Boross Martin: Nem azért nem készülnek minőségi magyar filmek, mert nincs pénz, hanem mert túl nagyok a feketelisták

A rendező a Magyar Mozgókép Fesztiválon szólalt fel a független filmesek mellett.

Szerdán indult Veszprémben a Magyar Mozgókép Fesztivál, a MOZ.GO, amin Boross Martin Nyersanyag című filmjét is levetítették. A vetítés után tartott beszédében a rendező szolidaritást vállalt a független filmesekkel; felszólalt a szakmaiságnak hátat fordító, kirekesztő gyakorlatokkal szemben; és a filmes szakma sokszínűségének és demokratikusságának fontosságára hívta fel a figyelmet.

Boross elmondta, büszkék a kapott jelölésekre, ugyanakkor a tény, hogy egyedüli független filmként vesznek részt a fesztivál versenyprogramjában, felelősséget is ró rájuk.

Szeretném kinyilvánítani szolidaritásomat minden olyan alkotó felé, akik a szakma átpolitizáltsága miatt hozzánk hasonló módon, közvetlen állami támogatás híján kényszerpályákon dolgoznak, külföldön kell érvényesülniük, vagy ellehetetlenülnek

– mondta.

A Nyersanyag Boross szerint eszmei, politikai és finanszírozás tekintetében is független film, mert azokról a témákról készült, amikről beszélni szerettek volna (a hatalommal való visszaélésről és a kizsákmányolásról), kizárólag az alkotók elhatározásából készült, és alacsony költségvetésből készült. Ez azt jelentette, hogy

Annak, hogy nem készül el évente több tucat minőségi magyar film, nem az az oka, hogy nincs pénz, vagy nincs elég tehetség, hanem az, hogy túl nagyok a feketelisták, és alkotók egy szűk rétegének helyzetbe hozására van csak szándék. Holott minden generációnak joga van ahhoz, hogy sokszínű és kritikus hangvételű filmeket lásson, mert ennek a társadalomformáló szerepe felbecsülhetetlen

– fogalmazott Boross, aki szerint a független filmezés jelenleg nem a romantikáról, hanem a kényszerről és a kiszolgáltatottságról szól. Nem azért készítik így a filmjeiket, mert így is lehet, hanem mert másképp nem lehet.

A rendező szerint a kortárs kultúra nem fordítható le hatalmi tőkére vagy anyagi bevételre, ezért a hatalomnak könnyű lemondania róla, pedig az állampolgároknak alapjoga az ahhoz való hozzáférés.

„Az, hogy a művészi pályára újonnan belépőknek minimálisak a lehetőségei; hogy ígéretes pályák nem tudnak kiteljesedni; hogy évtizedes karrierek kerülnek parkolópályára, az egy szakmaiságnak hátat fordító, kirekesztő gyakorlat következménye. A sikeres és demokratikus magyar kultúra feltétele ezen folyamatok mielőbbi visszafordítása és az átfogó szakmai párbeszéd megindítása. A Nyersanyag történetét az inspirálta, hogy milyen veszélyekkel jár, amikor a hatalommal bírókat önös érdekeik vezérlik a köz érdeke helyett. Amikor a siker mások kárára történik, és a siker árát más fizeti meg.”

Filmünkkel azért emelünk szót, hogy egyetlen állampolgár se válhasson saját közösségének, saját nemzetének áldozatává.
Ezzel a nyilatkozattal pedig azért, hogy ez a magyar filmesekkel se történhessen meg.”

Boross Martin a februárban kollégánknak is mesélt a Nyersanyag című film készítéséről.

Kapcsolódó
„Aki magyar néző és nem vak, úgyis tudja, miben élünk”
Van-e igényünk arra, hogy megszüntessük a vidék és város között tátongó szakadékot? Milyen áldozatai vannak az egóharcnak? A vállaltan politikus Nyersanyag rendezőjével, Boross Martinnal beszélgettünk.