Prezi alapító: A magyar iskolarendszer nem nevel kreativitásra

Árvai Péter, a világhírű Prezi.com társalapító-vezérigazgatója sikerük titkát osztotta meg az érdeklődőkkel szerda este a Magyar Közgazdasági Társaság Ifjúsági Szervezetének meghívására a Budapesti Corvinus Egyetemen.
Kapcsolódó cikkek

Egy gombostűt sem lehetett leejteni a Budapesti Corvinus Egyetem nagyelőadójában, annyira nagy volt az érdeklődés Árvai Péter iránt. A Prezi.com társalapítója-vezérigazgatója a kreativitás és az oktatási rendszer összefüggéseiről, mint a siker egyik titkáról beszélt.

Árvai negyvenperces előadást tartott, majd a közönség kérdéseire válaszolt, amiket a Slido nevű alkalmazáson keresztül tehettek fel a résztvevők interaktív formában. A mobilon bepötyögött kérdések azonnal megjelentek az óriás kivetítőn az előadó mögött. A helyenként “diákosan humoros” kérdések – például van-e valakinek iPhone töltője?, vannak-e jó nők a Preziben? – derűs perceket szereztek a közönség soraiban, bár ezeket a kérdéseket Árvai valószínűleg nem látta.

Fotó: Berecz Valter

Árvai igen jó előadó, közvetlen, nyitott, humoros, keresi a tekinteteteket a közönségével. Sokat kérdez, és érzelmileg is megmozgatja a hallgatóságot. Előadását személyes családi történettel indította. Azt mondta, szülei a hetvenes években – gazdasági menekültként – vándoroltak ki Svédországba, ő már ott született. Ez csak ezért fontos, mert ő maga nagyon sokat köszönhet a svéd iskolarendszernek, amely szerinte kreativitásra neveli a diákokat.

A kreativitás nem velünk született tulajdonság, hanem egy tanult és tanulható képesség. Egy startup alapításához az ötlet mellett leginkább erre van szükség.

Árvai szerint a kreativitáshoz három dolog kell:

Fotó: Berecz Valter

Ha egy oktatási rendszer támogatja a kreativitást, abból csodálatos dolgok születhetnek, és ezek könnyen megváltoztathatják egy ország életét.

Példaként hozta fel a másfél millió lakosú Észtországot, ahol a világhírű Skype megszületett. Az észtek a Skype sikerét látva kezdték elhinni, hogy nemzetközi szinten is versenyképesek lehetnek. Sokak szerint ma Észtország kormányzata a legkreatívabb a világon, a bürokrácia szinte teljes egészében digitalizáltan működik, tette hozzá.

Ha Észtországgal ma valami borzalmas történne, az Antarktiszról is el lehetne kormányozni az országot.

A negyvenperces előadása itt véget ért, a hallgatói kérdések következtek. Az egyik első kérdés az volt, hogy Árvai szerint hogyan kellene változtatni az oktatási rendszeren, hogy kreatívabbak legyenek az emberek? Árvai visszadobta a kérdést a hallgatóság felé, illetve egy félmondat erejéig úgy válaszolt:

A magyar iskolarendszer nem nevel kreativitásra.

Fotó: Berecz Valter

A jelenlegi magyar oktatásról ezután inkább a diákok beszéltek, és végül ők fogalmazták meg a választ, hogy miként lehetne azt jobbá tenni. A tanárok és diákok szabadsága, a kérdezés, a kétely joga, a csapatmunka, illetve az egyén önállóságának tisztelete, mondták. Árvai nagyon örült a válaszoknak, és azt mondta: úgy tűnik, a válaszaitok alapján pontosan tudjátok, hogy mi kell a jobb oktatáshoz, kérdés, hogy mit tesztek érte!

További elhangzott kérdések és válaszok

Fotó: Berecz Valter