Tervezett egy sálat, ami megváltoztatta az életét

Avagy hogyan fizethető vissza egy hatalmas adósság tehetség és egy videojáték segítségével.
Kapcsolódó cikkek

Manapság, ha elindítunk egy videojátékot, akkor jó eséllyel találkozhatunk olyan lehetőséggel, hogy valódi pénzért mindenféle kiegészítők vásárolhatók, amikkel a programban irányítható karakter külseje módosítható: ruha, páncél, arcfestés, tetoválás, sisak, kesztyű – a lista lényegében a végtelenségig sorolható lenne. Ezek az apróságok legtöbbször csak pár dollárba kerülnek, amit a legtöbben vígan kifizetnek, és az olyan ingyen letölthető és használható játékok esetében, mint pl. a Fortnite vagy az Apex Legends ezekből a tranzakciókból származik a bevétel – sokszor konkrétan dollármilliók havonta.

Akadnak ugyanakkor olyan játékok is, ahol a felhasználók is készíthetnek kiegészítőket, majd részesülnek a vásárlásokból befolyó összegből. Ilyen játék a 2013-ban indult, szintén ingyenesen játszható, milliók által kedvelt Warframe is, ami konkrétan megváltoztatta a FrellingHazmot néven ismert játékos életét.

ADÓSSÁGCSAPDA

A PC Gamernek nyilatkozó, jelenleg a harmincas éveiben járó FrellingHazmot a lapnak elárulta, hogy fiatalon, még a 2000-es évek elején költözött San Franciscóba, hogy művészetet tanuljon, méghozzá azzal a céllal, hogy később a videojáték iparban kamatoztathassa a tehetségét és megszerzett tudást. Frelling azonban hiába szerzett diplomát, a 2008-ban beütő gazdasági válság közepette képtelen volt stabil munkát szerezni, miközben lakhatás szempontjából a világ egyik legdrágább városában élt, aminek a költségeit, illetve a diákhitelének részleteit hitelkártyák segítségével fedezte.

Egy ponton kénytelen volt belátni, hogy ezt nem tudja folytatni, így visszaköltözött középnyugatra, ahol a szülei ugyan biztosítottak tetőt a feje fölé, ugyanakkor a San Franciscóban töltött évek olyan adóssághalmazzá álltak össze, amit reménytelennek tűnt visszafizetni. Apró reménysugár volt számára, hogy egy barátjának hála eljutott a videojátékfejlesztőket megszólító legnagyobb nemzetközi rendezvényre, a Game Developers Forumra, ahol a portfóliójának köszönhetően külsős megbízást szerzett grafikusként. Az egyre csak növekvő adósságok visszafizetéséhez ez még kevés volt,

de legalább megmutatta, hogy lehet kiút a kétségbeejtő helyzetből.

Frelling ebben az időszakban ismerkedett meg a Warframe című játékkal, ekkor még csak felhasználóként, majd értesült arról, hogy a programot készítő Digital Extremes lehetőséget nyújt arra, hogy a TennoGen névre keresztelt program keretében bizonyos időközönként bárki benyújthassa a saját terveit a fejlesztőknek, akik aztán elbírálják a beérkezett munkákat, és a legjobbak megvásárolhatóvá válnak a játékosok számára. Ugyan csak a befolyó összeg 30 százaléka illeti meg az alkotót, ugyanakkor egy többmilliós játékosbázissal rendelkező videojáték esetében egy 5 dolláros kiegészítő is komoly összegeket fialhat – akár 2000-3000 dollárt (500-800 000 Ft) havonta.

MI IS AZ A WARFRAME?

A Warframe egy 2013-ban kiadott, és azóta folyamatosan bővített-fejlesztett sci-fi többszereplős akciójáték. PC-n és konzolokon is játszható, alapjáraton ingyenes, de mikrotranzakciókkal kozmetikai kiegészítők, és a játékmenetet befolyásoló fegyverek, páncélok is kiegészítők is vehetők benne. A játékosok egy Tenno nevű, generációkon át hibernált harcost alakítanak, akiket azért „ébresztettek fel”, hogy rendet hozzanak a háború szabdalta rendszerbe. Ebben pedig a címadó Warframe nevű páncélok lesznek főleg a segítségünkre, amelyek mindegyike egyedi aktív és passzív képességekkel segít a rendrakásban – attól függően, hogy melyiknek milyen képessége van, beszélhetünk gyógyító-támogató Warframe-ekről, közelharci ruhákról, illetve a lőfegyveres harcot preferáló osztályokról.

EGY SÁL HÚZTA KI A BAJBÓL

Frelling első körben a 2016-os TennoGen Round 3 keretében küldte el a munkáit a Digital Extremesnek, viszont ekkor még nem járt sikerrel: a terveit elutasították, de a fejlesztők hasznos észrevételek kíséretében arra biztatták, hogy próbálkozzon újra. A férfi először fel akarta adni, ugyanakkor arra lett figyelmes, hogy az egyik munkája, a Teplo Syandana (ami lényegében egy futurisztikus sál) egyre több pozitív visszajelzést kap a Warframe játékos közösségen belül, így mégsem dobta be a törölközőt.

A futurisztikus sál, ami megváltoztatta egy ember életét – Forrás: Steam

Még szerencse, ugyanis még ugyanezen év szeptemberében a Digital Extremes elfogadta Frelling teveit, ráadásul nemcsak a Teplo Syandanát, de a Zephyr Migisi sisakot is, ami egy csapásra megváltoztatta, és egészen új vágányra terelte hősünk életét. A futurisztikus sál hatalmas siker lett a felhasználók körében, rengetegen voltak hajlandóak öt dollárt fizetni érte, és az eladások olyan mértéket öltöttek, hogy még a bevételből befolyó 30% is elég volt arra, hogy Frelling elkezdhesse visszafizetni az adósságait.

Olyan volt, mintha megnyertem volna a lottót.”

Habár Frelling a PC Gamernek sem árulhatta el, hogy eddig pontosan mekkora összeg folyt be hozzá, de annyit elárult, hogy a havonta érkező pénzből simán fizethetné egy ház és egy autó részleteit. Ő persze nem erre költ, hanem törleszti a felhalmozott gigantikus tartozásait, amiből a cikk születésének pillanatában még 250 000 dollár (70 millió forint) volt hátra.

A sisak, amit a sállal együtt elfogadtak – Forrás: Steam

Hogy FrellingHazmotnak mekkora szerencséje volt (tényleg, mintha megnyerte volna az ötöst a lottón), jól mutatja, hogy a TennoGen 2015-ös indulása óta mindössze 30 alkotó munkái (összesen 200) kerültek be a megvásárolható kiegészítők közé a Warfarme-ben, ugyanakkor jó példa arra is, hogy nem szabad feladni, mert mindenki életében eljöhet az a pillanat, mikor végre azzal foglalkozhat amihez ért és amit szeret. Frellingnek például jelenleg már hat különböző munkája vásárolható meg a játékban, és egyike a legsikeresebb alkotóknak, akik valaha lehetőséget kaptak a TennoGen program keretében.