Visszafordíthatatlan lépésekre készül az EU

Nyakunkon az ENSZ klímakonferenciája, itt tart most az EU a klímavállalásokban.
Kapcsolódó cikkek

2021 júniusában elfogadták az európai klímarendeletet, amely úgynevezett klímarendeletjogi kötelezettséget jelent a tagállamok számára a vállalásaik betartására. Hogy ez mivel jár pontosan? Azzal, hogy innentől kell a bizonyíték, nem elég az ígéret – az Európai Unióban kötelező hozni a zöld számokat.

A COP26-hoz közeledve az Európai Unió megerősítette álláspontját, október 6-án az Európai Tanács megfogalmazta, milyen agendával megy az EU a klímakonferenciára. A sajtóközleményben sok jól hangzó, mégis keveset mondó pont jelenik meg:

Ezeknél sokkal érdekesebb azonban az, hogy az Európai Unió saját magának hogyan határozta meg a klímacéljait.

A bűvös 55 százalék

Az EU az Európai Zöld Megállapodásban (European Green Deal) fektette le az ütemtervet az egyébként elég ambiciózus klímaterveihez. Ez 2030-ra az üvegházhatású gázok kibocsátásának 55 százalékos csökkenését tűzte ki célul az 1990-es kibocsátáshoz képest (korábbi vállalásokban ez a szám csak 40 százalék volt), és kijelentette, hogy 2050-re az Európai Unió klímasemleges lesz kibocsátáscsökkentéssel és az elkerülhetetlen kibocsátások ellentételezésére.

A korábbi céljaival kifejezetten jól haladt az unió: a 2020-ra tervezett kibocsátáscsökkenést három évvel korábban érte el, az 1990-es értékekhez képest 2017-ben már 22 százalékkal lejjebb tolta a kibocsátást.

Készült azóta tudományos tanulmány a megállapodás megvalósíthatóságáról, a Climact nevű belga klímavédelmi szervezet szerint például a klímacélok elérhetőek, megvalósításuk azonban drasztikus változást követel az energiafelhasználás, a mezőgazdaság és a közlekedés terén is.

Kapcsolódó
Nehezen, de tarthatók az Európai Unió 2030-as klímacéljai
A klímacélok elérhetőek, megvalósításuk azonban drasztikus változást követel az energiafelhasználás, a mezőgazdaság és a közlekedés terén is.

Miből áll a megállapodás?

A Green Deal alapvetően 8 „akciót”, vagyis témakört érint, de mindegyiken belül külön alpontokat kaptak a legfontosabb faktorok. Külön témaköre van a klímának magának, amelyen belül az EU a klímarendeletet is tárgyalja: ez helyezi jogi alapokra a kibocsátás csökkentését, a zöld technológiákba fordított befektetéseket, a természetes környezet védelmét, illetve azt is, hogy a zöld átállás visszafordíthatatlan legyen.

A klímarendelet továbbá kimondja azt is, hogy a fejlődést monitorozni kell, és mindig újrakalibrálni az elért célok és a tudományos eredmények ismeretében. Minden öt évben lesz érdemes átnézni, mennyit haladtak a tagországok, és egy 2040-es targetet is meg kell majd fogalmazni a 2030-as és 2050-es mellett. A rendeletben szó van még egy független Európai Tudományos Tanácsadó Testület létrehozásáról is.

Julien Marsault / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP – Az egyik idei COP26-helyszín Glasgow-ban.

Az Európai Zöld Megállapodás kitér még többek között az alábbiakra:

A zöld külpolitikával még akadnak gondok

Sok kritika éri az uniót azért, mert nincs ökológiai külpolitikája. Az EU át szeretné venni a vezető szerepet a klímapolitikában, és vállalásaiban is úgy fogalmaz, mintha a világ többi régiójának követnie kellene, ennek ellenére még nem dolgozott ki olyan javaslatokat, amelyek teljes mértékben kezelnék az ökológiai stressz stratégiai következményeit világszerte. Fontos megjegyezni, hogy azok a vállalások és intézkedések, amelyek az EU-n belül működhetnek, más országoknak nem biztos, hogy megfelelők.

Példának érdemes venni a zöld és digitális átállást: bár az EU klímacéljai között is egy kalap alá vesszük őket, nem ugyanannak az érmének a két oldaláról van szó: Afrikában és Ázsiában ugyanis a digitális eszközökhöz szükséges nemesfémek kinyerése konfliktusokat és humanitárius problémákat von maga után.

Az EU gyakran érvelt amellett, hogy a rossz politikai kormányzás az egyik döntő tényező, amely felerősíti az éghajlatváltozással és más ökológiai változásokkal kapcsolatos feszültségeket. Ennek ellenére kevés bizonyíték van arra, hogy ez megerősítette volna a harmadik országok kormányzási reformjához nyújtott uniós támogatást. Ha valami, akkor ennek az ellenkezője igaz: az uniós klímaalapok messze legnagyobb része olyan hatóságokhoz kerül, amelyek rossz kormányzása a társadalmi instabilitás forrása.