Mutatjuk, mikor jár kártalanítás, és mikor nem, ha törölték a repülőjáratot

Íme a jogaink, és a légifuvarozó kötelességei.
Kapcsolódó cikkek

Az utóbbi hónapokban nem arról szóltak a hírek, hogy az emberek milyen sokan utaztak volna, azonban a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) érkező panaszokból még mindig az derül ki, hogy az utasok nincsenek tisztában vele, milyen jogok illetik meg őket, ha egy légijáratot töröltek.

Ezért készítette a FEOSZ az alábbi összefoglalót, a 261/2004/EK rendelet szabályai alapján. A következő jogok és kötelességek akkor érvényesek, ha uniós országból, vagy ha uniós országba utaztunk volna bármely közösségi légifuvarozóval.

Segítségnyújtás

Először is az utasok számára ellátást, azaz a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket kell rendelkezésre bocsátani, emellett a fogyasztóknak joguk van két díjmentes telefonhívásra, telexre vagy faxüzenetre, illetve e-mail küldésre. Ezen kívül szállást is biztosítani kell, ha egy vagy több éjszakát kell ott tartózkodnia az utasnak, és ennek megfelelően szállítást is, a reptér és a szállás között.

Amennyiben ezeket a szolgáltatásokat mégsem biztosítja a légi fuvarozó, akkor mindenképpen számlát, nyugtát kell kérni a megvásárolt frissítőkről, a transzferről, szálloda elhelyezésről, és kárigényként ezeket a számlákat kell benyújtani a légi fuvarozó részére.

A járat törlésére vonatkozó tájékoztatásban az utasokkal ismertetni kell a lehetséges alternatív közlekedési módokat is.

Visszatérítéshez vagy átfoglaláshoz való jog

Háromféle lehetőség van:

Kártalanítás

A törölt repülőút hosszától függően 250-400-600 EUR összegű kártalanítás jár az utasoknak.

Nem jár viszont kártalanítás, ha

Ezen kívül az üzemeltető légifuvarozó nem köteles kártérítést fizetni, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni.

Kiemelt kép: Kummer János / 24.hu