Angele és Tony [filmpremier]

Végre egy üdítő film, amelyben az összes ismert francia filmes klisé benne van, mégsem unalmas és megszokott az összkép.
Kapcsolódó cikkek

Mindig dühítő, ha bőrfotelek és kubai szivarok közt ülve dicséri valaki a nyomor és a szegénység jellemnevelő hatását, és a francia művészfilm (de sokszor a magyar is) igyekezete is visszás szokott lenni, amikor a társadalom alsóbb rétegeibe akarnak belenyúlni, amikor az egyszerű emberek hétköznapjain készülnek meghatódni, a mindennapok durva küzdelmét akarják megörökíteni. Íme, az ember, emeli fel mutatóujját két kaviáros szendvics között a rendező egy párizsi partyn, esetleg Cannes-ban egy producer jachtján elmorzsol egy könnycseppet a szomáliai éhezőkért.

Ez a film sem tűnik jobbnak társainal, nem szűkölködik modorosságokban, megszokott panelekben: rögtön egy nem túl intim együttléttel indítunk, amelyért, mint később kisül, a nő egy játékot kap az aktuális férfitól, melyet a gyerekének adna születésnapjára. Ó, sóhajtunk fel ezen a modorosságon, de a nő kisvártatva Bretagne fehér szikláinál áll, a tengernél – ááá, hát francia film már tényleg nem lehet tenger nélkül – ahogy magyar film sem nélkülözheti a síkhülye rendőrfigurákat?

Mindezek ellenére a film nem süpped bele sem a fent fölvázolt értelmiségi szerepekbe, nem tekint elnéző mosollyal a nép egyszerű gyermekeire, nem is próbál biztató, kissé haragos mosollyal “Veletek vagyunk!”-érzést kelteni. Nem, Alix Delaporte csak arra kíváncsi, hogy két teljesen különböző ember, a nem túl jó anya, nem túl polgári Angéle és a konzervatívabb, lefojtottabb, halász Tony miként kerül egymáshoz egyre közelebb. Egyszerű eszközök, kis konfliktusok, kis találkozások, mégis az ember egyre otthonosabban és jobban érzi magát a történetben, és a lassú, de nem erőltetetten poetikus, egyszerű, de nem túl modoros film működni kezd.

Köszönhető mindez a jó színészi játéknak (Clotilde Hesme, Grégory Gadebois), és a kellően alázatos, visszahúzódó rendezésnek. Így végül ez a kis történet egyre univerzálisabb lesz, s nyomát sem találjuk a visszatetsző, fentről lenéző, oly gyakori művészfilmes kudarcnak.

Kinek ajánljuk: halkedvelő, szerelmi életet élő egyéneknek

Kinek nem ajánljuk: aki nem szereti megváltoztatni meghozott ítéleteit