A Nit Hungary Orbán Viktorhoz fordult: 50 ezer ember megélhetése került veszélybe

Sorra küldik el az autóbuszsofőröket, mert nincs megrendelés. Az árufvarozóknál is borítékolható ugyanez.
Kapcsolódó cikkek

Nyílt levélben kérnek segítséget az autóbuszos személyszállítók Orbán Viktor miniszterelnöktől. Azt írják, az autóbuszos személyszállítási ágazat a koronavírus-járvány és a megfékezéssel kapcsolatos intézkedések következtében szinte minden bevételi forrásától elesett. A vállalkozások életben maradása érdekében a NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) azt szeretné elérni, hogy az ágazat utólagosan bekerüljön az azonnali kedvezményezett ágazatok és tevékenységek körébe.

A miniszterelnök 2020. március 18-i bejelentése után kormányrendelettel járulékmentesítették a már most súlyos gondokkal küzdő szektorokat, így a turizmust, a vendéglátást, a szórakoztatóipart, a sport és a kulturális szolgáltatásokat nyújtó ágazatokat. A személyszállításban pedig kizárólag a taxisok kataadómentességet kaptak. Azóta bővült ez a kör, de a buszosok továbbra sincsenek benne.

A buszosok is bajban vannak

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete azonnal jelezte a hazai különjárati autóbuszos személyszállítás rendkívüli érintettségét is. A hazai különjárati autóbuszos személyszállító kis- és középvállalkozások tevékenysége a világjárvány következtében – párhuzamosan más turisztikai szektorok tevékenységével – szinte teljes mértékben megszűnt. A turisztikai célú autóbuszos személyszállítás várható teljesítményvesztése – a kínai csoportok távolmaradásával – már 2020 első hónapjában tapasztalható volt.

Mára a munkásszállítások egy részétől eltekintve teljes a leállás a szektorban, úgy nemzetközi, mint belföldi relációban. Az intézkedéseket követően megszűnt a gyermekcsoportok, iskolás csoportok szállítása, elhalasztották a nyári külföldi nyelvtanulási programot és a „Határtalanul!” programot, minden más csoportos útra adott megrendelés lemondtak (ideértve például a sportegyesületi megrendeléseket, az üzleti és konferenciaturizmus megrendeléseit) és a termelés részleges leállásával drasztikusan visszaesett a munkásszállítás is.

Folyamatosan vonják ki a forgalomból a buszokat, és megkezdődött az autóbuszvezető munkavállalók tömeges elbocsátása is. Miközben az ágazat célja – a kormányzati állásfoglalással összhangban – a munkaerő megtartása, munkavállalóink megélhetésének biztosítása lenne. Ez azonban kizárólag a vállalkozások biztonságos működése esetén valóítható meg.

50 ezer ember megélhetése forog kockán

A válság következményeit mintegy 1 500 tevékenységi engedéllyel rendelkező magyar kis- és középvállalkozás, közel 16 000 családfenntartó autóbuszvezető munkavállaló szenvedi el, ebben a szegmensben most mintegy ötvenezer ember mindennapi megélhetése forog kockán. A szektor megmentése érdekében ezért azonnali intézkedést látnak szükségesnek: a NiT Hungary, az ágazat érdekvédelmi szervezeteként arra kéri a miniszterelnököt, hogy az „egyéb szárazföldi személyszállítás (TEÁOR 49.3)” tevékenységi kör kormányrendeletben szabályozva soron kívül kerüljön az azonnali támogatásra, „mentőövre” szoruló ágazatok körébe.

Hamarosan az árufuvarozók is bajban lesznek

Emellett a NiT Hungary a levélben előre jelezte, hogy az árukibocsátók egyre gyorsabb ütemben csökkentik, vagy állítják le gyártókapacitásaikat, a nem élelmiszer- és gyógyszeripari termékek, illetve az azok előállításához, forgalmazásához kapcsolható áruk szállítási igénye fokozatosan csökken.

Prognosztizálható, hogy rövid időn belül a közúti árufuvarozás is nehéz helyzetbe fog kerülni, a szektorban dolgozó hazai kis- és középvállalkozások a kapacitásaik és munkavállalóik leépítésére fognak kényszerülni. Különös figyelemmel a vészhelyzet idején az áruellátás biztonságára, fel kell készülni arra, hogy ez az ágazat sem fogja tudni nélkülözni a kormányzat támogatását.

Kiemelt kép: MTI / Matusz Károly