Kötelező visszaváltás: valahol „bűvölni” kell a gépet, máshol reménytelen kivárni a sort, de akad, ahol minden flottul megy

Kollégáinkat és az élelmiszer-kiskereskedelmi láncokat arra kértük, osszák meg velünk tapasztalataikat a kötelező visszaváltási rendszer eddigi működéséről. Vegyes a kép – vásárlóként kellemes és kifejezetten taszító tapasztalatokról is beszámoltak a 24.hu munkatársai. A láncok pedig elárulták, hogy a visszaváltási rendszernek milyen hiányosságai vannak még, amelyeket kezelniük kell.

Hivatalosan január 1-jén indult el a kötelező visszaváltás az újonnan gyártott és jelzéssel is ellátott palackokra-dobozokra. Ezek megvásárlásakor 50 forint visszaváltási díjat kell fizetni, amit visszakaphat a vevő, amennyiben épségben visszaviszi a palackot, dobozokat, üvegeket a visszaváltó helyre. Hónapokig nemigen lehetett találkozni visszaváltható göngyölegekkel, mert a gyártás átállítása, az új göngyölegek Mohu-regisztrációja időigényes volt, azonban (fél év átmeneti időszak után) júliustól már kizárólag visszaváltható csomagolásban hozhatják forgalomba a gyártók azokat az italtermékeket, amelyeknél ez kötelezővé vált.

Így aztán egyre több lesz a visszaváltható csomagolás, egyúttal remélhetőleg egyre kevesebb az olyan, ami szemétként végzi. Mert persze ez lenne a cél.

Kérdés, hogyan működik az új rendszer, képes-e arra ösztönözni minket, hogy mindent visszaváltsunk, amit csak lehet. Szerkesztőségünk tagjaitól elég vegyes visszajelzések érkeztek ezzel kapcsolatban:

Utóbbi esettel kapcsolatban a Spar elnézést kért, egyedi dolgozói hiba történt, ami miatt elrendelték a munkavállalók ismételt oktatását. A láncok válaszaiból egyebekben az látszik, hogy nem teljesen egységes a visszaváltási gyakorlat, és azon túl is lehetnek gondok, mint amiket kollégáink tapasztaltak.

Gépi visszaváltási körkép

A jogszabályi előírás szerint a 400 négyzetméternél nagyobb egységekben kötelező a gépi visszaváltás – ennek a láncok megfelelnek –, a kisebb egységek pedig eldönthetik, biztosítják-e a szolgáltatást.

Vegyes a kép abból a szempontból is, hogy üzleten belül vagy kívül helyezték-e el a visszaváltó automatákat – többnyire belül, mint ahogy a gépek többnyire csak nyitva tartási időben használhatók. A Pennynél talán a legvegyesebb az elhelyezés, az üzletek nagyjából felénél a bejárat közelében, az előtető alatt alakították ki az automaták helyét, máshol külső konténert telepítettek, vagy az üzleteken belül helyezték el a gépeket. Van eltérés abban is, hogy az újfajta visszaváltó automaták képesek-e kezelni a többutas (újratölthető) palackokat, amelyek eddig is betétdíjasak voltak, vagy ehhez régebbi automatákat használnak-e. Sorban állást nemigen tapasztaltak a válaszoló láncok. A Lidl azt írta, az üzletekbe a lehető legnagyobb kapacitású italcsomagolás-visszaváltó berendezéseket telepítették, hogy a visszaváltás gördülékeny, zökkenőmentes és gyors legyen. Mindazonáltal előfordulhat, hogy a forgalmasabb időszakokban várni kell, amíg a gép felszabadul. A Penny szerint a frekventált helyen lévő üzleteikben előfordulhat sorban állás, de összességében gördülékeny a rendszer.

A gép által kibocsátott, hat hónapig érvényes utalványoknál többnyire adott a lehetőség, hogy az üzletben készpénzre váltsák vagy levásárolják azokat – ezt írta a CBA, a Tesco, a Coop és a Penny. Ugyanakkor egyik kollégánk az egyik CBA-ban azt tapasztalta, hogy csak a készpénzre váltás működik. A Sparnál a vócsert előbb készpénzre váltják. Az Auchanban a kapott utalvány csak a vevőszolgálaton váltható készpénzre, a kasszáknál nem, ott csak levásárolható, és a pénztáros nem is adhat vissza, ha nem vásárolják le az egész értéket. Így, ha kisebb a vásárlás összege, mint az utalványé, akkor azt előbb készpénzre kell váltani a vevőszolgálatnál.

Arról jogszabály rendelkezik, hogy vásárláshoz nem lehet kötni a visszaváltást, ezért nem volt helyes a kollégánk által tapasztalt gyakorlat, miszerint az egyik vidéki Sparban vásárláshoz kötötték az utalvány összegének kifizetését.

Az önkiszolgáló kasszák nem mindenhol képesek kezelni a visszaváltós automatás utalványokat. A Sparban az utalványokkal a hagyományos kasszához kell menni, és a Lidlben sem váltható be az utalvány az önkiszolgáló kasszáknál. A Coopban az automata kassza is elfogadja, de személyzeti segítség kell hozzá, a Tescóban viszont önállóan le tudja csippantani a vevő az önkiszolgáló kasszánál a bónt. A Tesco arra is kitért, hogy a manuális gyűjtőhelyeken kizárólag készpénzben kérheti a visszatérítést a vásárló, az automatáknál pedig 3 módon:

Az utalványt náluk a vevőszolgálati pultnál és a kasszáknál lehet készpénzben visszaigényelni, de vásárláskor is felhasználhatók. Ilyenkor az összeget a hagyományos és önkiszolgáló kasszáknál is levonják a vásárlás végösszegéből. Az önkiszolgáló kasszáknál a vásárló náluk asszisztensi segítség nélkül is be tudja szkennelni az utalványokat, amelyeknek a levásárlása mind a 197 áruházukban lehetséges.

