítő műhelyig; közelebbről megismerhetik az Operaház örökös tagjait, és Lotz Károly nézőtéri freskójáról is többet megtudhatnak a kiállítás megtekintői.
A Zeneakadémia három tárlata az 1907-ben épült szecessziós palotát, a 2013-ban három éves rekonstrukciót követően újranyitott koncertközpont zenei életét és az egyedüliként Liszt Ferenc által alapított zenei egyetemen folyó világszínvonalú oktatást mutatja be.
“A Magyar Állami Operaház a leghíresebb hazai építész, Ybl Miklós mesterműve. A budapesti Andrássy úton álló Opera küllemében és belső terei tekintetében is valóságos építészeti gyöngyszem, amely önmagában alkalmas arra, hogy gazdagon cizellált díszítésével tömegeket hívogasson. Évente több tízezer külföldi turista és hazai látogató fordul meg a 131 éves épületben. A 21. században azonban többre is lehetőség nyílik: a világ bármely táján belépni kívánó vendégnek tárja szélesre az Operaház kapuit a Google Kulturális Intézet, amely által azonos időben, mindenki a maga tempójában barangolhatja be a világ egyik legszebb dalszínházát. Sőt, hogy az élmény még tökéletesebb legyen: az Operaház 130 éves évfordulójára készített “Ahol kinyílik a világ” című első imázsfilmje is betekintést enged ebbe a varázslatos világba. Az Opera művészeire fókuszáló filmben, amely 2014-ben Cannes-ban ezüst és fekete delfin díjakat nyert, maga az összművészeti tartalom kel életre. A mi Operánk ettől különleges: nemcsak unikális programjaink és két királyi műfaj, az opera és a balett jelent élményt, hanem maga az épület is. E három örök kölcsönhatásában is áll a mi sikerünk” – nyilatkozta Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.
A kiállítás keretében a Magyar Állami Operaház nézőtéri mennyezetén látható Lotz Károly-freskó eddig sosem látott felbontásban csodálható meg a Gigapixel technológiával rögzített felvételeken, melyek az elérhető legmagasabb képminőséget nyújtják. A zene apoteózisa című freskó a legapróbb részletekig megismerhető, csakúgy, mint a legendás nézőtéri csillár sokak számára eddig ismeretlen elemei is.
“Ahogy a 2013-as újranyitáskor magától értetődő módon világviszonylatban pozicionáltuk újra a Zeneakadémiát, szükségszerűen letettük voksunkat az internet világa által nyújtott többszintű nyilvánosság mellett. A kommunikációs elgondolásunk alaptörekvése a mi világunk és a közönség alapvetően „lean back” pozíciójának átformálása. Mint ahogy a Lisztérium című szándékosan kissé provokatív image spottal is a potenciális közönség fiatalabb korosztályait kívántuk megszólítani, úgy a legtermészetesebb számunkra a különleges innovatív technológia iránti nyitottság is. A Zeneakadémia koncertközpontját, noha léptékekkel kisebb költségvetésből működik, ma már együtt emlegetik a világ meghatározó koncertközpontjaival: ebben a nemzetközi kommunikációnknak óriási szerepe van. És ha ez sikeres, akkor jól szolgáltuk munkánk éltető forrását, az egyetemet. Megtisztelő, hogy a Google Kulturális Intézet beválasztott virtuális partnerei közé” – mondta el Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója.
A Zeneakadémia első emeletén található A művészet forrása című Körösfői Krisch Aladár festményt több szemszögből tekintheti meg a látogató, rejtett részleteiről pedig az épületet bemutató kiállításon olvashatnak az érdeklődők.
