Szembeszállt az áramszolgáltatóval, és győzött, de így még jobban ráfizetett

A fogyasztónál jogtalanul kapcsolták ki az áramot, a békéltetők mégis a szolgáltatónak adtak igazat. Ő azonban nem hagyta annyiban.
Kapcsolódó cikkek

Olvasónknál, Zsoltnál az E.ON 2015 júliusában kikapcsolta az áramszolgáltatást azon a címen, hogy 60 napon túli tartozásuk van. Pedig a férfi folyamatosan fizette a számláit.

Zsolt nagycsaládos, jó állása van, csoportos beszedési megbízással fizeti számláit éppen azért, hogy ne legyen tartozása. Arra is ügyelni szokott, hogy a kiegyenlítéshez mindig legyen elegendő pénz a bankszámláján. 2015. február végén-március elején mégis megesett, hogy amikor a bank le akarta emelni a februári áramdíjat, éppen nem volt 35 ezer forintnyi egyenlege. Zsolt ezt nem vette észre, és mivel később is folyamatosan emelték le a díjakat a számlájáról, azt hitte, minden rendben.

Tartozás miatt kikapcsolták az áramot

Aztán a szolgáltató május elején küldött neki két levelet is, hogy tartozása van, május végén pedig egy értesítést, hogy a februári díjtartozás miatt ki fogják kapcsolni náluk a szolgáltatást. Zsolt nem akart a postára rohangászni a csekkel, ezért telefonon próbált intézkedni: megkérte a szolgáltatót, hogy a következő beszedésben emelje le számlájáról a februári tartozást is. A férfi egyébként – helyesen – úgy tudta, hogy a Ptk. szerint (feltéve, hogy más egyezség nincs a felek között) a kiegyenlítést mindig a legkorábbi számlatartozásba kell beszámítani. Vagyis hogy kérnie sem kellett volna a februári tartozás kiegyenlítését, hiszen a szabálynak pont az a lényege, hogy rendszeres fizetés esetén ne alakulhasson ki 60 napon túli tartozás.

A kiegyenlítés azonban továbbra sem történt meg, és megjelentek a szerelők, hogy kikapcsolják a szolgáltatást. Zsolt aznap is  másfél órán keresztül próbálta elérni telefonon, hogy intézzék el a korábbi számla kiegyenlítését a későbbi befizetésekből, de nem sikerült. Végül kikötötték náluk az áramot. Két napig voltak így, közben kiolvadt a mélyhűtőjük. Aztán ki kellett fizetniük a visszakapcsolási díjat is, ami majdnem 18 ezer forint.

Nem volt fedezet, nem jogos a panasz

Ezután Zsolt a helyileg illetékes békéltető testülethez fordult, és kártérítési igényt jelentett be a számla összegére, kiegészítve 50 ezer forintos nem vagyoni jellegű kárigénnyel.

A békéltető testület azonban végzésében 3 indokra hivatkozva úgy ítélte meg, a szolgáltató nem hibázott, a fogyasztó kárigénye pedig nem jogos. A három indok:

A békéltetők a végzésben nem tettek említést arról, hogy figyelembe vették volna a folyamatos teljesítéssel összefüggésben a Zsolt által a beadványban említett Ptk.-s beszámítási szabályt, amely szerint (ha a felek másképp nem rendelkeznek) a korábbi számlát kellett volna előbb kiegyenlíteni.

A békéltető testületi végzés ellen nem lehet fellebbezni, azonban joga van a fogyasztónak bírósághoz fordulni – Zsolt ezt meg is tette, de a bíróságon már igaza kimondása mellett csak a hűtőleolvadás miatti 6 ezer forintos kár megtérítését kérte. Amikor rákérdeztünk ennek az okára, azt mondta, megviselte kicsit a békéltetés.

Jár a kártérítés

A bíróság szerint Zsolt keresete megalapozott volt, a következők miatt:

A végeredmény az, hogy az E.ON-nak meg kellett fizetnie a leolvadási kárt (6 ezer forint), és még 1800 forintos részperköltséget. Zsoltnak pedig 10 ezer forint kereseti illetéket kellett lerónia, vagyis még inkább mínuszba került az ügyben. Viszont a lelke megnyugodott, mert kimondták végre, hogy neki volt igaza. Ez ha nem is teljesen, de részben kárpótolta.