Tévékritika: Szélesvászon

Filmekről, mozikról szól a Szélesvászon, de olyan levegőtlen, mint egy apró vetítőterem a nap végén.
Kapcsolódó cikkek

Filmről és moziról műsort csinálni jó dolog, nem feltétlenül olyan fontos, hisz ha azt vesszük, hogy durván átlag százezer ember megy moziba ma Magyarországon egy héten, akkor ez a népesség 1%-a, tehát a mozi egy szűk réteg passziója – jó, focimeccsre még kevesebben mennek, s jóval többen érdeklődnek iránta.

Tehát jó dolog a filmes tévéműsor, ennél azonban nem ártana kicsit továbbgondolni a koncepciót – kinek csinálok műsort, és mit kezdek azzal az előnnyel, hogy mindezt a tévében tehetem. A Szélesvászonból azonban mintha ezek a lépések kimaradtak volna. A Kinek? kérdésre nem egyértelmű a válasz, hisz a mozirajongók részére a premierfilmek tartalmát ismertetni, rövid ajánlókat-kritikákat felolvasni nem ennek a médiumnak kéne. Arra ott vannak az internetes előzetesgyűjtő oldalak, kritikai oldalak, blogok. A mozi iránt felületesebben érdeklődőknek viszont az odavetett félmondatok, utalások nem adnak sok támpontot. Ráadásul az általam látott adásban az egyetlen nem aktuális premierfilmmel foglalkozó riport a Lúdas Matyi című, első, teljes egészében színes magyar film restaurálásával foglalkozik, csak úgy röpködnek a filmszakmai kifejezések, amelyek egy laikusnak nem mondanak semmit. A szövegek többször túl belterjesek.

Másrészt elgondolkodtató, hogy érdemes-e egy ilyen műsort az erős verbalitásra építeni. A képek pusztán illusztrációi a nyelvileg erős, markáns szövegeknek, ami nem szerencsés egy tévéműsor esetében. Arról nem is beszélve, hogy látványát tekintve roppant szegényes mind a főcím, mind a stúdió.

További probléma, hogy mintha nem sikerült volna belőni, hogy 25 percbe mennyi információt lehet és érdemes belesűríteni. Érdemes-e ennyi filmajánlót beletenni, nem kéne-e inkább a háttérjellegű beszélgetésre koncentrálni. Amelyekből tán kerülni kéne a 3 perces verziókat (Deák Dániel a facebook-film kapcsán ennyi időt kapott arra, hogy elhelyezze az alkotást a Fincher-életműben, és arra, hogy a dolog netes aspektusait is felvillantsa) – a Kolorádó Kid kapcsán elinduló 56-os filmekről való (egyébként alapvetően érdekesnek tűnő) eszmecsere Legát Tibor és Gőzsy Kati között erősen megszerkesztetten, lerövidítve kerül a néző elé. A régi magyar filmek DVD-kiadása kapcsán hiányoltam azt a kérdést, hogy miért az állam adja ki ezeket a filmeket.

Winkler Nóra máskor derűs, laza stílusa szerkesztői satuk között szenved, minden megszólalása előre megírtnak, sterilnek tűnik. Ha egy jelzővel kéne a Szélesvászont jellemezni, azt mondanám, fullasztó.

Több tér a dialógusnak, eszmecserének jót tenne neki, senki nem hiányolná, ha hárommal kevesebb ajánló lenne, de négy perccel többet kapnának egy téma kapcsán a beszélgetőtársak. És kissé kevésbé lekerekített, kevésbé publicisztikai szövegek is több levegőt hagynának szegény nézőnek. Még akkor is, ha ma a mozi kevesek szerelme.