Üdvözöljük a rasszista szuperhősök és az álarcos rendőrök korában!

Az HBO Watchmen-sorozata szerencsére nem fél politikai darázsfészekbe nyúlni. Spoilermentes kritika.

Tekintve, hogy a Marvel-univerzum lassan beszippantja a teljes mainstream popkultúrát, igazán ideje volt, hogy valaki végre a szuperhősök körmére nézzen. És most nem elsősorban Martin Scorsese vagy Francis Ford Coppola bátor, ám kissé nagypapás dorgálásaira gondolok, amiket így lehetne egyetlen mondatba sűríteni: a Bosszúállók és társai nem is filmek, inkább önmagukat filmnek álcázó hitvány, virtuális vidámparkok, amik agresszív terjeszkedésükkel elfoglalják a teret a valódi filmes alkotások elől. Nem mintha ne lenne ebben igazság, de a rendezői kirohanásoknál izgalmasabb, mikor valaki nemcsak kívülről fitymál, de belülről bomlasztja a szuperhős-kultuszt, saját fegyvertárukat fordítva a köpönyeges igazságosztók ellen, hogy megdöntse mindent ellaposító egyeduralmukat.

A belső ellenállás első hulláma mostanában érkezett: a moziban a rekordokat döntögető Joker, a tévében pedig HBO nagyszabású sorozata, a Watchmen képviseli, amiben az a vicc, hogy mindkettő ugyanattól a szerzőtől meríti az inspirációt: Alan Moore-tól. Előbbi az általa írt és Brian Bolland által rajzolt Batman: A gyilkos tréfát veszi alapul, utóbbiról pedig nem nehéz kitalálni, hogy Moore egyik főműve, a mára klasszikusként kezelt Watchmen nyomdokain jár, aminél aligha találhatott volna tökéletesebb sorvezetőt egy ilyen küldetéshez. A 80-as évek közepén megjelent Watchmen ugyanis nemcsak egy jól sikerült szuperhőstörténet volt, de egyben monumentális kísérlet is a műfaj dekonstruálására. Elmosta a megnyugtatóan éles határt jó és rossz között, és felvillantotta, hogy sokszor nárcisztikus vagy szociopata emberi roncsokat találunk, ha bepillantunk a hősi maszkok mögé. Azt a kényelmetlen kérdést is feszegette, hogy milyen kevés választja el az álarcos önbíráskodást a terrorizmustól.

Fotó: HBO

Nem véletlen, hogy a Watchmen kultikus mű lett, messze kilépve a műfajt aktívan fogyasztó rajongói szubkultúrából. Ezt mutatja, hogy 2005-ben egyedüli képregényként került fel a Time magazin Minden idők 100 legjobb regényét összegyűjtő listájára, és réges-rég meg akarták filmesíteni, ami végül tíz évvel ezelőtt jött össze. Az általa felvetett problémák a mai napig égetőek, akárcsak az ókori költőtől, Juvenalistól kölcsönzött mottó, amiből az angol cím is származik:

Who watches the watchmen?

Vagyis:

Ki őrzi az őrzőket?

Az új Watchmen-sorozat is a hatalomgyakorlás eme ősi paradoxonát állítja a középpontba, és már az első hat rész alapján sokkal messzebre jut, mint Zack Snyder 2009-es adaptációja.

Az új Watchmen ugyanis folytatás, ami okosan sző tovább egy alternatív valóságot. Az eredeti cselekményhez képest jó nagyot, harminchárom évet ugrunk az időben, így már nem a 80-as évek Amerikájában, hanem 2019-ben járunk: Richard Nixon helyett jó ideje Robert Redford az elnök, az amerikai társadalom minden korábbinál megosztottabb, fortyog a neurózis és a gyűlölet, a világméretű atomháború helyett így sokkal inkább egy véres polgárháború kitörése fenyeget. Egyik oldalon fehér felsőbbrendűséget hirdető álarcos terroristák, akik a képregény végén meghalt Rorsach követőinek vallják magukat, a másik oldalon pedig maszkos rendőrök és fura jelmezekbe bújt szövetségeseik, akiktől szintén nem áll távol az önkény és brutalitás.

Fotó: HBO

A cselekmény kissé komótosan indul, de az alkotók az első pillanattól jó arányérzékkel keverik az eredetiből átmentett szereplőket és eseményeket az új figurákkal és váratlan fordulatokkal. Mivel a sztoriban az új rejtélyek dominálnak, minden néző egyaránt elveszettnek érezheti magát ebben az összeesküvésektől terhes világban. Így azok is ugyanúgy be tudnak kapcsolódni, akik nem ismerik az alapművet, de azért a sorozat kiszolgálja az eredeti képregény rajongóit is: az epizódról epizódra történő visszautalások komoly plusz élvezetet jelentenek. Az erős alapvetésben nincs semmi meglepő, hiszen a Watchment megalkotó Damon Lindelof már többször bizonyított ezen a téren: társproducere volt például a Lost – Eltűntek és A hátrahagyottaknak is. Az igazán érdekes persze az lesz, hogy az első részekben felvetett nyomasztó kérdéseket sikerül-e majd hasonló színvonalon megválaszolni a folytatásban, egyaránt elkerülve a szájbarágós kioktatás és az üres titokzatoskodás veszélyeit – mert ugyebár láttunk már olyan sorozatot, ami a saját, soha meg nem válaszolt rejtélyeibe gabalyodott bele az erős indítás után (nem akarok szájbarágós lenni, de a Lost).

