Robbanásszerűen terjed a netes telefonálás

A régióban több mint 8 millióan lógnak IP-telefonokon. A virtuális alközpontok előnye, hogy a cégek a költséges beruházásokat is megúszhatják.
Kapcsolódó cikkek

Kelet-Európában 2007 óta megnégyszereződött az IP-előfizetői kör. 5 éve még 2 millió alatt volt a számuk, 2010-ben viszont már az 5 milliót is elérte, idén pedig a 9 milliót is átlépheti – olvasható az Analysys Mason nemzetközi tanácsadó cég elemzésében. A becslések szerint a következő 4 évben Magyarországon is körülbelül 120 ezerre emelkedhet az internet alapú telefon-előfizetések száma.

Mi az IP vagy VoIP?
A VoIP mozaikszó azt jelenti, hogy Voice over Internet Protocol, azaz hang internetprotokollon keresztül.

Az IP-telefonhálózat Magyarországon sem számít újdonságnak, hiszen már 10 éve is „beköthették” ezt a cégek. A technológiai áttörést viszont csak az utóbbi évek hoztak. A fejlesztések eredménye, hogy a vállalkozásoknak ma már nincs szükségük saját IP-alközpontokra, így költséges beruházásokra sem, és a vonal minősége is megfelelő. Emellett az asztali IP-telefonok is egyre okosabbak, így egyebek közt visszakereshető a híváslista, a hangarchiválás, illetve a csoportos csengés is beállítható, digitális telefonkönyvben is böngészhetünk, és a készülék online felületen keresztül az irodán kívül, így otthonról is használható.

Pénznyelő alközpontok

A hagyományos, vezetékes alközpontok telepítése sok esetben jelentős beruházással jár, és emellett folyamatos karbantartást is igényel. A kiépítés néhány százezer forinttól akár több millió forintig terjedhet a cég méretétől függően. A karbantartás és az üzemeltetés pedig mellékenként elérheti a havi 600-1000 forintot, amely egy 50 fős vállalkozásnál már havonta 30-50 ezer forintos fix kiadást jelent.

További költségnövelő tényező, hogy egy több telephelyes cég esetében minden egyes telephelyen külön alközpontot kell létrehozni. Számos esetben nehézkes lehet a bővítés is (vagy éppen a kapacitás csökkentése), hiszen a rendszer korlátai miatt már az olyan „apróság” is problémát jelenthet, ha változik a munkavállalók száma. Emiatt könnyen előfordulhat, hogy nem jut mindenkinek saját telefonmellék, vagy éppen a nem használt mellékek után is fizetnie kell a társaságnak.

A virtuális modernebb és olcsóbb

A virtuális IP alapú alközponti rendszer esetében viszont a vállalatoknak nem kell külön alközpontokba beruházniuk, és az üzemeltetést is megspórolhatják. Az IP Centerrel az Invitel becslései szerint a korábbi költségek körülbelül 30 százaléka megtakarítható.

A VoIP-technológia nemcsak a megtérülésben és funkciókban, hanem műszaki megbízhatóságban is felülmúlja a hagyományos technológiát, mivel akár 99,5%-os rendelkezésre állást garantál.

A rendszer a társaság igényeihez mérten rugalmasan bővíthető, tehát a dolgozói létszám alapján lehet naprakész a telefonvonalak száma, és az igénybe vett funkciókat is (virtuális recepciós, hívásstatisztika, telefonkönyv, hívásátirányítás stb.) is könnyen lehet módosítani, kikapcsolni vagy éppen bővíteni.

Üzleti tipp – Kiknek lehet jó megoldás?
Elsősorban a sok telephelyes cégeknek vagy azoknak, akik alközpont-csere előtt állnak, illetve ott is előrelépés lehet, ahol jelenleg nincs beruházási keret, vagy eddig nem érte meg saját telefonhálózat kiépítése.