Panaszról (például, hogy nem ismeri fel a gép a visszaváltható palackot), hibáról nemigen számoltak be a láncok. A Spar annyit írt, hogy napi több mint 600 ezer vásárló mellett tucatnyi alkalommal jeleztek csak problémát a vevőik július 1-je óta a visszaváltórendszer működésével kapcsolatban. Mivel a rendszerben jelenleg is megvannak a régi és az új típusú göngyölegek, így természetes, hogy a vevők egy része bizonytalan, mely típusú göngyölegek válthatók vissza – jelezte a Coop, hozzátéve, hogy a régi típusú göngyölegek kifutásával néhány hónapon belül ez a jelenség vélhetően megszűnik. A Pennynél is elenyésző a panaszok száma, ha hiba van, azt az üzemeltető MOHU-nak jelzik, hogy a lehető leghamarabb orvosolják. Üzleteik közvetlen kapcsolatban állnak az automatákat gyártó cégek ügyfélszolgálataival, így képesek a hibákat rövid időn belül kezelni.

Arra a kérdésünkre, hogy megjelentek-e már a „profi” palack-, üveg- és dobozgyűjtögetők (akik lényegében életvitelszerűen foglalkoznak az elhagyott palackok visszaváltásával), a Coop azt írta, tömegesen eddig még nem tapasztalták ezt a jelenséget. A Penny szerint ez a probléma a teljes kiskereskedelmi piacon fennáll – jellemzően a nagyvárosokban és a frekventáltabb budapesti üzletekben tapasztalják, ami nagy terhet jelent az érintett üzletek munkatársainak. Ők igyekeznek úgy kezelni a helyzetet – például a takarítás gyakoriságának növelésével –, hogy megmaradjon a pozitív vásárlási élmény.

Azért vannak még gondok

A Spar szerint a legnagyobb problémát a termékregisztráció csúszása jelentette az elmúlt hónapokban, sőt, még most is, ami kihat kereskedelmi folyamataikra. Így történhetett meg, hogy egyes termékeken ott a DRS-logó, kifizeti a vásárló utána az 50 forintot, viszont a gép nincs még felprogramozva a visszavételre. Hasonló a helyzet a Tescónál is – az előkészületi munkát és a regisztrációs folyamat rájuk eső részét elvégezték, de még mindig van olyan termékük, melyre nem kaptak végső jóváhagyást. Sajátmárkás termékeik regisztrációját például már tavasszal megkezdték, de a folyamat még nem zárult le teljesen, miközben folyamatosan kérik a MOHU jóváhagyását. Mindkét lánc azt javasolja a vevőinek, hogy töltsék le telefonjukra a REpont applikációt, és még otthon győződjenek meg arról, hogy az adott palackot az automaták vissza tudják-e venni. Amennyiben még nem, akkor gyűjtsék ezeket a palackokat egy kis ideig. A MOHU naponta frissíti az adatokat, és hamarosan minden érintett termék átesik majd a regisztráción, hogy valóban visszaváltható legyen.

A Sparnál kihívást jelent a vásárlók megfelelő tájékoztatása, például, hogy milyen módon győződhetnek meg arról, visszaváltható-e az italcsomagolás, melyik géptípus milyen csomagolást fogad el (egyutas/többutas), milyen visszatérítési módok közül lehet választani, hogyan működnek a REpont applikáció funkciói.

A Pennynél jelenleg nehézségét okoz, hogy még nagy mennyiségben megtalálhatók a polcokon a nem betétdíjas termékek, így kétfajta palacktípussal találkozhatnak a vásárlók, amelyeket különböző előírások szerint kell kezelni. A vásárlók számos, nem visszaváltható terméket is hoznak, így időbe telik az új rutin beépítése a mindennapi folyamatokba.

Róka László / MTVA

A Tesco azt írta még, hogy kereskedőtől függetlenül a Magyarországon forgalmazott összes, visszaváltási rendszerbe tartozó terméket visszaváltják, azonban arra ügyelni kell, hogy a többutas (korábban is visszaváltható) termékeket csak ott lehet visszaváltani, ahol forgalmazzák is azokat. Az automaták a csomagolás formáját súlyát és vonalkódját azonosítják, ez alapján váltják vissza a palackokat. Így csak ép, nem összenyomott, jól olvasható vonalkódú termékeket képes visszaváltani a rendszer. A választékukban szereplő több mint 1700 érintett termék közül a darabszámra jelenleg több mint 70 százalékos az átállás, míg az eladott termékszámot nézve a 90 százalékot is meghaladja a visszaváltható palackok aránya, és ezzel párhuzamosan a visszaváltások száma is exponenciálisan nő.

Mindnyájan tapasztalják, hogy amint nő az új, DRS-csomagolású „vigyél vissza” termékek száma, úgy a visszaváltásokból is egyre több van. A nem visszaváltható üvegek, illetve PET és ALU dobozok részére a vállalat a visszaváltó berendezések mellett külön gyűjtőedényeket helyezett el.