Bárhol az országban lehet áramszünet, vízcsőtörés, netkimaradás a kánikulában

Számos hír jelezte az elmúlt napokban, hogy a közszolgáltatásoknál (víz, áram, internet) megsűrűsödtek a problémák – a szolgáltatás-kimaradások pedig próbára teszik az embert a brutális melegben. Ha nincs áram, akkor nem megy a hűtő, a ventilátor vagy a klíma, ha nincs víz, nem lehet fürdeni, lehűteni magunkat, a csapból inni, mosni, ha pedig a net akadozik, akkor ugrott a home office. Kíváncsiak voltunk, hogy a most tapasztalt problémák elszigetelt esetek-e, vagy inkább rendszerszintűek, illetve alapvetően a kánikula miatt fordulnak-e elő, vagy a meleg csak rátett egy lapáttal az alapgondokra. Nincs jó hírünk – az országban bárhol és bármikor lehet fennakadás.

Településvezetőket és szolgáltatókat is kérdeztünk, hogy van-e okunk aggódni.

A polgármesterek szerint leginkább a vízellátásnál lehetnek gondok

„Egyelőre nincs nálunk vízhiány, csak egy figyelmeztetés jött a DMRV-től, amely felelős vízhasználatot szorgalmaz. Vízkorlátozást még nem rendeltek el nálunk, sem a környékén, de, ha a hőség tovább tart, akkor szükség lehet rá” – mondta megkeresésünkre Gödöllő polgármestere, Gémesi György. Áramszünet szombaton volt náluk, 2–3 órán keresztül – az okát nem tudja. Tahitótfalu polgármestere, Sajtos Sándor Imre leszögezte, náluk nincs vízhiány, nem is volt soha. Sőt, inkább tőlük vittek vizet Szentendrére – tette hozzá.

A fogyasztás megnövekedése ellenére áramgondokról nemigen hallott a nagyobb településeken a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) elnöke, Schmidt Jenő. Karbantartások viszont lehetnek, amelyek együtt járhatnak áramszünettel egyes helyeken – valószínűsítette. Vízgondot leginkább a fővárosi agglomerációban (Pest megye) tud elképzelni, ahova nagyon sokan költöztek ki, és a régi hálózatot nem igazították-bővítették a megnövekedett igényekhez. Megemlítette még, hogy jelentősen megnövekedhetett a víz- és áramfelhasználás a Balatonnál és a Fertő-tónál is.

Mohos Márton / 24.hu

Nagykovácsiban az idén még nem rendelt el vízkorlátozást a DMRV – válaszolta kérdésünkre Kiszelné Mohos Katalin polgármester, aki jelenleg nem tud vízellátási problémáról náluk. Elmondta: rendszeresen felhívják a lakosok figyelmét az ivóvíz takarékos használatára, a locsolásra használt vízmennyiség csökkentésére. A csapadékvízgyűjtést kedvezményes árú esővízgyűjtők beszerzésével támogatják.

Érdről azt a visszajelzést kaptuk, hogy az önkormányzati tulajdonú ÉTV folyamatosan fejleszt, de az évről évre zajló úgynevezett „gördülő fejlesztések” nem elegendők, hogy a 20 év alatt 20 százalékos lakosságnövekedést produkáló város szükségleteit maximálisan, magas színvonalon kielégítsék, illetve hogy az évtizedes lemaradást behozzák. Főleg, hogy időközben a lakosság fogyasztási szokásai is megváltoztak, például ma már sokan megengedhetik maguknak a kerti medencét. Érden 930 utca van, ami alatt egy nagyjából 300 km-es a vízhálózat fut, melynek nagy része elavult – például több tíz kilométernyi azbesztcső (eternit) van a földben. Ami a fejlesztéseket illeti, az utóbbi pár évben többek között új tárolómedencéket alakítottak ki, új szivattyúkat szereztek be, illetve régieket újítottak fel, valamint új víztornyot létesítettek, több kilométer hosszan kicserélték a régi csöveket, de tervezik két víztermelő kút újbóli üzembe helyezését is.

