Beint Orbánnak a Facebook és a Google

A napi.hu szerint velük hiába akarnák megfizettetni a reklámadót.
Kapcsolódó cikkek

Az adó megfizetéséről a reklámot közlő médiumoknak kell nyilatkozniuk a megrendelőnek. Ha ezt nem teszik, akkor a megrendelőnek kell fizetnie – emlékeztet a gazdasági portál, amely szerint a Google és a Facebook vélhetően nem ad majd reklámadós nyilatkozatot, így a hirdetőt fogja sújtani a 20 százalékos adóteher. A két nagyvállalat még nem válaszolt arra, mire számíthatnak a hirdetők, de a napi.hu kiadója tesztkampányt rendelt a reklámadó hatályba lépése után a Facebooktól és a Google-tól. A kiállított számlák egyelőre nem tartalmaznak semmiféle nyilatkozatot, vagyis az adót a megrendelő fizeti.

A törvény a versenyt is torzíthatja, magyar médiacégekhez csatornázhatja a hirdetéseket, hiszen a hirdetők nagyobb eséllyel vélelmezhetik, hogy kapnak nyilatkozatot és nem rájuk hárul az adófizetés. A Google, a Facebook, és a hasonló óriások megsarcolása – a nemzetközi példák alapján is – kudarcra van ítélve – emlékeztet a napi.hu. Ezen az sem segít, hogy a kormány a “túlnyomórészt magyar nyelvű” internetes oldalon elhelyezett reklámot is adóztatná, hiszen a jogászok szerint korántsem egyértelmű, hogy a Facebook vagy a Google ilyennek minősül-e.

A Jalsovszky Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje szerint a reklámot külföldiként, magyarországi letelepedés nélkül, magyar nyelvű internetes oldalon közzétevők lehet, hogy formálisan adóalanyaivá válnak a reklámadónak, de annak behajtása – önkéntes teljesítés hiányában – szinte lehetetlen. Nyári Zsolt, a Mazars adószakértője szerint a reklámadó elsődleges célpontjai nem is ezek a gigavállalatok, inkább a Magyarországon működő multik, amelyeknél gondot is okoz a törvény. Ennek dacára a napi.hu által megkérdezett szakértők úgy vélték, a belföldön működő multik befizetik az adót. Ez fontos nekik az image szempontjából. Ebben reménykedhet a kormány, de számíthat rá, hogy támadják a törvényt nemzetközi fórumokon is.

Korábbi sajtóhírek szerint Orbán Viktor miniszterelnök döntése volt a reklámadó bevezetése és időzítése. A kormányfő a Kossuth Rádióban elismerte, arra tulajdonképpen nincs szükség, de a szektoradók a méltányos közteherviselés részei, úgy tartja igazságosnak, hogy a nagy profitot termelő cégek fizessenek. Az új adóra nem költségvetési kényszer miatt van szükség, hanem mert „így igazságos a magas profit miatt” – fogalmazott a kormányfő. A Magyar Reklámszövetség korábban jelezte, hogy a tervezett adó a vártnál is súlyosabb terheket ró a magyar médiavállalkozásokra, amelyek versenyhátrányban vannak a globális szereplőkkel (például Google, Facebook) szemben, amelyek a magyar reklámpiaci bevételek jelentős részét képviselik.

 

Címkék: reklámadó