Eldöntheti egy mém az amerikai elnökválasztást?

A nyár egyik legsikeresebb poplemezéből kinövő brat uralkodó életérzéssé és mémmé vált a közösségi médiában a szabad, bulizós, nem tökéletes, de saját hibáikat elfogadó amerikaiak számára. Kamala Harrisnek tökéletes időben és ütemben sikerült felülnie a hullámra, a netes népművészet és a demokrata elnökjelölt párosa ráadásul annyira jól működik, hogy az sem lenne meglepő, ha egy előre kitervelt kampányfogás zajlana a szemünk előtt.

A demokratáknak már nem kell elviselniük, hogy rajtuk röhög az internet a bidenes mémek miatt, megfordult a széljárás, ma már az online népművészettel együtt ünneplik és építik egymást. Kamala Harris már eddig is az átlagnál jobban és eredményesebben használta a social mediát, és a jelöltváltást követő mémváltásból is jobban jött ki. A demokrata politikusnak egyre több fiatal szavazót sikerül megnyernie, amiben nagy szerepe lehet, hogy tökéletes szimbiózisban van a tengerentúlon jelenleg legnépszerűbb trenddel, a brattel. De mit is kell tudni a mémről, amely akár titkos fegyverként is szolgálhat a választásokat megelőző időszakban?

Őszinte, nyers és egy kicsit frivol

Június 7-én jelent meg Charli XCX új albuma, a Brat. Az angol énekesnő lemeze rögtön a Billboard lista 3. helyén debütált, de a közösségi médiában sokkal nagyobb hatást ért el.


A TikTokot elárasztották a lemezzel vagy egy-egy dalával kapcsolatos táncok, mémek és különböző trendek akár más TikTok-őrületekkel kombinálva. Az Apple különösen beakadt a rajongóknál.

@chiaraking IT’S A BRAT SUMMER in @Miu Miu ♬ Apple - Charli xcx

A „brat” szóval a problémás középiskolásokat is le szokták írni, így ez az életérzés kiegészült a tökéletlenséggel, neveletlenséggel, illetve annak elfogadásával, és szexuális konnotációja is van.

Egy olyan lány vagy, aki egy kicsit kaotikus, szeret bulizni, és néha hülyeségeket mond. Őszinte, nyers, és egy kicsit frivol. Ez a brat

– határozta meg Charli XCX, akinek dalaiban – és így a bratban – finoman a dohányzás vagy a kokainhasználat is megjelenik.

A brat új kontextusba került, a lemez hangulatát, fő üzeneteit megjelenítve idővel Z-generációs életérzésként jelent meg.

Nemcsak tartalmilag, de formailag is meg lettek szólítva a fiatalok, a minimalista borító, az alacsony felbontású, egyszerű betűttípussal megjelentetett Brat az internet őskorát idézi meg, ironikusan és őszintén is szeretni lehet. A lemez picit a múltba is tekint, a számok stílusukban és szövegvilágukban is megidézik a 80-as, 90-es évek dance(pop) vagy szintipop zenéit, olyan rég nem hallott fogalmakat visszahozva, mint például az MSN Messenger. Ezért a milleneumi generáció egyes tagjai is közösséget érezhetnek a brattel, amely a szingli, életközi és/vagy lakhatási válsággal küzdő nők számára is bátorítást ad.

A női lét összetettségeit is megvizsgálja, olyan témákat érintve, mint a testképzavar, a társadalmi nyomás és az internalizált nőgyűlölet. Az a tény, hogy ezt egyfajta káosszal érzékelteti, még erősebbé teszi műalkotásként.

írta az Independent a lemezről.

A brat akkor robbant be igazán, amikor a 2024-es nyár, a bratsummer az egyik legtöbbet hivatkozott kifejezés lett, a TikTokon például még most is hasít ez a hashtag.

A bratsummer tulajdonképpen az idei nyár popkulturális beceneve lett, a netezők pedig sorra elhelyezték magukat ebben az univerzumban, úgy, hogy valamennyire megalkották a saját értelmezésüket.