A fejlesztések felgyorsítása érdekében összefogtak a polgármesterek (Érd, Törökbálint, Diósd, Tárnok, Sóskút, Pusztazámor), és letettek februárban a kormány asztalára egy beruházási koncepciót, magukra vállalva a terveztetés költségeit (és el is kezdték a terveztetést), a megvalósításhoz pedig forrást kértek. A 6+6 milliárd forintos tervre az Energiaügyi Minisztérium azt írta, náluk nincs forrás fejlesztésekre. Hozzátették, ha lesz uniós pénz, nem kizárt a támogatás, igaz, nem is túl valószínű, mert az igények messze meghaladják a forrásokat. Azt javasolták továbbá, hogy egyeztessenek a víziközmű szolgáltatóval. Ami viszont a hat érintett önkormányzat tulajdonában van. Itt a kör bezárult.

Az ÉTV hálózata egyébként a jobb állapotban lévők közé tartozik az agglomeráción belül, elsősorban a Svájci Alapból finanszírozott, 2013-ban zárult beruházásoknak köszönhetően. A vízszolgáltató érzékelte, hogy a fő kihívást az agglomeráció folyamatos bővülése, a lakosságszám növekedése jelenti, ezért 2005–2006 óta elsősorban a kapacitásbővítést tartják szem előtt. Annyit írtak még, hogy a közműadó bevezetése jelentős forráskivonást jelentett, az ÉTV 2013 óta csaknem 1 milliárd forintot fizetett be az államkasszába ezen a jogcímen.

Bárhol lehet csőtörés az országban

A mostanában jellemző forró nyarak és az egyenlőtlen csapadékeloszlás mellett jelentősen megnövekszik a vízfogyasztás – mondta elöljáróban Magyar Víziközmű Szövetség (MAVÍZ) elnöke, Kurdi Viktor a 24.hu megkeresésére. A lakossági vízigény a kánikulai időszak első hetében nem ritkán akár 25 százalékkal is megnőhet a normál nyári vízfogyasztáshoz képest, például a gyakoribb fürdés, a terasz hűtése locsolással, a párakapuk használata vagy a kertlocsolás miatt. Ha pedig nyolc napnál hosszabban kitart a kánikula, akkor további 10–20 százalékkal nőhet a vízigény a tapasztalatok szerint. Most éppen az utóbbi helyzetben vagyunk, lassan egy hónapja nem enyhül országosan a hőség, emiatt pedig egyelőre nem csökken a vízigény.

Az országnak azon részein (például Budapest vonzáskörzetében), ahol a lakosságszám és az ingatlanok számának növekedésével nem tartott lépést a vízellátó rendszerek kapacitásnövelése, ilyen melegben előfordulhat, hogy a kapacitás 100 százalékának közelébe ér a vízfelhasználás. A MEKH vizsgálta is a jelenséget, és arra jutott, hogy a fővárosi agglomerációban évente akár 30 olyan nap is lehet egy-egy településen, ahol a fellépő vízigény megközelíti a kapacitás maximumát – avatott be a szakember.

Probléma jellemzően akkor van, amikor a szolgáltatás kulcselemei meghibásodnak (például csőtörés történik, áramszünet lesz) – ilyenkor a javítás ideje alatt gond lehet a szolgáltatás folyamatos biztosításával, és nem biztos, hogy azonnal megoldható az adott probléma, hogy gyorsan javítható a meghibásodott elem. Az ilyen havariahelyzetek miatt lehet hosszabb-rövidebb ideig vízhiány, vízkorlátozás. A csőtörés sajnos nem ritka, ugyanis jellemzően elöregedett az ország vízhálózata – ennek oka, hogy a felújítások nem követték olyan ütemben az elöregedést, elavulást, mint ahogyan azt a rendszer megkívánta volna. A vízdíj befagyasztása és a rezsicsökkentés időszaka óta (2012-től) markánsabb volt ez a tendencia, de Kurdi Viktor úgy véli, már előtte is volt elmaradás – az ország már korábban sem tudott annyit fordítani az ivóvízhálózat megújítására, amennyi szükséges lett volna az optimális működéshez.

