Az Insidious negyedik része is magabiztosan szállítja a paráztatást

Az Insidious-sorozat különösebben soha nem törekedett az eredetiségre, ezt pedig az új rész sem célozza be, viszont továbbra is magabiztosan szállítja a kimért, feszült félelemkeltést. Insidious 4 - Az utolsó kulcs kritika.
Kapcsolódó cikkek

A cikk helyenként spoilereket tartalmazhat az Insidious korábbi részeivel kapcsolatban.

Az aranykezű rendező

James Wan lassan, de magabiztosan kezd a kortárs amerikai horrorfilm egyik kifejezetten jó, iparos mesteremberévé válni. A Fűrész első részével egyik pillanatról a másikra írta be magát a horrorfilm modern kori történelmébe, ami pedig nem kis részben Leigh Whannellnek is köszönhető, aki színészként és íróként is végig jelen volt a Fűrész– és az Insidious-sorozatokban. Wan eddig három nagy franchise-nak is írta részben és/vagy rendezte egészben az első, vagy első és második részeit, amik azóta is sikert sikerre halmoznak. A három nagy horror-franchise a következő:

Minden ugyanolyan, de nem ugyanaz

Wan és Whannel első igazán eredeti forgatókönyve a Fűrész volt. Wan későbbi filmjei már egy jóval konvencionálisabb műfaji iránynak és horrorfogyasztói szokásnak feleltek meg, amit a produkciók azután is követtek, hogy az első egy-két rész után kiszállt a rendezői székből és átnyergelt a Démonok között-franchise-ra. Producerként és a történetek kreátoraként ugyan még mindig jelen volt az egyes Insidious-filmeknél, de Whannell volt az, aki végig a projekt mellett maradt. A Démonok között és az Insidious-filmek pedig még mindig népszerűek. Kérdés, hogy miért, ha a történet jellemzően a következő:

Aki tehát beül bármelyik sorozat újabb részére, biztosan tudni fogja, hogy az adott film hogy fog felépülni. Amiben a Démonok között vagy az Insidious mégis picit meghaladja ezt, a hasonló dramaturgia, a bevett történet-panelek, vagy klasszikus horrorklisék sűrű alkalmazása ellenére, azok az apróbb csavarok, amik az egyes filmeket összefűzik. A sorból az Insidious legújabb fejezete, Az utolsó kulcs sem lóg ki, sőt! Éppen ezen apróságok miatt tűnik minden sokkal hihetőbbnek.

A tétek megváltoztak, mégis hasonlóak

Az Insidious 4-ről nagyon nehéz nem spoileresen írni, de annyit elárulok, hogy a trailernek egyáltalán nem szabad hinni. Igaz, hogy a történet részben hasonlóan épül fel, mint ahogy fentebb már levezettem, így nagyon nem árulok el titkot azzal, hogy Elise-t (Lin Sahye) újra meghívják egy házba, ahol a gonosz nem hagyja élni a lakóját. A csavar viszont ezúttal az, hogy Elise-nek saját gyerekkori otthonába kell ellátogatnia, ahonnan annak idején nem véletlenül menekült el.Bravúr, hogy bár Elise karaktere már a sorozat legelső részében meghalt, ez már a második olyan film, melyben főszerepet játszik: az első és második részben inkább csak kiemelt mellékszereplőként volt jelen, a harmadik és negyedik viszont közvetlenül a halála előtti ügyeivel foglalkozik. Az utolsó kulcs nem vállal nagy kockázatot a szereplők tekintetében, előzménytörténetről lévén szó, tudható, hogy Elise és társai meg fognak menekülni, hiszen fel kell bukkanniuk az első részben. A tétet így nem is az ő, hanem két fiatal lány és egy magányos férfi lelki üdve szolgáltatja és ahhoz, hogy megmeneküljenek újra át kell ugraniuk a szellemvilágba (ahogy az eddigi részek bármelyikében).

A történet lehetne most is pont ugyanolyan sablonos, mint a korábbi részekben, mégsem lesz egészen ugyanolyan. Egyfelől készítők ügyesen elrejtenek egy rövid krimi-szálat a film első felében, másfelől Elise életének részleteiről sokkal-sokkal több derül ki, mint valaha, ez pedig az eddigieknél árnyaltabbá teszi a figurát, és így a filmet is. Specs (Leigh Whannell) és Tucker (Angus Sampson) a két, youtuberből lett szellemvadász továbbra is a vicces mellékszereplőként vannak jelen, ha viszont készül ötödik Insidious-film (és miért ne készülne?) remélhetőleg nagyobb szerepet kapnak és erre utalna az is, hogy Elsie helyére egy potenciális főszereplőjelölt jelenik meg Imogen (Caitlin Gerard) személyében. A sorozat bestiáriuma is egy frappáns szörnyeteggel bővült, bár továbbra is zavaró, hogy a megjelenő túlvilági lényeknek nincs minden esetben elég jól megírt háttértörténete. Az emberi szellemek pl. mindig remekül meg vannak rajzolva, ám a démoni figurák legfőbb tulajdonsága továbbra is a gonoszságuk, ami sosincs megmagyarázva azon kívül, hogy azért gonoszak, mert gonoszak. Az utolsó kulcs ebben továbbra sem elég bátor, és kezd unalmassá válni, hogy negyedjére is el kell zarándokolni a szellemvilágba kimenteni valakit/legyőzni a szörnyet/infót szerezni valakitől. Akkor lenne igazán bátor a franchise, ha a saját maga által állított kereteket elkezdené átlépni. Ez még nem sikerült maradéktalanul.

Soha ennél rosszabb negyedik részt

Az Insidious 4 – Az utolsó kulcs továbbviszi az előző három rész elemeit, de minimális újításokat is próbál hozni a franchise-ba. Feszült pillanatoknak most sem vagyunk híján, ám továbbra is nézőbarát módon ábrázolják az erőszakot. Ez a sorozat eddigi leginkább olyan része, ami visszamenőleg fejti meg az egyes filmeket, de azok ismerete nélkül is érthető. A színészeknek nincsenek megoldhatatlan feladatai, ezen a téren nem is végeznek kiemelkedő munkát, a díszlet továbbra is egy ódon, nagy kertes ház, amiből a film 98 százalékában nem lépnek ki a szereplők. Ez már-már műfaji sajátosság, az eredetiség viszont soha nem volt az. Ez esetben viszont nem is biztos, hogy baj, amíg szórakoztatóan borzongató tud maradni az Insidious-franchise.

Insidious 4 – Az utolsó kulcs (Insidious: The Last Key ), 2017, 103 perc, 6/10