Az viszont már önmagában biztató, hogy az új Watchmen láthatóan nem fél politikai darázsfészekbe nyúlni: az egyre sokszínűbbé váló, így egyre kevésbé szolidáris amerikai társadalmat, a gyűlölködést, a terrorizmust, a rendőri brutalitást és az Amerikában (is) nagy hagyományokkal bíró rasszizmust állítja a középpontba, de úgy, hogy közben szerencsére túllép a leegyszerűsítő morális képleteken, és megőrzi a komplex karakter- és társadalomábrázolást. Fogja a mai közállapotokat és egy rémálomszerű disztópiában újrakeveri őket. Mintha csak a szellemkastély görbetükreiben figyelnénk magunkat: látjuk, hogy torzítanak, de mégis nyomasztóan felismerhetőek a vonásaink a bizarr karikatúrában.

Fotó: HBO

A helyszín is szimbolikus: az oklahomai Tulsában járunk, ami tökéletes terep az elfojtott traumák és tabuk feltérképezésére, hiszen száz évvel ezelőtt itt ment végbe az Egyesült Államok történetének egyik legsúlyosabb tömeglincselése, a tulsai mészárlás, amit hosszú évtizedekre szőnyeg alá söpörtek az amerikai nyilvánosságban. A Watchmen szereplői sem beszélnek róla, de így is a cselekmény fontos hajtóerejévé lép elő. Számtalan vágy, átöröklött sérelem, kimondott és kimondatlan érdek csattan itt frontálisan, ami az elején szinte túlzottan el is aprózza a cselekményt. Ám van egy központi motívum, ami összeköti a figurákat: a maszkhordáshoz való viszonyuk. Ebben a világban ugyan nincsenek okostelefonok, se internet, de az álarcon keresztül mégis képes boncolgatni az anonimitás pszichológiáját. Hogy felszabadíthat, de végleg el is torzíthat minket az a különös hatalom, amit az arctalanság jelent. Hogy egy maszk sokszor elrejt, máskor viszont mintha épp feltárná azt, akik legbelül vagyunk, még ha ez nem is egy kellemes látvány. A Watchmen tehát ügyesen párolja akciódús kalandtörténetté korunk egyik legfontosabb, de a hétköznapokban nem túl látványos szociálpszichológiai jelenségét.

Mert hát nem vagányabb, ha egy álarcos igazságosztó üldöz egy maszkos bűnözőt, mintha valaki egy gép előtt görnyedve pötyög valamit a klaviatúrán? Na, ugye.

Persze ez azzal jár, hogy deheroizálás ide vagy oda, itt is felbukkannak stilizált akciójelenetek, amik a szereplők nyomora ellenére is kúlnak tüntetik fel az erőszakot. De ezeket sokkal okosabban ellenpontozza, illetve tolja el magától a sorozat, mint Snyder filmje. Jó részük például egy, a Watchmen világán belül futó szuperhős-sorozatban jelenik meg, aminek mindenütt jelenlévő plakátjaitól ugyanúgy nem lehet ott menekülni, mint a mi világunkban az épp aktuális Marvel-film reklámjaitól. Ez nem pusztán posztmodern geg, de egyben a Watchmen-féle kultúrkritika szimbolikus hordozója is: fanyar humorral demonstrálja, hogyan szelídül minden rendszerkritika egy idő után a rendszer részévé, és hogyan épül be a számunkra kényelmes hazugság észrevétlenül a nagy közös mítoszainkba, mire azok eljutnak a képernyőkre. Ahogy az önbíráskodó hősök is végül mind a hatalom vagy a piac szolgálatában, esetleg szélsőséges eszmék végrehajtójaként végzik.

Fotó: HBO

És hogy nem önkényes túlzás-e az amerikai rasszizmus fajsúlyos témáját fura jelmezes kalandtörténetbe csomagolni? Nem. Ennek belátásához elég felidéznünk a színpadiasságban verhetetlen Ku-Klux-Klant. Meg se lepődünk azon, hogy a csontvázak helyett itt olykor inkább hófehér csuklyák hullanak ki a tisztes tulsai polgárok szekrényeiből.

Az HBO több blockbuster-sorozatot is indít az ősszel annak reményében, hogy valamelyik a mezőnyt évekig uraló Trónok harca helyébe lép. A Watchmen túl összetettnek és bizarrnak tűnik ahhoz, hogy megközelítse ezt a szintet, de az biztos, hogy nagyon időszerű témákat feszeget: akár a populizmus világméretű hódításával párhuzamosan szárba szökkenő szuperhős-kultusz, akár a szélsőséges társadalmi megosztottság, akár a generációról generációra örökített traumákról és gyűlölködésről van szó, aminek történelmi gyökerei sokkal messzebbre nyúlnak vissza, mint gondoljuk.

Orbánt és Trumpot is a szuperhősök hozták a nyakunkra
A Marvel-univerzum legkiválóbbjai most már tényleg leállhatnának kicsit, de nyilván nem fognak.

Watchmen, 2019, 9 epizód, HBO. 24.hu értékelés: 8,5/10