Az áramszünet pedig azért gond, mert a vízműveknél szinte minden gép elektromos árammal működik – ha nincs áram, illetve tartalék áramforrás, akkor a szivattyúk leállnak, megszűnik a vízhálózatba a víz betáplálása

– magyarázza a szakember. A víztornyokban lévő víz (a gravitációs hatás miatt) képes áthidalni a kisebb, átmeneti áramkimaradásokat, tehát, amíg van a víztoronyban víz, addig a fogyasztók is tudnak vételezni. Ha viszont hosszabb az áramszünet, akkor elfogyhat a víztoronyból a víz, és ezáltal már a fogyasztókhoz sem fog eljutni. A vízműveknek egyébként van elegendő tartalék áramforrásuk (aggregátoruk) ilyen esetekre, azonban ezek beindítása komoly és időigényes műszaki művelet, ez a kánikulában azt jelentheti, hogy mire beüzemelik az aggregátort, addigra elfogyhat a víztoronyból a víz.

A vízművek igyekeznek tartalékolni, és léteznek vészforgatókönyvek, hogy minél kevesebb embert érintsen egy-egy átmeneti vízhiány – ha ki is esik egy-egy szakasz, településrész, akkor úgynevezett „vízkormányozással” és egyéb műszaki megoldásokkal mihamarabb helyreállítják az ivóvíz-szolgáltatást. Az ország kellő víztartalékokkal, hosszú távú, jó vízbázisokkal rendelkezik, nincs ok aggodalomra – biztosított. Azt viszont ő is aggasztónak tartja, hogy Magyarországon átlagban az ivóvíz 22 százaléka elvész, vagyis 100 köbméterből csak 78 hasznosul ivóvízként, 22 köbméter viszont elszivárog vagy elfolyik a csőtöréseknél.

Kérdeztük, vajon országosan bárhol előfordulhat-e most a nagy melegben vízhiány, amire igennel válaszolt. Abszolút biztonság sehol nincs most ilyen szempontból, mert bármelyik település bármelyik utcájában történhet olyan vízhálózati meghibásodás, amely miatt rövidebb-hosszabb időre (1–2 órára, de akár 12 órára is) kieshet a vízszolgáltatás – tette hozzá. Minimális viszont az esélye szerinte annak, hogy nagyobb területen hosszabb ideig – mondjuk egy napig – ne lenne víz, például több ezer embernél egy egész településen.

Hogy mekkora lehet a baj, azt jól jelzi, hogy az Állami Számvevőszék és a kormánypárti Századvég is fogalmazott meg aggályokat a vízstratégiával, a vízszolgáltatással kapcsolatban nemrégiben.

Áramüzemzavarok is bárhol lehetnek

Az MVM Émász Áramhálózati Kft. és MVM Démász Áramhálózati Kft. megkeresésünkre azt írta, bár az általunk (fentebb is) jelzett problémák nem az ő területükön voltak, de eseti jellegű áramüzemzavarok bárhol, bármikor előfordulhatnak az országban.Rögtön hozzátették azonban, hogy ezek kezelésére felkészültek, a jelenlegi tartós kánikula miatt megerősített erőforrással állnak készenlétben.

Általánosságban azt írták, ezekben a napokban az MVM hálózatai kétszeresen is rendkívüli igénybevételnek vannak kitéve:

A meleg és a terhelés közvetlenül elsősorban a transzformátoraikat és a városi kábelhálózataikat veszi fokozottan igénybe. Kiterjedt másodfokú meteorológiai riasztás esetén megerősített készenléttel üzemelnek munkaidőn kívül is, hogy bármilyen üzemzavar esetén kellő erőforrás álljon rendelkezésre az elhárításra – biztosítottak. A rendszerterhelés egyébként alapvetően lakossági oldalon függ össze a hőmérséklettel, az ipari nagyfogyasztók a megrendeléseik, termelésük alapján használnak áramot – írták. Hozzátették, a szolgáltatási színvonal és az ellátás biztonsága javítása érdekében egész évben folyamatosan vannak hónapokkal korábban megtervezett áramszüneteik a karbantartások, beruházások miatt, de ezekről előre értesítik a fogyasztókat.