A TikTokon több tízmilliós megtekintése van azoknak a videóknak, amelyekben a bratsummert mutatják be vagy definiálják. Hosszú, részletes oktatóanyagokban mutatnak irányt, hogyan töltsék a nyarat, mit vegyenek fel, vagy milyen rúzst használjanak a bratlányok, hogy megéljék a saját nyarukat, vagy hogy melyik autó a legbratebb, és mit kell inni az érzésért.

A brat sok már trenddel ellentétben nem szorult be a közösségi médiába, hanem beépült a mainstreambe is, nagyobb sztárok is megidézték, Kyle MacLachlan, a Twin Peaks Cooper ügynöke is felült a brat-trendvonatra.

Ezt az őrületet – ahogy alább mindjárt kiderül – Charli XCX mindössze három szóval az egekig tudta fokozni.

Egy brit szól bele az amerikai választásokba?

Joe Biden július 21-én jelentette be, hogy visszalép a 2024-es elnökválasztástól, alelnökét, Kamala Harrist ajánlotta maga helyett.

Nem sokkal később Charli XCX kiírta az X-re, hogy „Kamala egy brat”, és a mém hihetetlen magasságokba emelkedett.


A poszt máig közel 54 millió megtekintésnél jár.

A brat hamar összenőtt az elnökjelölttel, és kéz a kézben folytatták útjukat. Harris már a kampány elején az album színeivel és betűtípusával köszönt be a szavazóknak, lehetetlen volt elvonatkoztanti a brattől, de a lapozás után még egyértelműbb, hogy miről is van szó.

Az internet meg fog őrülni

– jósolták a bejegyzésben és igazuk lett.


A kampánycsapat rákapcsolódott a sztorira, a jelölt X és Insta-oldala is a Brat borítóját idézi fel, azóta is itt mennek a kampányüzenetek, de több demokrata politikus is a lemezre hajazó borítóképre váltott a közösségi oldalakon, a diskurzus tehát nemcsak a kulturális, de a politikai mainstreambe is bekerült.

A brat brutálisan népszerű, követői a legszínesebb közösséghez tartoznak, amelyben nem számít az alkat, a nem, a rassz vagy a szexuális orientáció, így a társadalom által sokszor kivetett csoportoknak is menedéket nyújt. Ez a viszony nemcsak az érintetteknek, de Harrisnek is fontos, az új életérzés alá besorakozó rétegek is azt érezhetik, hogy végre valakinek számítanak.

Brat, az új jelentés

Az elnökjelölt még Kalifornia főügyészeként amellett érvelt, hogy a börtönben lévő transznemű embereken ne végezhessenek nemátalakító beavatkozásokat, és hogy kriminalizálják a szexmunkát, mert elősegíti a HIV-vírus terjedését. Sokakban mély nyomot hagytak Harris kijelentései, annak ellenére, hogy a demokrata politikus kiállt a kisebbségek, az LMBTQ közösségek mellett, két éve például elfogadták az azonos neműek házasságáról szóló jogszabályt. De ma már brat van, Harrist a többek között transzneműeket is képviselő közösség befogadta.

A demokrata politikus nemrég engedélyt kapott Beyoncé-tól, hogy használhassa a kampányban az énekesnő Freedom című számát. Ez a dal George Floyd meggyilkolása után, a Black Lives Matter mozgalom megerősödése alatt lett különösen népszerű, ezért szintén fontos üzenet egy közösség felé, és kulcsfontosságú elem a kampányban. Még akkor is, ha Donald Trump magát tartja a legjobb elnöknek a fekete lakosság számára.

Harris Beyoncéhoz hasonlóan a rajongótáborának elnevezésével is beágyazódott a popkultúrába. A demokrata elnökjelölt rajongóit Harris KHive-nak nevezik, amit az MSNBC műsorvezetője, Joy Reid talált ki a Beyhive-ra, azaz a Beyoncé-fanokra utalva.

