Ha minden külföldről érkező magyar kamionosnak karanténba kell mennie, akkor bajba kerül az árufuvarozás

És bár a tisztifőorvos határozata így szól, ettől még lehet, hogy tovább dolgozhatnak.
Kapcsolódó cikkek

Arra kéri Müller Cecília tisztifőorvost a Nit Hungary, azaz a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, hogy ne tegye taccsra a nemzetközi teherfuvarozást. A tisztifőorvos csütörtök este kiadott határozata ugyanis a külföldről hazatérő magyar kamionosokat házi karanténba küldi két hétre, ami ellehetetlenítheti a magyarországi fuvarozókat. A házi karantén azokra vonatkozik, akiknél a koronavírus-gyanúját nem állapítja meg egészségügyi vizsgálat; azoknak, akiknél igen, a kijelölt karanténban kell maradniuk.

A Nit Hungary attól tart, hogy a határozat versenyelőnybe hozza a külföldi fuvarozókat, ha ők feltételekkel (a szállítmány lerakását követően 24 órán belül el kell hagyniuk az országot) ugyan, de mehetnek, a magyar sofőröknek pedig karanténba kell menniük a külföldi utak után. Továbbá hivatkoznak az Európai Unió álláspontjára is, miszerint az árufuvarozás fenntartását biztosítani kell.

tiltó határozatban a többi között azok az intézkedések szerepeltek, amelyek lejárnak a veszélyhelyzet lejártával együtt. Mint ismert, az ellenzék nem járult hozzá a felhatalmazási törvény házszabálytól eltérő tárgyalásához, így arról a jövő héten szavaz majd a parlament. Mivel azonban a veszélyhelyzet addigra lejár, a kormány arra kért minden illetékest, hogy saját hatáskörben hosszabbítsa meg az intézkedéseket. Ezt tette Müller Cecília is.

A Nemzeti Népegyészségügyi Központ határozatában azonban a teherfuvarozással kapcsolatban vannak olyan tilalmak is, amelyek eddig nem voltak érvényben. A jogszabály kötelezi a teherforgalomban belépő személyeket, hogy a magyarországi belépéskor egészségügyi vizsgálatnak vessék alá magukat (az Országos Mentőszolgálatnak kell elvégeznie a vizsgálatokat).

Eddig nem kellett egészségügyi vizsgálat, de az volt a szabály, hogy ha veszélyeztetett helyről érkezett a sofőr (péládul Olaszországból), akkor karanténba kellett vonulnia. Amennyiben nem voltak tünetei, újra dolgozhatott, csak ezt be kellett jelentenie az egészségügyi hatóságnak, és a bejelentésről szóló dokumentumot magával kellett vinnie. Most viszont a rendelet alapján a vizsgálat alapján egészségesnek mutatkozó magyar sofőr sem mehet fuvarba két hétig, ha külföldről érkezett.

Ha az egészségügyi vizsgálat a koronavírus-fertőzés gyanúját állapítja meg:

A határozat szerint a rendőrségnek is közre kell működnie a fenti szabályok betartatásában.

Mindez azt jelenti, hogy a külföldről hazaérkező magyar teherfuvarozók két hétig sehova nem mehetnek, így ahogy egyre nagyobb számban kerülnek a sofőrök karanténba, idővel elfogynak, és bajba kerülhet a nemzetközi fuvarozás. Közben a tünetmentes nem magyar állampolgárságú sofőrök szinte zavartalanul végezhetik a munkájukat.

A Nit Hungary, azaz a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete ügyvezető titkára, Dittel Gábor is így értelmezi a rendeletet, de a helyzet mégsem ilyen egyértelmű. Mint lapunk kérdésére elmondta, már egyeztetett a rendőrséggel, és szóban arról tájékoztatták, hogy a karanténnal kapcsolatos eljárásrend álláspontjuk szerint nem változott. Azaz

Dittel Gábor szerint az ORFK tájékoztatása alapján az egészséges sofőr továbbra is felmenthető a karantén alól és dolgozhat, ha bejelenti a karantén elhagyását. Az ügyvezető főtitkár konzultált az Információs és Technológiai Minisztérium államtitkárával is, aki elmondása szerint egyetértett a Nit és a rendőrség álláspontjával, és erről ígérete szerint tájékoztatják az operatív törzset is.

Kértük az ORFK-t és az ITM-et is, erősítsék meg, mehetnek-e az egészséges sofőrök fuvarba, vagy sem. Amint válasz érkezik tőlük, frissítünk.

Kiemelt kép: Kamionok várakoznak a csanádpalotai magyar-román autópálya-határátkelőhely közelében. MTI/Rosta Tibor