Elkészült a Vidi-stadion, a magyar futball legújabb ékköve

Egyöntetű vélemény szerint anyagfelhasználásában, egyéb részleteiben a Sóstói Stadion egy minőségi szinttel még a nagy vetélytárs, a Fradi Groupama Arénáját is veri.
Kapcsolódó cikkek

A magyar futball legújabb, UEFA 4-es és MLSZ I. osztály „A” kategóriának megfelelően kialakított, 14 200 ülőhelyes stadionja, a székesfehérvári Sóstói, kissé hányattatott évek után végre elkészült. Fizikai értelemben ez azt jelenti, hogy a kivitelező augusztus 31-re készre jelentette a munkálatokat és úgy tudjuk, lassan a műszaki átadás is megkezdődik a megrendelő, Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata felé.

A kivitelezés összköltsége többszöri változást követően kicsit több mint nettó 14,650 milliárd forintnál állt meg. Ez három fő tételt tartalmaz:

Az új Sóstói stadion anyagfelhasználásában, egyéb részleteiben az egyöntetű vélemény szerint egy minőségi szinttel még a nagy vetélytárs, a Fradi Groupama Arénáját is veri, így momentán a legmodernebb magyar stadion.

Ami biztos, az Európa Liga csoportkör mérkőzéseit idén még nem itt, hanem csütörtöktől a Groupama Arénában játssza le a Vidi, lévén az UEFA-nak már hónapokkal ezelőtt le kellett adni a hitelesített helyszínt. A stadion szurkolók általi birtokbavétele, azaz az NBI-es bajnoki mérkőzés időpontja az önkormányzaton, mint megrendelőn és az MLSZ-en múlik, de minden bizonnyal erre még idén sor kerül.

Képgalériánkban mutatjuk, mit látnak majd a nézők, ha ők is beléphetnek végre a stadion területére.

Azt utcafronton impozáns és látványos üvegfelület várja a szurkolókat. Mögötte a VIP helységek. Fotó: Strabag
A főbejárattal szemben, az út túloldalán az önkormányzat épít 280 fős parkolót, ahonnan alagúton keresztül lehet megközelíteni a szektorokat Fotó: Strabag
A kivitelező az edzőpályák mellett alakít ki 405 férőhelyes parkolót, illetve a VIP vendégeknek egy 140 fős parkoló áll rendelkezésre Fotó: Strabag
A stadion tetején összegyűlő csapadékvíz egy 200 M3 ciszternába ömlik, amelyből az edzőpályákat és a környező zöldfelület locsolását oldják meg. A többlet esővíz túlfolyik a megtisztított, immár átlagosan 70 centi vízmélységű Sóstóba, amelyet egy valamivel több, mint háromezer méteres futókör ölel körül. Fotó: Strabag
A Sóstó látogató központ közvetlenül a stadion hátsó oldalára támaszkodik. Itt kap helyet az állat és növényvilágot bemutató kiállítás Fotó: Strabag
Fotó: Strabag
Fotó: Strabag
A lelátó alatt tágas szurkolói tér, büfék, mellékhelységek vannak Fotó: Strabag
96 x 2 oszlop tartja a tetőszerkezetet Fotó: Strabag
Az előzetes stadionbiztonsági tesztek - beléptető, a tetőszerkezeten található biztonsági kamerarendszer, stb. - az MLSZ részéről múlt hét közepén már megkezdődtek Fotó: Strabag
A szurkolókat a pályától elválasztó vaskerítés nincs, pontosabban csak egy alacsony, jelzésértékű van Fotó: Strabag
Nem kötelező gépkocsival érkezni a vendégszurkolóknak. A stadion a fehérvári busz-végállomástól 15-, a vasúttól 10 perc gyalog. Így akár egy két sör is belefér a meccsen Fotó: Strabag
Fotó: Strabag
Fotó: Strabag
Fotó: Strabag
Fotó: Strabag
Fotó: Strabag
A tökéletes fényviszonyokról 2500 Lux villogásmentes fényerő gondoskodik, amely hd minőségű közvetítésre ad lehetőséget Fotó: Strabag
Fotó: Strabag
Fotó: Strabag
A tervező kialakított egy alkalmanként bérelhető VIP Skyboxot is Fotó: Strabag
Hazai öltöző Fotó: Strabag
Hazai öltöző Fotó: Strabag
A hazai öltözőben már az új címer virít Fotó: Strabag
A stadion hátsó, Sóstó felőli frontján kapott helyet a természetvédelmi park látogató központja Fotó: Strabag
Fotó: Strabag
Fotó: Strabag
A fotó, a majd 30 méter magas toronyról készült, amelyről az is látszik, napelemet ugyan nem terveztek, de napkollektort legalább igen, így a melegvíz-ellátást utóbbi megoldja Fotó: Strabag

A képre kattintva galéria nyílik! 

Mennyibe került a stadion?

A Vidi stadion felújítására, a közvetlen szomszédságában található Sóstó többhektáros természetvédelmi terület rehabilitációjára, illetve a 29,98 m magas – középen 50,00 m-ig felnyúló, a mobil hírközlés antennáinak hordására is alkalmas – acélszerkezetű, öntartó kilátó torony építésére az ajánlatkérő, Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata az eredeti tervek szerint 12,62 milliárd nettó forintot szánt.

A közbeszerzési értesítőkből kiderül, az építkezés során felmerültek előre nem látható problémák. Például:

  • le kellett bontani a 11 éve két milliárd forint közpénzből épült főlelátót, mert statikailag annyira rossz állapotban volt.
  • Az E.ON 10 kV-os kábelének nyomvonalba esett a stadion kiviteli tervei szerinti tűzi víz tározó és az út alatt építendő aluljáró is, amely miatt ki kellett váltani a kábelt,
  • A Videoton edzőpályák drénrendszere a Sóstóba folyt nyílt árkos rendszerben, amelynek a Stadion területére való átnyúlásáról sem a Vállalkozónak, sem a Megrendelőnk nem volt tudomása. A cső létezésére akkor derült fény, amikor a Sóstói kilátó alapszerkezete ráépült a nyílt árok szakaszra, így eltorlaszolta a víz útját a Sóstó felé. Ezért az edzőpálya drénrendszerének működéséhez egy új, zárt csatorna kiépítésére volt szükség.

Mindezek miatt a város Pénzügyi Költségvetési Bizottsága a 271/2017. (IX.7.) számú határozatában a d) pontban leírt munkák elvégzését számos módosítás után végül nettó 14.650.251,-Ft, azaz bruttó 18.605.819 forintban hagyta jóvá.

A polgármesteri hivatal a 24.hu végső árra vonatkozó kérdésére úgy reagált:

“Székesfehérváron nemcsak a Sóstói Stadion épül, hanem egy városrészi rehabilitáció valósul meg: környezetszennyező tevékenységek szűnnek meg, utakat, sétányokat alakítunk ki, parkolók épültek a temetők mellé, turistabuszok fogadására alkalmas parkoló készült, és ami a legfontosabb: megmentettünk egy 200 hektáros természetvédelmi csodát, a Sóstó Természetvédelmi Területet. Fontos azt is kiemelnünk, hogy teljes egészében állami forrásból valósul meg a beruházás, ami a jövőben az a város közösségét szolgálja.”