A Lidl nem kíván együttműködni az Avokádóval, amely elkezdte árulni a termékeit

Úgy tűnik, ma már az is lehetséges, hogy egy platform úgy dönt, elkezdi árulni a legnagyobb forgalmú magyarországi élelmiszerkereskedelmi lánc termékeit, anélkül, hogy partnerségben lennének egymással. A Lidl ezt nem tilthatja meg. Azt viszont elvárhatja, hogy a fogyasztókat megfelelően tájékoztassa, és mindenben jogszerűen járjon el az Avokado, ha már az ő termékeiket forgalmazzák.

Szerdán a Pénzcentrum cikke alapján úgy tűnt, elindult a Lidl online értékesítése az Avokado.com oldalon. A Lidl azonban azt közölte a cikk megjelenése után, hogy nem partnerük az Avocado.com, és ezt az Avokado is megerősítette azzal, hogy ők csak bevásárló szolgáltatást nyújtanak, a többi között a Lidl termékeit kínálva.

Az Avokado egy platformüzemeltető – megjeleníti különböző kereskedők termékeit, a regisztrált fogyasztók pedig a platformüzemeltető közreműködésével meg tudják venni a platformba bevont kereskedők termékeit. De, mint az Avokado sajtóközleményéből kiderült, már olyan boltokból is vállalnak bevásárlást, akikkel nincsenek közvetlen partnerségben. Ami elég furán hangzik. Ráadásul az Avokado oldalán az általános szerződési feltételekben (ÁSZF) csak a partneri konstrukció leírása szerepelt. Megkérdeztük a Lidl-t, mit lehet tudni a részletekről, illetve hogy szerintük jogilag rendben van-e a konstrukció.

A Lidl nem kereste meg az Avokadót, hogy együtt szeretne velük működni. Más hasonló típusú szolgáltatóval sem működik együtt a Lidl. Az Avokado nem a Lidl partnere. Nem kértük az Avokadót, hogy jelenítse meg, értékesítse a termékeinket, vagy bármilyen szolgáltatást nyújtson ezzel összefüggésben

– szögezte le elöljáróban a Lidl jogi képviselője, dr. Kaibinger Tamás. Ez a szolgáltatás az eredeti formában nem működhet, mert nem tisztességes a fogyasztókkal szemben és jogsértő – tette hozzá. Ezt arra utalva mondta, hogy meglátásuk szerint az ÁFSZ-ük megtévesztő volt. Az Avokado ÁSZF-ében ugyanis a következő szerepelt a fogalommeghatározások között:

„Platform: a Szolgáltató által üzemeltetett, „Avokado” elnevezésű, online elérhető bevásárló szolgáltatást nyújtó informatikai rendszer, amely a www.avokado.com domain alatt érhető el, és amely megjeleníti a Terméket abból a célból, hogy azt a Vásárló a Partnertől megvásárolhassa, továbbá amely igénybevételével a Szolgáltató további szolgáltatásokat nyújt a Vásárlónak.”

„Partner: az a kereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozás (ideértve a jogi személyeket és egyéni vállalkozókat), amely a Platformon a Terméket eladásra kínálja, illetőleg értékesíti.”

Vagyis az ÁSZF azt mondta, hogy a partner (ebben az esetben a Lidl) értékesíti a termékeket. Holott a Lidl semmilyen formában nem vesz részt az Avokado értékesítésében, nem partner az Avokado szolgáltatásában, nem felelős érte, hogy mi történik a termékekkel, miután a Lidl-üzletében megvásárolta azokat az Avokado, majd továbbértékesítette.

Mohos Márton / 24.hu

A jogi szakértő szerint az Avokádónak a jogsértés orvoslásárhoz át kell dolgoznia az ÁSZF-jét és biztosítani kell a fogyasztók megfelelő tájékoztatását.

Egy kisboltos, vendéglátós is megteheti, hogy a Lidlben megvásárolt termékeket a saját üzletében értékesíti tovább, ez nem tilos

– tette hozzá. Ugyanezt megteheti az Avokado is – csak akkor ehhez kell igazítaniuk az ÁSZF-et és a tájékoztatásukat, jelezve, hogy az Avokado a saját nevében értékesíti az általa a Lidlben beszerzett termékeket. Az ÁSZF ezzel szemben azt sugallta, mintha a fogyasztók a Lidltől vásárolnának, de ez nem így van.

Felszólították az Avokadót, hogy jogszabályoknak megfelelően járjanak el. Azt is kérték az Avokadótól, hogy amíg a fogyasztói tájékoztatás, az ÁSZF nincs rendben, függesszék fel a Lidl-termékek értékesítését. Ez nem történt meg.

Márkájuk és a fogyasztók védelme érdekében a Lidl hivatalos jogi levélben szólítja fel az Avokadót, hogy módosítsák a gyakorlatukat és tisztességesen, a jogszabályoknak megfelelően tájékoztassák a fogyasztókat. Tiltakoznak a Lidl-termékek felkínálása ellen addig, amíg az Avokado egyértelműen, átláthatóan nem tájékoztatja a fogyasztókat, és nem módosítja a szerződését (ÁSZF). De a Lidl ebben az esetben sem kíván a platformos értékesítésben semmilyen formában közreműködni, sem partnerként szerződni a céggel – szögezte le a német diszkontlánc jogi képviselője.

Kipróbáltuk az Avokadón a vásárlást – a minimum vásárlási összeg 12 ezer forint, és az elsőnél ingyenes a kiszállítás, már amennyiben elérhető a lakhely. A Pénzcentrum azt írta, a szolgáltatást egyelőre Budapest legtöbb kerületében, valamint néhány budai agglomerációs településen lehet igénybe venni. Miután feltornáztuk nem sokkal 12 ezer forint fölé a vásárlási összeget, azt láttuk, hogy 1600 forint bevásárlási díjat számítottak fel arra, hogy a terméket megvásárolják nekünk a megadott boltokból, és kiszállítsák a címünkre. A kiszállítás díja a második vásárlástól 1290 forint (ha egy boltból vásárolunk), és 100–100 forinttal olcsóbb, ha kettő, illetve három boltból töltjük meg a virtuális kosarat.

Csütörtökön azt észleltük még, hogy az Avokado módosított az ÁSZF-én, például a platform fogalmán, és most már (július 10-ei dátummal) ez szerepel a dokumentumban:

„Platform: a Szolgáltató által üzemeltetett „Avokado” elnevezésű online elérhető bevásárló szolgáltatást nyújtó informatikai rendszer, amely a www.avokado.com domain alatt valamint az Apple App Store-ból és Google Play Store-ból érhető el.”

Hogy így megfelelő-e jogilag, ahhoz további vizsgálat lehet szükséges.