A kiállítások részét képezik a Zeneakadémia reklámfilmjei is, amelyek közt szerepel a Chicagói Nemzetközi Filmfesztiválon Silver Hugo-díjjal, illetve a kommunikációs szakma legfontosabb elismerésének számító Red Dot Desgin Award-díjjal elismert Lisztérium című imázs spot, illetve az ezzel kontrasztáló 140 éves Zeneakadémiát hangjegyekből megrajzoló reklám is. A közzétett fotók a Zeneakadémia szellemiségét, lényegét ragadják meg: a Korbl Flóris és Giergl Kálmán által tervezett épületet, ahol a zene él; az egyetemen folyó oktatást, valamint az Európa legpatinásabb, a legnagyobb sztárokat vendégül látó koncerthelyszínek közé tartozó Nagytermet.
A beltéri Street View felvételek segítségével a nézők még a látogatás előtt kipróbálhatják a kilátást a nézőtér üléseiről és a páholyból, így könnyebben eldönthetik hova szeretnének majd ülni.
A kiállításon az érdeklődők eddig sosem látott szögből és részletgazdagságban nézhetik végig többek között a Peer Gynt opera, a Hegyi király csarnokában című részletét. Az előadást egyszerre több kamerával, 360 fokos szögben rögzítették, így a látogatók az első sornál is közelebb kerülhetnek a művészekhez. A gömb videó azt az érzetet kelti, mintha a nézők valóban szemtől szemben állnának a Philadelphiai Szimfonikusokkal és követhetik a karmester vezénylését, majd megfordulva a művészek szemszögéből láthatják a színpadot, végigpásztázhatják a színpadi gépeket és belenézhetnek a vakító reflektorfénybe is.
A Google Kulturális Intézet több mint 900 szervezettel együttműködésben azon dolgozik, hogy a világ kulturális kincsei az internet segítségével mindenki számára hozzáférhetővé váljanak és olyan eszközöket készítsenek a kulturális intézmények számára, melyek az általuk gondozott művészeti értékeket és örökségeket a falaikon kívül is hozzáférhetővé teszik.
8000 fotó, videó és dokumentum
A most megnyitott kiállításhoz több mint húsz ország előadó-művészeti intézményei több mint száz interaktív történetet hoztak létre, 8000 fotót, videót és dokumentumot osztottak meg online a Google-lel együttműködésben. A legújabb technológiai innovációk segítenek életre kelteni a legendás helyszínek hangulatát és bárki számára átélhetővé teszik a színpadi élmény izgalmát.
“Nagy örömünkre szolgál, hogy világszerte számos nívós művészeti intézménnyel együttműködve mutathatjuk be a dráma, a tánc a zene és az opera művészeinek legjavát, akik először jelennek meg közösen a virtuális térben. Célunk, hogy mindenki számára elérhetővé tegyük az előadó-művészetet, felkeltve a művészet iránt érdeklődők kíváncsiságát olyan részleteket mutathatunk be melyek még a területet jól ismerők számára is kuriózumnak számítanak” – tette hozzá Amit Sood, a Google Kulturális Intézetének vezetője.
Az új online kiállítás a g.co/performingarts weboldalon és a Google Kulturális Intézet oldalán nyitja meg kapuit. A kiállítás bárki számára elérhető mobilon, táblagépen és számítógépen egyaránt. A 360 fokos betekintést kínáló videók a YouTube-on elérhetők.
A Google Kulturális Intézet 2011-es alapítása óta számos múzeummal, alapítvánnyal dolgozott együtt, köztük Magyarországon partnere a Magyar Állami Operaház, a Zeneakadémia, a Magyar Nemzeti Galéria, Magyar Nemzeti Múzeum, Iparművészeti Múzeum, Szépművészeti Múzeum, Petőfi Irodalmi Múzeum a Holokauszt Emlékközpont, külföldön pedig sok más mellett a párizsi Musée d’Orsay vagy a londoni British Museum. Jelenleg több mint 60 országból 900-nál is több partnerrel rendelkezik tárlatában online összesen 6 millió műtárgy, fotó, videó kézirat és művészeti, kulturális és történelmi dokumentum érhető el bárki számára megőrizve értékeiket a jövő generációjának.