G7: Látványosan elszámolta magát a tarifareform ügyében Lázár minisztériuma

A portál szerint az ingyenes és kedvezményes utazások kiterjesztésének költségeit alultervezte a kabinet. Az ÉKM közleményben reagált azt állítva, hogy nem ők számoltak tévesen, hanem a G7.

Cikkünk frissült!

Lázár János minisztériuma látványosan fals számokat közölt a kormánnyal a tarifareform kapcsán, az ígért 1 milliárdos többlet többszöröse lesz a költségvetés többletkiadása a jegykedvezmények kapcsán – állítja hétfői cikkében a G7.

A portál felidézi, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium hogyan számolt a tarifareformhoz kapcsolódó szociálpolitikai és üzletpolitikai kedvezmények várható hatásairól. A tárca ezeket a számokat töltötte fel:

Az ÉKM számításai szerint 2,3 millió ember ingyenessé vagy jelentősen olcsóbbá tett utazása csupán évi 1 milliárd forintjába kerül a költségvetésnek.

Mindez azt jelenti, hogy jogosultanként 434 forintba kerül évente a kedvezmény. A G7 számításai szerint, ha az eddigi 90 százalékos kedvezményből fennmaradó 10 százalékot kell ebből kifizetni, akkor az azt jelenti, hogy évi 4340 forintnyi utazást vettek igénybe a jogosultak. Míg a fogyatékkal élők és az ellátottak esetében jogos is lehet ez a számítás, a 6–14 év közötti diákok esetében, ami körülbelül 750 ezer főt jelent, 50 százalékról nő 90 százalékra a kedvezmény.

A portál megjegyzi, bár nem jelent új kedvezményt, mégis jelentősen emeli a kormányzati kiadásokat a 65 év felettiek ingyenes utazása. A jelenleg hatályos kormányrendelet szerint ugyanis az ingyenes utazások után úgy kompenzálja az állam a helyközi szolgáltatókat, hogy a teljes bruttó menetdíjbevételük egy meghatározott százalékát adja át nekik.

A MÁV-Start bruttó menetdíjbevétele 2022-ben, az utolsó elérhető beszámoló szerint 53,8 milliárd forint volt, míg a Volánbusz becsülhető helyközi forgalmi bevétele 47,8 milliárd forint. Mindez azt jelenti, hogy az eddig hatályos 20, illetve 30 százalék alapján 25 milliárd forint állami kompenzációra voltak jogosultak a 2022-es adatok alapján. Az új szabályok szerint 54 milliárd forint járna nekik. Az ingyenes utazások után közel 30 milliárd forinttal több támogatást utalhat a kormány éves szinten a március 1-jétől életbe lépő rendszer szerint – írja a gazdasági portál.

A növelés azonban nem a nyugdíjasoknak szól: a 14 év alatti diákok és a fogyatékkal élők és ellátottak ingyenes utazási kedvezménye miatt van erre szükség. A MÁV-Start esetében elérhető a jegy- és bérletbevétel részletes megoszlása. Ebből az látható, hogy az állami vasúttársaságnál várhatóan kiesik 6,9 milliárd jegy- és bérletbevétel az új ingyenesség miatt. Nagyságrendileg a Volánbusz és a többi helyközi szolgáltató együttesen hasonló bevétellel rendelkezik, így az állami többletkiadás legalább 7 milliárd forint ezen a tételen. A szolgáltatóknál keletkező legalább 5 milliárdos hiányt is végső soron a költségvetésnek kell majd előbb-utóbb állnia.

Az új tarifareform kiterjesztett ingyenes kedvezményei becslésünk szerint 10–13 milliárd forint többletköltséget jelent majd a kormányzat számára évente – írja a G7.

Frissítés!

Az ÉKM közleményt adott ki, amelyben reagált a G7 mai cikkére. Mint írják, „a szerző egy olyan állítást ismétel meg hosszabban és bonyolultabban, amely már tavaly, a vármegye- és országbérletek bevezetésekor is elhangzott, és amelyet az élet azóta többszörösen cáfolt. A gyakran politikai ambícióval is rendelkező közlekedési szakértők ugyanis tavaly májusban is több tízmilliárdos veszteséget jeleztek előre a kedvező új bérletek bevezetése miatt, a gyakorlat azonban cáfolta őket: az eredmény nem 30–40 milliárdos veszteség, hanem mintegy 6 milliárdos többletbevétel lett. Az olcsóbb bérletekből több fogyott, mint a korábbiakból, eddig a pillanatig mintegy 5,5 millió darab. A G7 újságírója ebben a cikkében is virtuális számokkal, téves adatokkal dolgozik, az ÉKM és a MÁV-VOLÁN-csoport szakemberei viszont a valós utazási szokásokon alapuló adatokkal. A Pénzügyminisztérium szakembereinek bevonásával elvégzett költségvetési számítások természetesen ezeken alapulnak. Az új tarifarendszer 3,5–4 millió ember számára teszi olcsóbbá a közösségi közlekedést, elsősorban a helyközi közlekedésben, de egyes esetekben – például Budapesten – a helyi közlekedésben is. Ez családonként akár havi több tízezer forintos megtakarítást is jelenthet, ami a rezsicsökkentés következő, fontos állomása. Ennek a társadalmi haszna sokszorosan meghaladja az állam költségeit, ráadásul e költségek alakulását is kedvezőbbé teszi a tény, hogy 2024. március 1-jétől még több ember számára válik elérhetővé és vonzó alternatívává a közösségi közlekedés Magyarországon.”