Semmi esély a Malév-utasok kártérítésére?

Lapinformáció szerint a légitársaságnak nincsen eladható értékes vagyona. A csőd félezer vállalkozást is érintett.
Kapcsolódó cikkek

A Blikk szerdai számában az olvasható, hogy nincsen eladható értékes vagyona a Malévnek. A napilap információi szerint alig érnek valamit az úgynevezett „slotok”, azaz a repülőterekre érvényes leszállási jogok. A Malév az utóbbi években ugyanis már nem repült olyan zsúfolt repterekre, ahol a nagy forgalom miatt valóságos kincset ér a „bérelt leszállóhely”. A légitársaságok értékét jórészt ezek a leszállási jogok határozzák meg, a nagyvárosok repülőterei ugyanis rendszerint olyan zsúfoltak, hogy már nem lehet leszállási jogosítványt szerezni.

Eladható vagyon híján semmi esélye, hogy megtérítsék a Malév hoppon maradt utasainak mintegy 35 milliárd forintos kárát – fogalmaztak nevük elhallgatását kérő volt malévos dolgozók a Blikknek.

Félezer céget érintett a csőd

A Malév körülbelül 500 hazai vállalkozásnak adott rendszeres megrendelést, és mintegy 6 milliárd forintot fizetett ki a kis- és közepes vállalkozásoknak; a Malév beszállítói hálózatához tartozó cégek most reménykednek, kivárnak és titkolóznak a Világgazdaság szerdai számában megjelent cikk szerint.

A miskolci székhelyű Borsod Munkaruha Kft. szerelőruhákat gyártott a légitársaságnak, amelynek 10 éve beszállítója. „Most várjuk, hogy rendeződjön a helyzet, és újra kapjunk megrendelést. Nekünk nem tartozik a Malév, és amint lehet, újra fogunk pályázni” – közölték.

A Budapest Aeroservice Szolgáltató Kft.-nek is forgalomkiesést jelent a leállás. A cateringszolgáltató cég nem kívánta számszerűsíteni a várható kárát, de már tárgyal új légitársaságokkal.

A napilap azt is ismerteti, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint a Malév korábbi tulajdonosa, Borisz Abramovics orosz üzletember által kötött ötéves és 2013-ig érvényben lévő felmondhatatlan és nagyon kedvezőtlen cateringszerződés milliárdos kárt okozott a Malévnak. A Világgazdaság által megszólaltatott Airport Security Kft. és a Szentkirályi Ásványvíz Kft. üzleti titokra hivatkozva nem akart nyilatkozni arról, van-e követelése a Malévval szemben.

Varga Jenő felszámolóbiztos joga eldönteni, hogy mely tartozást elégítik ki az illető beszállítónak. Úgy tudni, hogy például az üzemanyag- és a cateringköltségeket igyekszik az elsők között rendezni a vagyonfelügyelő. Minden más beszállítónak és hitelezőnek, beleértve az orosz tulajdonost, a Vnyesekonombankot is, bizonytalan ideig várnia kell – olvasható a Világgazdaságban.

Pilóták csapdahelyzetben?

A Magyar Hírlapnak nyiltkozó Malév-pilóta szerint csapdahelyzetbe kerülhetnek kollégái, ha diszkont légitársasággal kötnek új szerződést. Máté Gábor szerint szinte biztosak lehetnek benne, hogy új munkahelyükön nem olyan állomásra helyezik őket, ahol egyébként élnek. Az állásokból pedig egyetlen forint bevétele sem keletkezik majd az államkasszának, mert a vállalkozói igazolványt az adott cég anyaországában kell kiváltani.

Óvári Tamás, a Hunalpa Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének elnöke szerint a diszkont légitársaságok csak a Malév több évtized alatt megszerzett jogait akarják megszerezni, az állás iránt érdeklődők előtt pedig csak elhúzzák a mézesmadzagot.

A WizzAir a napilap kérdésére azt válaszolta: alóban megkérték az érintett hatóságoktól és tárcától a számukra érdekes engedélyeket, de az ezekre szólól járataikat csak addig üzemeltetnék, amíg egy új nemzeti légitársaság igényt nem tart rájuk.

Közben civil kezdeményezés indult egy új nemzeti légitársaságért, „Szárnyakat adunk álmainknak” – Közösség a Magyar Nemzeti Légitársaság megőrzéséért néven – számolt be szerdai számában a Magyar Hírlap.