Egyforintonként csalják ki a pénzünket? Vagy nem?

Ez volt a benyomása nyugdíjas olvasónknak, mikor új helyen, egy kisboltban többször is kártyával fizetett. Felfelé kerekítettek neki. Kiderült azonban, hogy nincs igaza.
Kapcsolódó cikkek

Lajos bácsi azzal keresett meg minket, hogy üdülése során a boltban a kártyás vásárlásnál kerekítenek neki. Ráadásul mindig felfelé. Ezt azért furcsállotta nagyon, mert állandó lakhelyén sosem kerekítettek a pénztárnál, ha kártyával fizetett. És úgy tudta, ez a szabály. 

Szóvá is tette ezt az üdülőhelyen lévő kisbolt pénztárosának, aki magyarázatot nem adott neki, csak utasította, hogy ne kekeckedjen. Emiatt még inkább azt hitte, hogy becsapják. Kiderült azonban, hogy a kerekítéssel kapcsolatban nincs igaza. De a bolt is hibázott.

Kerekítés

2008. március 1-jétől érvényesek a kerekítési szabályok, amióta kivonta a forgalomból az 1 és 2 forintos érméket az MNB.

A törvény értelmében ha forintban, készpénzzel (bankjegy vagy érme átadásával) fizetünk, és a végösszeg nem 5 forintra vagy annak többszörösére végződik, akkor a fizetendő összeget a következő szabály alapján kell megállapítani és kiegyenlíteni:
– 0,01 forinttól 2,49 forintig végződő összegeket lefelé, a legközelebbi 0;
– 2,50 forinttól 4,99 forintig végződő összegeket felfelé, a legközelebbi 5;
– 5,01 forinttól 7,49 forintig végződő összegeket lefelé, a legközelebbi 5;
– 7,50 forinttól 9,99 forintig végződő összegeket felfelé, a legközelebbi 0 forintra végződő összegre kell kerekíteni – áll a NAV oldalán

A nyugtán a kerekítés tényét egyébként nem kell feltüntetni, mert a különbözet nem minősül vagyoni előnynek vagy hátránynak. A kerekítési különbözet pedig nem képez áfaalapot.

Bankkártyás vásárlásnál viszont az a helyzet, hogy a törvény nem zárja ki a kerekítés lehetőségét. Ezért nem volt igaza olvasónknak, amikor reklamált. Egy feltétel azonban van: az üzletnek előre tájékoztatnia kell a vásárlókat, hogy a kártyás vásárlásnál ők alkalmazzák a kerekítést. A minimum tehát az lett volna, hogy ha már az előzetes tájékoztatás nem volt meg, akkor legalább rákérdezésre, de megnyugtatóan ismertetik, mi a szabály.

Olvasónkat megkérdeztük még, hogy ha 1 vagy 2, illetve 6 vagy 7 forintra végződő összeget kell fizetnie a boltban, akkor is kerekítettek-e neki, lefelé. Ilyen esetre nem emlékezett. Kiderült, hogy az üzletben szinte mindennek 9-re végződik az ára, és ő általában csak 1-2 dolgot vásárol. Vagyis a végösszege többnyire 8-ra vagy 9-re végződik. Tanácsoltuk, fele olyan sűrűn menjen a boltba, amíg üdül, és egyszerre vegyen legalább 3 vagy 4 dolgot, hogy vesztesből nyertessé váljon.

Kíváncsiak voltunk rá, vajon a nagyobb üzletláncok hogyan állnak kártyás vásárlásnál a kerekítés kérdéséhez, és hogy az 1 és 2 forintosok hiánya vajon összességében pluszt vagy mínuszt jelent-e nekik.

A multik nem kerekítenek a kártyás vásárlásnál

A CBA-tól azt a választ kaptuk, hogy nincsenek pontos adataik arról, melyik módozatot milyen arányban használják náluk a vállalkozások. A cég kommunikációs igazgatója, Fodor Attila azonban hozzátette: tapasztalatai szerint a franchise lánc tagjainak többsége a bankkártyás fizetésnél nem alkalmazza a kerekítési szabályokat, vagyis pontosan annyit vesznek le a plasztiktulajdonos számlájáról, amennyi a blokkon szerepel.

A Tesco kizárólag a készpénzes fizetésnél alkalmazza a kerekítési szabályokat, egyéb fizetőeszközzel történő fizetésnél nem, így bankkártyás fizetés esetében sem.

Arról nem kaptunk infót kettejüktől, hogy céges szinten a kerekítés jelent-e pluszt vagy mínuszt .

A SPAR élve a lehetőséggel nem alkalmazza kártyás vásárlásnál a kerekítési szabályokat, tehát a vásárlók a kerekítés nélküli blokkvégösszeget fizetik meg minden egyes esetben. A cég azért döntött így, mert szerintük ez a lehető legkorrektebb eljárás a kártyás fizetési tranzakcióknál. Készpénzes fizetéseknél mérhető pluszbevétel, illetve pluszkiadás nem keletkezik náluk, ugyanis mint írták, a +1/+2 és -1/-2 forintos kerekítések statisztikailag kioltják egymást. Mi is erre tippeltünk volna. 

Az Auchannál sem alkalmaznak a kártyás fizetéseknél kerekítést, tehát a vásárló a bevásárlása pontos végösszegét fizeti ki. Az áruházlánc azt is írta válaszában, hogy a teljes forgalomhoz mérten nem számottevő a – csak a készpénzes fizetéseknél alkalmazott – kerekítésből adódó különbözet, mert sok vásárló választja a kártyás fizetés lehetőségét a pénztáraknál.

A Lidl Magyarország az áruházaiban a kártyás fizetéskor szintén nem alkalmaz semmilyen kerekítést, a vásárlók annyit fizetnek, amennyi a kassza kijelzőjén látható.

A készpénzfizetéses kerekítésekből pedig a vállalat tájékoztatása szerint sem többletbevételt, sem kiadást nem könyvelnek el, mert a két tétel kioltja egymást.

Hasonló a gyakorlat és a tapasztalat a Pennynél is: a kártyás vásárlásoknál azért nem alkalmaznak kerekítést, mivel ebben az esetben a pontos végösszeg kifizetése kerekítés nélkül is lehetséges.