De térjünk vissza a bratre, amely egy új narratívát is kínálhat: képes más megvilágításba helyezni egyes mondatokat. Harris több korábbi kijelentése is más színt kapott, és a változásból rendre jól jött ki a demokrata jelölt, míg Biden esetében minden baki csak közelebb vitte a lemondáshoz.

Harris egy 2023-as beszédében az oktatásról ejtett szót és felidézte édesanyja szavait miszerint

Nem tudom, mi a baj veletek, fiatalokkal. Azt hiszitek, hogy csak lepottyantatok egy kókuszpálmáról? Mindannak a kontextusában léteztek, amiben éltek, és ami előttetek volt

– mondta.

A kijelentés annyira meglepően hatott, hogy önálló életre is kelt, Harris ekkor inkább a nevetség tárgya volt, viszont amikor elnökjelölt lett, ismét megjelentek a kókuszos mémek, már inkább virtuális pacsiként. Harris erős önironiával profitált is a posztokból, és több demokrata képviselő is összekacsintott vele, Jared Polis coloradói kormányzó a többi között egy kókusszal reagált Biden visszalépésére, Brian Schatz hawaii demokrata szenátor pedig közzétett egy képet, amelyen felmászik egy kókuszfára.

A mém pedig magát építette, a kókuszpálmát Britney Spears és Charli XCX egyik számába is belegyúrták, nem csoda, hogy két hete élete napját produkálta a szó, szinte mindenki erre keresett a Google-ön.

Harris többször is félreérthetelenül vagy szerencsétlenül fogalmazott, ám míg korábban inkább kinevették, a brat alatt már pozitívumként jelent meg az elnökaspiráns esetlensége, azért is, mert Harris nem hogy tagadta volna ezeket, de beleállt, és tökéletesen szinkronba került az internetes kultúrával. Egy héttel azután, hogy elindult Harris kampánya, az elnökjelölt és csapata összességében már 200 millió dollárnyi támogatáshoz jutott, úgy, hogy az összeg kétharmada új adományozótól érkezett, emellett 170 ezren jelentkeztek önkéntes kampányaktivistának, főleg fiatalok.

Bár nincs hivatalos kimutatás, adatsor arról, hogy a beérkezett összegek mértéke vagy az új emberek megjelenése pontosan milyen összefüggésben lehet Harris social mediában ívelő karrierjével, de ez csak idő kérdése.

A demokraták visszaszerezték a netes nyilvánosságot

Harris nagyjából akkora mémesedési potenciált tud felmutatni, mint Donald Trump, csak az előbbi esetében valamivel többen nevetnek vele, mint rajta. Ez a karakter akkor vált igazán láthatóvá, amikor Harris egyet előre lépett, és közben felült a bratvonatra, amivel sikerült elfoglalnia a teret a Trump-merénylet után. Ezzel egy nagy teher került le a demokraták válláról, akiknek sikerült kiszabadulniuk a tehetetlen, sokat hibázó idős Bidennel kapcsolatos mémek nyomasztó szorításából, és egy sokkal felszabadultabb és modernebb irányba mozdultak el.

Harris szereplése, és főleg a sikeres adománygyűjtés után optimistább lett a hangulat a demokratáknál, akik joggal érezhetik azt, hogy uralják a közösségi médiát

– nyilatkozta a lapunknak Mikecz Dániel. A Republikon Intézet külsős tudományos tanácsadója szerint az online jelenlét alkalmas lehet arra, hogy aktivizálja a fiatalabb szavazókat, a kutató azonban szintén úgy véli, hogy egyelőre nem lehet meghatározni, hogy ezt a jelenlétet mennyire lehet szavazatokra váltani.

Mikecz Dániel emlékeztetett, hogy Hillary Clintonnak sem jött be a fiatalos kampány, a volt demokrata jelölt a többi között emojikkal nyúlt társadalom számára fontos problémákhoz, amivel épp az ellentétes hatást érte el. A republikánusok ráadásul akkoriban elfoglalták a közösségi médiát, a Trump- és/vagy a QANon-hívők sokat tettek azért, hogy a most újrázni készülő milliárdos győzzön 2016-ban.

