Így alapozta magyar agy a jövőt

Henry Ford zseniális mérnökeinek köszönhette a népautó megalkotását, és a világ első gyártósorának beindítását.
Kapcsolódó cikkek

Ha modern korunk születésnapját keressük, nyilvánvalóan több dátum is felsejlik az elmúlt bő száz évből, és van, ami megkerülhetetlen. Mint 1908. október 1., amikor az első T-modell piacra került, és ezzel elindult egy folyamat.

Amikor Henry Ford 1903-ban megalapította a Ford Motor Companyt, az autózás még luxusnak, amolyan úri huncutságnak számított, a világon összesen 200 ezer gépkocsi pöfögött. Az autókat ebben az időben egyéni kívánságra, egyedi alkatrészekből szerelték össze, ami azt jelentette, hogy javításuk is drága és nehézkes volt. Ford ezen a téren akart gyökeres változást.

A gyártulajdonos 1904-ben alkalmazta a makói születésű Galamb Józsefet, aki – Farkas Jenővel és az amerikai Childe Harold Willsszel együtt – kulcsszerepet játszott a következő években megalkotott Ford-típusok és prototípusok megtervezésében.

22 lóerő, 60 km/óra

A cél egy viszonylag olcsó, tömegesen gyártható, egyszerű autó megalkotása volt, ami a középosztálybeli polgárok számára is elérhető. Négy évnyi munka után Ford végül a T betűvel jelzett prototípusról ítélt úgy, hogy képes lesz betölteni a szerepet. A Ford T első példánya 1908. augusztus 12-én készült el, október 1-jén pedig már ki is került az autópiacra. Az autóért 825 amerikai dollárt kértek, ami mai értéken körülbelül egy középkategóriás gépkocsi árának felelne meg – írja a Rubicon.hu.

Galamb, Wills és Farkas munkája nyomán megszületett a „népautó”. A 22 lóerős, négyhengeres motor egy akkoriban újdonságnak számító acélötvözetből készült, ezért az egész autó mindössze 540 kilót nyomott. Kétsebességes váltóval és egy – Galamb József által megtervezett – mechanikus kuplunggal működött, akár 60 km/órás sebességgel repítette utasait.

Ford az autó árának alacsonyan tartása érdekében a T-modell gyártását minimalista hozzáállás jellemezte. Csak és kizárólag olyan munkálatokat végeztek el, melyek a biztonságos működéshez okvetlenül szükségesek voltak: egyszerű, puritán jármű volt, hosszú ideig például csak fekete színben lehetett megvenni.

A világ első gyártósora

Az autó hirtelen nagyon népszerű lett, de hogy valóban mindenki hozzájuthasson, ahhoz Galamb József kellett. A Ford detroiti gyárának igazgatójaként 1914-ben a munkafolyamatok szerint sorba rendezte dolgozóit, és csak egy-egy művelet elvégzésére tanította be őket.

A magyar konstruktőr találékonysága nyomán létrejött a földkerekség első gyártósora, melyen egy évtizeddel később hetente több ezer Ford T-modell gördült le.

A „népautó” a hatalmas termelékenység nyomán meghódította a világot, ráadásul a vállalat az Egyesült Államokon kívül hamarosan Németországban, Argentínában és Brazíliában is újabb létesítményeket alapított. Addig elképzelhetetlen mennyiségű autó került így forgalomba, és az első világháború utáni években a Ford T szinte egyeduralkodó lett az utakon.

Illusztráció: CHRISTOPH SCHMIDT / DPA