Az E.On szerint is különbséget kell tenni a tervezett fejlesztési és karbantartási munkák, valamint az előre nem látható üzemszünetek között. Tervezett munkáknál minden ügyfelüket előre tájékoztatják arról, hogy mikor végzik el a hálózat biztonságos üzemeltetéséhez, fejlesztéséhez szükséges beavatkozásokat. Előre nem látható üzemszüneteknél viszont az ügyfelek tájékoztatása nem lehetséges, ilyenkor az E.On Hungária Csoport a probléma minél gyorsabb elhárítására törekszik – tették hozzá.

Szajki Bálint / 24.hu

Rákérdeztünk arra, amit fóti olvasónk felvetett, hogy a kánikulára tekintettel lehet-e halasztani a tervezetett korszerűsítéseket. Az E.On azt válaszolta, hogy Fóton új ügyfelek bekapcsolásához szükséges munkákat végeztek. A településen a megnövekedett áramigény miatt az elmúlt hónapokban hálózati fejlesztések zajlottak. Ennek utolsó lépéseként egy új állomást kellett a hálózatra csatlakoztatni. Hozzátették, az ilyen típusú munkákat hónapokkal korábban megtervezik, a lakosságot előre értesítik a tervezett áramszünetről. A leállás tegnap nem a város egészét, hanem nagyjából 300 háztartást érintett. Szakembereik a legnagyobb igyekezettel azon dolgoztak, hogy a 8–16 óráig előrejelzett üzemszünetet a lehető legrövidebbre csökkentsék, így végül az áramszünet 9 órától csak 11:30-ig tartott, vagyis mindössze 2,5 órás volt – írták.

A net is elmehet

Egy 2024. július 9-án keletkezett és 11-én véglegesen elhárított optikai kábelszakadás miatt Vecsésen nagyjából 50 vezetékes előfizető tapasztalhatott részleges szolgáltatáskiesést – írta a 24.hu-nak a Magyar Telekom. Egy hibás rendszerüzenet (sms) miatt pedig július 13-án azt a tájékoztatást kaphatták az ügyfeleik, miszerint az áramszolgáltatói hiba elhárult, és ezáltal a vezetékes szolgáltatásaik is helyreálltak, ami a valóságban nem így történt – ezért elnézést kérnek.

Válaszuk alapján a hírközlési hálózatok rendkívül kitettek az energiaellátásnak. A nyári hőségben áramszolgáltatói üzemzavar jellemzően a berendezések, kábelek túlmelegedése miatt keletkezhet.

A szolgáltatások biztosításához kiemelten fontos a stabil áramellátás, ezért a Telekom minden hírközléssel kapcsolatos telephelyén folyamatosan monitorozza az áramellátást. Ha a hálózatában üzemzavar keletkezik, megteszik a megfelelő lépéseket a szolgáltatások zavartalan biztosítása érdekében – biztosítottak. A Telekom helyi/időszakos áramkimaradások esetén alternatív áramellátással biztosítja a szolgáltatások működését, de mint megtudtuk, vannak olyan esetek, amikor az áramszolgáltató illetékessége az üzemzavar helyreállítása, illetve aggregátorokkal, akkumulátorokkal nem lehetséges az áramellátás biztosítása.

A lapunknak választ küldő szolgáltatók közül a Telekom annyiban kitűnt, hogy náluk, aki jelzi az ügyfélszolgálaton, hogy gond van a vezetékes nettel, azt igyekeznek kárpótolni. Netgarancia szolgáltatásukkal 72 órán keresztül korlátlan mobilinternettel helyettesítik a vezetékes internetet. Ha pedig a bejelentett hiba elhárítása meghaladja a törvényben előírt 72 órát, a késedelem miatti kötbér összegét a következő havi számlán jóváírják.