Az altright vagy a new right megjelenése nagyon erős és intenzív volt, egy kicsit meg is bénította azokat, akik azt gondolták, hogy a demokraták értik az internet nyelvét. Azt se felejtsük el, hogy a legnagyobb techmágusok közül is sokan ma is Donald Trump mellett állnak. Még ha „alulról” úgy is tűnik, „felülről” nézve a techvilág korántsem kizárólag a liberális demokrata nyitottsághoz kapcsolódik, másfajta érdekek vagy értékek mentén is elköteleződhetnek az emberek.

– véli a kutató. Ez fokozottan igaz, ha egy techgurunak még saját közösségi oldala is van, és milliókhoz jutnak el a szavai. Cikkünk megjelenése előtt pár nappal például azt nyilatkozta a Tesla- és X-vezér Elon Musk, hogy Kamala Harris ki akarja nyírni az egész emberiséget.

Könnyen rosszul is elsülhet a mémesedés

Az is árnyalhatja a képet, hogy a mémek gyorsan változó világában nem nagyon lehet építeni az internetes folklórra.

„Egy mémek formájában megfogalmazott politikai üzenet nem biztos, hogy eredményes tud lenni, vegyük például a magyar Megafont, amelynek posztjai nem azért érnek el sok emberhez, mert organikusan virulensek lesznek, hanem mert iszonyatos pénz van mögöttük. Itt nem is a mém a fontos, hanem hogy milyen nyomot hagy a fogyasztóban. Önmagában nem a mém miatt fognak a jelöltre szavazni, hanem az az alapján kialakult benyomásuk szerint. Az üzenet, hogy Harris a fiatalokat szólítja meg, minden választói réteg számára jelentéssel bír, hisz azt jelzi, hogy a jelölt a jövőt képviseli” – mondta Mikecz Dániel.

A Republikon Intézet kutatója szerint a bratmém lehet, hogy nem él tovább, vagy átalakul, esetleg teljesen más jelentéssel ruházódik fel, de ha sikerül hangsúlyozni és sulykolni Harris érdemeit, miszerint modernebb, fiatalosabb, mint vetélytársa, az sokat érhet a kampányban.

Harris egyébként a legutóbbi, houstoni kampányrendezvényén is hangsúlyozta, hogy ő a jövőt képviseli, szemben ellenfelével, aki a múltat.

Mikecz szerint

nem lehet kizárni, hogy az egész egy előre megtervezett és irányított kampány volt, de ha ez kiderülne, abba Harris akár bele is bukhat.

A kutató azonban nem tartja valószínűnek, hogy ez így történt volna, és eddig semmilyen bizonyíték nem támasztotta alá, hogy Harris és Charli XCX már jóval korábban kieszelték volna a brates akciót. De az eredmények alapján azért el lehet játszani a gondolattal.

A Brat lemez megjelenése és Harris jelöltté válása között szűk két hónap telt el, és nagyjából ennyi idő alatt tarolta le a social mediát a „brat életérzés”. Egy héttel azután, hogy Kamala Harris is bratesedett, elkezdtek dőlni az adományok és az új szavazók, mostanra pedig a Trumppal szembeni hátrányát is ledoglozta a demokrata jelölt. A legfrissebb közvélemény-kutatás szerint ugyanis fordult a kocka, rekordot döntött Kamala Harris népszerűsége, amely – 50 százalék – már magasabb, mint Trumpé vagy Joe Bidené bármikor volt a most végéhez közeledő elnöki ciklus alatt.

A választásokat november 5-én, azaz több, mint három hónap múlva tartják az Egyesült Államokban. Egyelőre nem tudni, hogy ez az idő áldás vagy átok lesz a mémek, TikTok-trendek gyorsan pörgő világában, de inkább az előbbire lehet tippelni, elvégre azokról van szó, akik előre látták, hogy meg fog őrülni az internet miattuk.