Őrült szarkazmuscunamival száll bele a cukormázba a második Lego-film

És közben viccet csinál mindenből, amit ér, köztük saját magából is, miközben mégsem l’art pour l’art ökörködés: üzen is. Spoilermentes kritika.
Kapcsolódó cikkek

Nagyon itt volt az ideje, hogy egy globális hatóerejű, gigantikus befolyású kulturális jelenség, mint egy nagy stúdió nagy költségvetésű, sikerre ítélt blockbustere megpiszkálja kicsit ezt a pozitivitásdolgot. Félreértés ne essék, nem a pozitív pszichológiáról beszélek, és nem is arról az általános életvezetési ideáról, hogy akadjunk le az örökös panaszkodásról és fókuszáljunk a megoldásokra. De az, ahogy a pozitivitást bigott, kötelező érvényű, mindenre kiterjedő sűrű sziruppá főzve alkalmazzák többnyire valójában velejükig megkeseredett, rosszindulatú tömegek, az konkrétan gyomorforgató. Az örökös erőltetett vigyor, a szavakkal való kínos zsonglőrködés, hogy csak nehogy valami negatív kifejezés belekeveredjen, a nehézségek szégyenletessé, cikivé, majdhogynem tiltottá tétele nemhogy nem javított az emberek általános lelkiállapotán, hanem konkrétan a nehéz tapasztalatok, érzések elnyomását tette normává. Az efféle elnyomásból szoktak ronda betegségek kifejlődni aztán. De a Lego-kaland 2 nem csak azért remek, mert páros lábbal száll bele a cukormázba.

Fotó: Intercom

Az első Lego-film végén történtek után járunk öt évvel, ami itt gyakorlatilag egy emberöltőnek felel meg, és a helyzet minden, csak nem szupi-szuper: a Tesó-rendszerből érkező folyamatos támadások nyomán a világ posztapokaliptikus steampunk romvárossá torzult, és a történtek mindenkiből a keserűbb, karcosabb énjét hozták elő. Mindenkiből, kivéve Emmettet, aki még mindig a klasszikus Lego-színek és stílusok szupi-szuper világában él, bármennyire is mondogatja neki mindenki, Lucyvel az élen, hogy nőjön végre fel. Aztán persze megint muszáj lesz épp neki beleállnia a világmegmentő küldetésbe, mert nagyon úgy tűnik, közeleg az Armamageddon, és öt jóbarátját is elrabolták, köztük Batmannel és Lucyvel. Emmet útnak indul a Tesó-rendszerbe, szerencsére segítsége is akad Rex személyében, aki gyakorlatilag Chris Pratt összes utóbbi évekbeli karaktere egybegyúrva, a raptorszelídítő galaxisőr pedig minden, ami Emmet sosem lehet: laza, vagány, sötét titkokkal és rejtélyes előélettel. Sietniük kell, ugyanis a Tesó-rendszerben Lucyéket percről percre nagyobb veszély fenyegeti.

Fotó: Intercom

A sztori bonyolultabb, mint az első részé volt, és ez okoz is némi káoszt és magával hoz néhány töltelékjelenetet, ám ez az egyetlen, amiben a második Lego-film alulmarad a nagy elődhöz képest. Ráadásul az eggyel erőltetettebb történetet is megbocsátjuk, amint elkezd kirajzolódni, hogy tulajdonképpen mit is akarnak ezzel üzenni. Az egy ideig valamiféle pikírt cukisággyalázásnak tűnő történet – ami egyébként ebben a formájában is halál szórakoztató – fokozatosan átfordul az együttműködés, a közös alkotás és a különböző világlátások integrációjának dicséretébe – és akként is épp ugyanolyan jól működik. A legjobb hír pedig, hogy a humor semmit sem változott az előző részhez képest: pontosan ugyanazt a túladagolt agymenést kapjuk, mint annak idején. A túladagolás szó szerint értendő: kilóra is sok a poén, minőségileg pedig van minden, mint a búcsúban, a göndör gyerekkacajokat fakasztó marháskodás épp úgy, mint fergeteges popkulturális utalások, szóviccek és fél Hollywoodot a szájára vevő beszólogatások, amelyeken alighanem inkább az idősebbek fognak derülni. Itt kell megemelnem kalapomat a fordítók előtt, akik ennek a félelmetes mennyiségű és gazdagságú szájtépésnek a magyarra ültetésekor néhol konkrét bravúrokat hajtottak végre, amire a szinkronnak már csak kényelmesen fel kellett ülnie.

Fotó: Intercom

A látvány persze szokásosan fergeteges, ezerféle és többnyire a Lego, de leginkább az összes fantáziát fejlesztő építőjáték csodálatossága előtt tiszteleg, kivéve persze, amikor épp idézőjelbe teszi és karikírozza önmagát: a világ legfontosabb küldetésére induló szupermenő űrhajó valójában egy icipici építmény, ami átlebeg a félelmetes méretű szobán, és ehhez hasonló vizuális gegekből van végtelen. Csatlakozik mindehhez a zene, amit ugyanez az önironikus hülyéskedés jellemez, például a Lego-kaland 2 az a film, amelyben szerepel egy dallamtapadásra játszó dalocska arról, hogy ez egy dallamtapadást okozó dalocska, és arról is, hogy a filmek végi kreditek mennyire menők, és az igazán jó fejek megnézik. A film viccet csinál a franchise-filmekből, miközben franchise-film, a nagy stúdiókból, miközben nagy stúdió filmje, a happy endből, de azért mégis happy end van – szóval minden, és mindennek az ellenkezője is megkapja a Lego-poénkezelést, és ezzel egyszerűen nem lehet betelni.

Lego-kaland 2 (The Lego Movie 2: The Second Part), 106 perc – értékelés: 8/10