Political Capital: Így lett Paks 2 a hazai orosz befolyás legfontosabb eszköze

A 2014-es atomerőmű-bővítési szerződés tökéletes alapot szolgáltatott arra, hogy a következő években az Orbán-kormány a gazdasági együttműködés szükségességére hivatkozva erősítse meg az Oroszországgal való politikai kapcsolatait. Ráadásul minderre egy olyan időszakban került sor, amikor a Kreml szisztematikusan az euroatlanti közösség megosztására törekedett. A projekt hét év távlatából is orosz geopolitikai célokat szolgál, amely tovább erősíti a Kreml befolyását a magyar kormány felett. Istrate Dominiknak, a Political Capital külpolitikai elemzőjének írása.

2020. június 30-án a paksi bővítésért felelős projektcég (Paks II Zrt.) többéves késéssel, de végül benyújtotta az új atomerőművi blokkok létesítésére vonatkozó engedélykérelmet az Országos Atomenergia Hivatalnak (OAH), amely előreláthatólag 2021 őszéig fog döntést hozni a főépület munkálatainak megkezdéséről. Orbán Viktor tavaly decemberben biztosította arról az orosz állami Roszatom Budapestre látogató vezetőit (és rajtuk keresztül a Kremlt), hogy az engedély birtokában akár már 2021 novemberében megindulhat az építkezés érdemi része. Egyelőre mégsem valószínű, hogy őszig eljutunk idáig.

Miközben a kormány már néhány hónappal a várt engedély kiadása után megkezdené az építkezést, az OAH-nak úgy kell teljesítenie 30 éves fennállásának egyik, ha nem a legnagyobb feladatát, hogy már 2019 óta jelentős létszámhiánnyal működik, jelenleg pedig – hivatalosan takarékossági okokból – kormányzati létszámstop van érvényben. A kormány emellett tavaly októberre ígérte a beruházás szempontjából meghatározó gödörásási és résfalazási engedélykérelmek benyújtását. Ez azonban annak ellenére nem történt még meg, hogy a kormány az ügyben komoly nukleáris biztonsági lazításokat harcolt ki az EU-val és az OAH-val szemben, és – a Roszatom számára kedvezőbb módon – gyorsította fel tavaly az eljárást. Nem elhanyagolható tényező továbbá, hogy a Paksra tervezett orosz VVER-1200-as blokkok esetében egy olyan reaktortechnológiáról van szó, amelyhez hasonló még nem üzemel az Európai Unióban. Paks 2 Belaruszban nemrég üzembe hozott „testvérerőművét” pedig továbbra is sorozatos biztonsági kritikák érik.

Kapcsolódó
Fehéroroszországban le kellett állítani a Paks2-höz hasonló új atomerőmű egyik blokkját
A miniszki energetikai miniszétium szerint a környéken a háttérsugárzás normális.

Jelen állás szerint reálisabb forgatókönyv, hogy 2022-ben kezdődhetnek meg a projekt körüli érdemi munkálatok. Amennyiben az OAH zöld utat ad a beruházásnak, azzal nemcsak a modern magyar gazdaságtörténet legnagyobb energiaipari beruházása érkezik fordulóponthoz, de az Orbán-kormány és a Kreml közötti politikai együttműködés is, amelynek hatására a magyarországi orosz befolyás minden valószínűség szerint erősödni fog.

Gazdasági együttműködés, politikai motiváció

Ahogy arra a Political Capital és a prágai European Values Center közös tanulmánya is rámutat, Magyarország orosz gázimport-függőségén túlmenően a paksi bővítésről szóló 2014-es moszkvai szerződés tökéletes alapot szolgáltatott arra, hogy a következő években az Orbán-kormány a gazdasági együttműködés szükségességére hivatkozva erősítse meg az Oroszországgal való politikai kapcsolatait. A nyílt pályázat, széleskörű szakértői konzultáció és társadalmi támogatottság nélkül a magyar parlamenten keresztülnyomott megegyezés ily módon példátlan mértékben erősítette fel a magyarországi orosz autoriter befolyást. Ráadásul a kormány mindezt egy olyan időszakban tette meg, amikor a Kreml nemcsak háborút indított Ukrajna ellen, de abban volt (és azóta is abban) érdekelt, hogy gyengítse a transzatlanti közösség valamennyi országát, beleértve Magyarországot is. Ezzel közvetetten, de a magyar kormány is hozzájárult a transzatlanti közösség egységének aláásásához.

Benko Vivien Cher / Miniszterelnöki Sajtóiroda / MTI – A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök (j) fogadja Vlagyimir Putyin orosz elnököt (b) a Karmelita kolostorban 2019. október 30-án.

Az orosz és a magyar vezetés valamennyi kétoldalú találkozójáról elmondható, hogy míg Magyarország esetében több alkalommal is ártottak az ország nyugati megítélésének, addig a Kreml számára kifejezetten előnyösnek bizonyultak. A Kreml agresszív külpolitikájának nem deklarált, de fontos célja, hogy megtörje az euroatlanti egységet, és az európai uniós kohéziót megbontva, tagállami szintű tárgyalásokon tegyenek szert politikai előnyökre. A találkozók során a Kreml és az orosz állami propaganda rendszeresen prezentálhatta, hogy nincs egységes európai álláspont Oroszország ügyében, erre pedig remek alapot biztosítottak a gazdasági köntösbe bújtatott, de valójában legalább ennyire politikai célú egyeztetések a nemzetközi reflektorfényben.

Súlyos politikai következmények

A paksi bővítés hosszú távú hatásai ugyan alapvetően a magyar gazdaság és energiabiztonság mentén jelennek meg, a Nyugat és Oroszország közötti egyre mélyülő konfliktus, valamint az Orbán-kormány félautoriter és Kreml-barát politikai fordulatának köszönhetően Magyarország politikai térképén is szemmel láthatók a beruházásra, illetve az Oroszországgal való tágabb gazdasági együttműködésre alapozott illiberális hatalomgyakorlás következményei.

Kapcsolódó
A magyarok többsége nem akarja a paksi bővítést
Akkor meg főleg nem, ha az oroszok pénzelik, építik. Jávor Benedek kérte, a Medián mérte.

A Kreml valamennyi esetben politikailag is megkéri egy nagyobb gazdasági projektek árát. Az együttműködés szempontrendszere orosz részről messze túlmutat az alapvető gazdasági és üzleti megfontolásokon, amelyeket a magyar Roszatom-projekt nemzetközi környezete és a projekt körüli átláthatósági aggályok is jeleznek. A nemzetbiztonsági és politikai kockázatokból adódóan – nem meglepő módon – Csehországban éppen Paks 2 lett a negatív példa a helyi Dukovany atomerőmű jövőbeli bővítésére. Az országban jelenleg is komoly viták zajlanak arról, hogy a cseh választások után esedékes tenderre egyáltalán meghívják-e a Roszatomot vagy sem. A cseh nemzetbiztonság az orosz és kínai részvételt is kategorikusan ellenzi, minek hatására a kínaiakat már ki is zárták a tenderből. Az ügy Andrej Babiš koalíciós kormányában is komoly törést okozott: Tomás Petrícek külügyminisztert részben a Roszatom elutasítása miatt menesztették hivatalából.

Szerző: Istrate Dominik, a Political Capital külpolitikai elemzője