Centralia: a város, ami alatt ötvenöt éve megnyílt a Pokol

A bányászváros lakói a szeméttel együtt az óriási földalatti széntömeget is meggyújtották. Azóta is ég.
Kapcsolódó cikkek

Az óriási technológiai fejlődést és népességrobbanást hozó XX. század bővelkedett az emberi hibák okozta, hosszú időn át tartó tüzekben: az indiai Dzsáriában 1916 óta ég egy szakszerűtlenül lezárt szénbánya, a szovjet geológusok valaha volt legrosszabb ötletének köszönhetően – olajkutat szerettek volna fúrni, de egy óriási, metánnal teli üregbe fúrtak, amit végül felgyújtottak, hogy a gáz ne okozzon károkat – pedig a Kara-kum sivatag közepén negyvenhét éve nyílt meg a Pokol kapuja.

Ezek a legrégebb óta tartó tüzek
Az óriási tüzek végigkísérték az emberiség történetét, akár szerencsétlen geológusok által, vagy épp természetes okokból indultak. Ma sorra vesszük a legrégebb óta tartóakat.

Ezen esetek közül azonban egyik sem okozott akkora kárt, mint az 1866-ban, öt kisebb philadelphiai szénbánya közelében megalapított, ma mindössze alig féltucat ember által lakott Centralia esete.

fotó: Proper Pictures

 

Az 1890-re már közel kétezernyolcszáz fősre duzzadt városban öt hotel, hét templom, két színház, tizennégy bolt, valamint huszonhét italmérés működött, a településnek pedig minden esélye megvolt arra, hogy hosszú évtizedekre a környék legfontosabb települése marad: Centralia, illetve az azt körülvevő területek alatt ugyanis a legtisztább és legnagyobb fűtőértékű kőszénfajtaként ismert antracit gazdag erei húzódtak, melyek kitermelése a kőzet előfordulási mélysége miatt ugyan nagyobb költségekkel járt, de a vállalkozás óriási haszonnal kecsegtetett.

A termelés lassan azonban hanyatlani kezdett: a fiatal bányászok közül sokan az első világháború frontjaira kerültek, esetleges visszatérésük után pedig inkább egy nagyvárosban próbáltak szerencsét, mint a szénbányák sötétjében. A helyzetet az 1929-ben indult első gazdasági világválság is súlyosbította: öt szénbánya zárt be, a munka nélkül maradt, a járatokat ismerő bányászok azonban még vissza-visszajártak a tárnákba, kitermelve a könnyen elérhető maradékokat. Ez tovább gyengítette a föld alatti alagúthálózatot, és nagy mértékben hozzájárult a mai helyzet kialakulásához – több járat már a harmincas évek folyamán beomlott, ellehetetlenítve a lezárt tárnák állapotának ellenőrzését.

A földalatti szénbányászat az utolsó bányákban egészen a hatvanas évekig tartotta magát, egy gondatlanságból bekövetkezett katasztrófa azonban előbb a termelés leállítását, majd a város majdnem teljes elnéptelenedését okozta.

A lakók ugyanis hosszú éveken át a lezárt alagutakba szállította a háztartási szemetet, hogy ott aztán tűzálló agyagrétegre öntve elégessék azt, a parázsló maradékokat pedig a tűzoltóság segítségével eloltsák. 1962 májusában, az Egyesült Államokban fontos ünnepnek számító háborús hősök emléknapjára (Memorial Day) készülve a város ugyanerre készült: szokás szerint begyújtották a hulladékot,

az agyagréteget azonban jórészt kispórolták a folyamatból.

A helyszínen lévő öt önkéntes tűzoltó ennek ellenére úgy érezte, sikeresen eloltották a parázsló romokat.

Óriásit tévedtek, hiszen a parázs egy része azonban begyújtotta az antraciterek egyikét, a helyzet az idő múlásával pedig csak tovább romlott. A következő napokban még többször fellángoltak a szemét maradványai, sőt, egy öt méter átmérőjű, de hulladékkal azonnal eltömődött lyuk is keletkezett a terület szélén.

Centralia vezetése úgy gondolta, hogy nincs túl nagy baj, még azok után is, hogy egy bányaellenőr a kőszén égésével járó szén-monoxid igen magas koncentrációját mutatta ki az események színhelyén, a következő fél évben pedig három, a bányafelügyeleti szervek, illetve az állam által finanszírozott projekt is indult az ekkor még lényegtelen méretűnek gondolt tűz megfékezésére.

A probléma nagyságára csak 1979-ben döbbentek rá: a helyi benzinkút tulajdonosa – egyben a polgármester –, John Coddington a földalatti benzintankok egyikének szintjét mérte, az apró nyíláson kihúzott mérő viszont meglepő módon forró volt. A férfi azonnal megmérte az üzemanyag hőmérsékletét:

a hőmérő 78°C-ot mutatott.

A következő évben a lakók saját bőrükön kezdték érezni a tűz mellékhatásait: a levegő csökkenő oxigén-, és növekvő szén-dioxid szintje, illetve a szén-monoxid arányának növekedése egyre komolyabb rosszulléteket okozott.

A probléma még ekkor sem volt széles körben ismert, egy 1981-es eset azonban hirtelen felrázta az országot: a családi házuk kertjében lévő tizenkét éves Todd Domboski lába alatt egyszerűen megnyílt a föld, a fiú pedig bezuhant az 1,2 méter átmérőjű, 46 méter mély lyukba. Szerencsére fennakadt egy fa gyökerén, így tizennégy éves unokabátyjának sikerült megmentenie az életét. A kiérkező szakértők a lyukból áradó forró levegőről, illetve a vele érkező halálos mennyiségű szén-monoxidról számoltak be, így egyszerre csak néhány másodpercet tudtak a lyuk mellett tölteni.

fotó: Proper Pictures

 

A még mindig közel ezer fős városka lakói a hírek hallatán érthető módon menekülni kezdtek a környékről. 1984-ben a Kongresszus negyvenkét millió dollárt (a tűz megszüntetéséhez szükséges összeg alig tizedrészét) különített el a kiköltöztetésükre – többségük elfogadta az ajánlatot, és egy távolabbi városba költöztek, voltak azonban olyan családok, akik az állam figyelmeztetése ellenére is maradni szerettek volna.

2008-ban még a főút is kettéhasadt / fotó: Proper Pictures

 

Centraliának 2002 óta nincs irányítószáma, lakói azonban ma is vannak, sőt, egy tűzoltóautó is rajtra készen várja az akciókat:

Fotó: Brian W. Schaller

 

Az egymáshoz kapcsolódó sorházak és otthonok jó részét lerombolták, illetve össszedőltek, a ma is álló négy épületet pedig támfalak tartják egyben.

Fotó: Z22

A tűz azóta a szomszédos Byrnesville alatti szénrétegekre is átterjedt. 1996-ra hetven fős kistelepülés házait lerombolták, ma csak egy apró kápolna és egy használaton kívüli garázs emlékeztet az egykori lakókra.

Fotó: Navy2004

 

Fotó: Brian W. Schaller

Centralia ma az amerikai katasztrófaturisták egyik kedvenc célpontja, mely elhagyatott – firkái miatt csak graffiti-autópályának nevezett – útszakasza, a romok közül feltörő füst, a még legalább kétszázötven évig tartó égési folyamat, illetve a szén-monoxid szintje és a bármikor megnyíló föld miatt a földrész egyik legveszélyesebb települése, némi túlzással a csernobili atomerőmű közelében fekvő Pripjaty tengerentúli párja.