Rossz az automata, nem tudok jegyet venni. Felszállhatok a BKV-ra?

Nemrég írtuk meg, hogy nemrég valaki egy közel egymilliós tartozást rendezett a BKK felé. Az összeg 25 bliccelésből és a kapcsolódó költségekből állt össze (80-20 arányban), így a jogossága nem is kétséges - vannak azonban olyan helyzetek, amikor valaki szeretne jegyet venni, de nem sikerül. Mivel velünk is előfordult, hogy bankkártya volt nálunk, az egyetlen közelben található automata viszont kizárólag készpénzt fogadott el, megkérdeztük a Budapesti Közlekedési Központot, vajon mentesülhetünk-e a jegyelővétel alól, ha lefotózzuk a hibát. Automata-érdekességek a hajtás után!

Megszoktuk az automatákat

Budapesten és az agglomerációs településeken jelenleg 350 darab éjjel-nappal működő automata van. Az összes értékesítési pont közül ezek a bevételek felét biztosítják, a vonaljegyek esetében viszont sokkal nagyobb a különbség: tízből nyolc jegyet automatákból vesznek, és csak kettőt a pénztáraknál. De nemcsak a jegyek és a belváros a népszerűek: az elmúlt egy évben 18 millió terméket vásároltak belőlük, összesen 30 milliárd forintért, ráadásul ezeknek a tranzakcióknak a jó része a csomópontokon kívülre esett.

Nincs kifogás

Bennetek is felmerült, hogy mit lehet tenni, ha valami miatt nem működik az egyetlen környéken lévő automata? Esetleg lefotózni a hibát, felszállni a buszra/villamosra, hogy elmenjetek egy másik masináig, majd bemutatni az ellenőrnek, ha esetleg találkoztok vele a járművön? Van egy rossz hírünk. A BKK szerint ugyanis

a budapesti közösségi közlekedésben elővételi rendszer működik, a jegyvásárlási lehetőség hiánya a felszállás helyén nem mentesít a pótdíj megfizetése alól.

Mivel többször okozott már bosszúságot, hogy a folyamatot végigpötyögve a végén szembesültünk azzal, hogy bizonyos címleteket vagy bankkártyát nem fogad el az automata, így megkérdeztük a BKK-t, miért csak a végén jelzi ezt a gép. Kiderült, ez jelenleg csak korlátozott problémát jelent, mivel 100-ból 58 esetben jegyet vesznek belőlük, így nem annyira hosszú a folyamat.

Mindezek ellenére folyamatban lévő fejlesztések közül kiemelendő az, amely már a vásárlás megkezdése előtt tájékoztat arról, hogy az automatán aktuálisan melyik fizetési mód aktív, ennek segítségével a vásárlási folyamat egyszerűsödik, felgyorsul.

– írták.

Így küzdenek a rongálók ellen

Az automatákkal kapcsolatban többször felmerültek panaszok, miszerint csalók eltömítik a pénzkiadó nyílást, majd amikor a vevő csalódottan és értetlenül távozik, a tolvajok kihalásszák a visszajárót. A BKK-tól megtudtuk, hogy tíz beérkezett panaszból nagyjából három-négy ezzel kapcsolatos, emiatt az alábbi lépéseket vezette:

Rendben, de mit tehetnek a vásárlók?

Akadnak olyan praktikák is, amivel nemcsak orvosolni, de akár megelőzni is lehet a fenti eseteket. A Központ azt tanácsolja, hogy:

Kevesen tudják, hogy az automaták csak 4995 Ft-ig tudnak visszaadni, tehát 10 000 Ft-os címlettel csak akkor tudunk fizetni, ha a megvásárolni kívánt termék(ek) értéke 5 005 Ft vagy magasabb összeg.

Az érintéses bankkártya elfogadásával kapcsolatban jelenleg azon dolgoznak, hogy a most elfogadott bankkártyák – MasterCard, Maestro, VISA, VISA Electron, (Mastercard) Paypass, AMEX – mellett a Visa PayWawe típusú kártyával is lehessen fizetni. A tervek szerint az ilyen típusú kártyák elfogadása várhatóan 2016 folyamán valósulhat meg, jelenleg minősítési eljárás folyik.

Ha kíváncsiak vagytok, a közeletekben hol juthattok jegyhez vagy bérlethez, erre nézelődjetek. Fejlécképünk a Budapesti Közlekedési Központ Instagramjáról van.