Így verhetnek át minket a gumivásárlásnál

Az internetes autógumi-vásárlás lehet olcsó, ám egy felmérés szerint nagyon kockázatos is. Tesztvásárlásokkal bizonyították a rejtett veszélyeket: a 32 téli abroncsból egyik sem volt hibátlan.
Kapcsolódó cikkek

A Continental egyik tavalyi kutatása szerint nagy veszélyt jelenthetnek az internetes aukciós oldalakról beszerzett olcsó téli gumiabroncsok. A vállalat szakértői a tesztekhez az egyik legnépszerűbb aukciós oldalon 32 eltérő méretű, különböző márkájú, felnire szerelt gumiabroncsot vásároltak, melyeket később alaposan megvizsgáltak. A felnire szerelt gumiabroncsokban csak annyi volt közös, hogy nagyon olcsón árulták őket.

Olcsó és pocsék a minősége

Az eredmények szerint a megvásárolt abroncsok közül egyik sem volt hibátlan állapotban, ezen túlmenően a keverékek jelentős felkeményedése miatt egyik sem felelt meg a minimális biztonsági követelményeknek. Találtak olyan szettet is, amelyik újrafutózáson esett át, de az abroncsokon találtak szögektől származó sérüléseket, néhányról elkezdett leválni a futófelület, és több esetben megállapították az oldalfalak, illetve az abroncs és a felni érintkezési felülete, azaz a perem sérüléseit is. „A magam részéről nem szeretném, ha a tesztelt abroncsok közül bármelyik is az autóm közelébe kerülne”, összegezte röviden az eredményeket Lutz Friedrich, a tesztet készítő abroncsgyártó cég műszaki ügyfélszolgálatának munkatársa.

A merítésben szereplő abroncsok közül a legfiatalabb is 2011-ben gyártották, de előkerült egy 27 éves, azaz 1987-ben készült példány is. Ennek ellenére – egyetlen kivételtől eltekintve – az összes abroncsról egyértelműen meg lehetett állapítani, hogy melyik gyártó, melyik modelljéről van szó. Mivel az abroncsokat felnire szerelve árulták, a vásárlók a hibák nagy részét még akkor sem szúrhatták volna ki, ha a vásárlás előtt személyesen tekintették volna meg az abroncsokat, de ez az aukciós oldalak szabályzata alapján ez egyébként sem lehetséges.

Láthatatlan sérülések

Az egyik abroncsban szöget találtunk, de ez külső szemrevételezéssel is csak nehezen volt látható. A perem, vagyis az abroncs és a felni érintkezési felületének sérülései is alig észrevehetőek a laikusok számára – jegyezte meg Lutz Friedrich.

Még ennél is nehezebb észlelni az abroncs felkeményedésének hatásait. A téli gumiabroncsokhoz speciális keveréket használnak, amely nagy hidegben is megőrzi rugalmasságát. Egy új abroncs keménységi együtthatója (Sh-érték) általában 58-63 Sh közé esik. Minél alacsonyabb ez az érték, annál rugalmasabb az abroncs, tehát annál jobb a tapadása. Az interneten vásárolt abroncsok átlagos keménysége 80 Sh közelében volt. Ez azt jelenti, hogy vészfékezés esetén még száraz útfelületen is sokkal hosszabb fékútra lehet számítani egy ilyen abronccsal – hívta fel a figyelmet a cég szakértője. Ezt a hibát csak keménységmérővel lehetne kiszűrni, de a vevők ilyet nem tartanak maguknál.

Vágások az oldalfalban

Az egyik nagyon alacsony tapadással rendelkező gumiabroncs látszólag teljesen sértetlen volt, átlagos profilmélysége is elérte a 4 mm-t. Ugyanakkor az Sh-értéke 81 volt, amely a havas útfelületen vészfékezésnél nagyjából ugyanolyan hosszú fékutat biztosítana, mint egy rossz minőségű nyári abroncs. Egy prémium nyári abroncs Sh-értéke ugyanis 75.

Az abroncsgyártó szakemberei emellett találtak még repedezett futófelületeket, durván horzsolt peremeket, valamint egészen a szövetvázig hatoló szöglyukakat. Az abroncsok egy részén kopott volt a futófelület középső része, vágásokat, illetve deformálódásokat találtak az oldalfalon, de a nagy fékezésekre utaló ellaposodott felületek sem voltak ritkák. Az abroncsok viszonylag magas átlagéletkora ellenére a profilmélység 1,8 és 5,8 mm közé esett. Ezzel kapcsolatban azért sem árt tudni, hogy Magyarországon egy idén januárban életbe lépett rendeletmódosítás értelmében a taxiknál a téli abroncsok mintázatának
4 mm-nél mélyebbnek kell lennie.

Óvakodjunk a „korához képest jó állapotban” lévő abroncstól!

Összegezve azt tanácsolja az autósoknak, hogy különös elővigyázatossággal járjanak el, ha használt téli abroncsot készülnek vásárolni. Még a ránézésre hibátlan gumik is komoly kockázatot jelenthetnek, sokszor ráadásul maguk az eladók sem tudnak a sérülésekről. A közlekedésbiztonság és a saját anyagi érdekek miatt is érdemes kerülni az alkalmi vételnek tűnő abroncsokat, mert a láthatatlan sérülések hosszú távon komoly kiadásokat okozhatnak. A téli gumiknál szerintük a „korához képest jó állapotban” jellegű leírásokra biztosan nem szabad alapozni!