Ez a webáruház olyan telefonszámot ad meg elérhetőségként, ami nem is náluk cseng ki

Így aztán nem tudják felhívni őket az ügyfelek, ha panaszuk van.

Olvasónk körültekintő internetes vásárlónak tartja magát, ha még nem rendelt valahonnan korábban, nincs tapasztalata egy online boltról, mindig megnézi a webáruházról elérhető információkat. A cseh székhelyű outletexperttől korábban még nem vásárolt, ezért mielőtt megrendelte volna télikabátját, lecsekkolta őket, és a biztonság kedvéért nem előre fizetett, hanem utánvétellel. Úgy hirdetik magukat, hogy minőségi világmárkájú férfi, női és gyermek ruházati termékeket, valamint sportfelszereléseket lehet náluk kapni. Ahogy néztük, a vevőcsalogató árkedvezmény elérheti a 70 százalékot is náluk.

Elállt, de hiába kérte vissza a pénzét eddig

Amikor megrendelt egy kabátot, a jelentős akciós árak ellenére sem gondolta olvasónk, hogy gond lesz, hiszen látta, hogy évek óta működik a webshop, van magyar telefonszámuk, e-mail-címük, magyarországi címük. Meg is érkezett a kabát, azonban nem egészen olyan volt, amilyet a kép és a leírás alapján elképzelt. Nem téli kabát volt, hanem inkább tavaszi jellegű, ezért úgy döntött, visszaküldi, és visszakéri a pénzét. Ezt jelezte e-mailben a cégnek, majd kitöltötte a honlapjukon elérhető elállási nyilatkozatot, és másnap egy GLS-futárral visszaküldte a kabátot. A csomagkövetési igazolás alapján február 18-án reggel át is vette azt a webáruház megbízottja a megadott tatabányai címen. Érdekesség, hogy a cég weboldalán található elállási nyomtatványon akkor éppen egy biharkeresztesi cím szerepelt, egyébként pedig szintén a weboldalukon a tatabányai címet adták meg. Azóta pedig már egy fóti címre kell visszaküldeni a termékeket, ha valaki elállna a vásárlástól.

A szabály az – a weboldalukon is írják – hogy a 14 napos elállás mellett 14 napon belül vissza kell utalnia a webshopnak a termék árát, azonban ez nem teljesült. Hat hete hiába várja olvasónk a több mint 17 ezer forintját. Érdeklődött többször is e-mailben, de lerázták, vagy nem válaszoltak neki. Próbálta őket hívni az általuk megadott budapesti számon, azonban a hívás rejtélyes módon egy 30-as mobilszámon csengett ki, és mint kiderült, a mobil tulajdonosának semmi köze a webáruházhoz. Még azt is megtette, hogy megkérte egy csehül beszélő ismerősét, hívja fel az anyacéget – onnan azt ígérték, hogy még azon a héten utalnak, de nem tették. Ezek után olvasónk feljelentést tett a fogyasztóvédelemnél – érdeklődésére azt mondták neki, nemigen tudnak segíteni a pénze visszaszerzésében. Javasolták, tegyen panaszt az Európai Fogyasztói Központnál. Ő közben a neten megtalálta a cég vezérigazgatójának e-mail-címét, és neki is írt.

Nem akarják, hogy náluk csengjen a telefon

A hívásátirányítás miatt felhívni mi sem tudtuk a webáruházat, e-mailünkre pedig nem reagáltak. Szerettük volna megtudni az Outletexperttől többek között, hogy miért egy olyan budapesti telefonszámot adnak meg elérhetőségként (1/700-9898), ami nem is náluk cseng ki, hanem egy olyan személynél, akinek semmi köze a webáruházhoz. Mint megtudtuk, a telefon tulajdonosát akaratlanul, visszatérően keresik a webshop megrendelői. Legtöbbször panaszuk van, és különösen a karácsonyi időszakban volt neki roppant kellemetlen a rengeteg hívás. Ráadásul egy céges mobilszámról van szó, és elmondása szerint hiába kérték a cseh céget, ne irányítsa rájuk a webáruház hívásait, nem változott semmi. Próbáltak telefonszolgáltatójuknál is intézkedni, de ott sem jártak sikerrel.

A Magyar Telekom megkeresésünkre azt írta, az 1/700-9898-as hívószám nem a Telekomé, hanem a Voxbone nemzetközi szolgáltatóé, aki privát IP-hálózaton keresztül végződtet hívásokat. Hozzátették, csak ez a szolgáltató tudna intézkedni az átirányítás levételéről.

A Magyar Telekomtól megtudtuk még, hogy átirányítás esetén a hívást fogadó fél (itt most a 30-as szám) azt a számot látja, amelyik számról az átirányított számot (ebben az esetben a 1/700-9898-at) hívták, tehát minden hívás esetén más-más a hívószám, az aktuális ügyfélé. Ezért nem megoldható a helyzet egyetlen szám letiltásával, hiszen mindig más szám hívja az eredeti számot. Az összes lehetséges szám tiltása nem opció, akkor nem tudna többé hívást fogadni, akire átirányították a hívásokat. Így tényleg csak az átirányított szám tulajdonosa és szolgáltatója tud intézkedni az ügyben, és levenni az átirányítást. Már ha erre hajlandó lenne.

Bárkire átirányíthatják a hívást

Ami még aggasztó, hogy a Magyar Telekom tájékoztatása szerint nem kell a másik szám – amire átirányítja valaki a saját számát – tulajdonosának jóváhagyása az átirányításhoz. Ez minden szolgáltatónál így van, nem szolgáltató-specifikus adottság – tették hozzá. Ezek szerint elvileg bárki, bármikor szembesülhet azzal, hogy a telefonjára valaki a tudta nélkül irányít át hívásokat. És ez bármeddig így maradhat.

Kerestük a telefonátirányítással kapcsolatban az ORFK-t is, vajon bűncselekményről van-e szó ilyen esetben. Azt mondták, nem kizárt, de hogy ezt ki lehessen deríteni, feljelentést kell tenniük az érintetteknek, hogy utána nézhessenek a dolognak. Azt javasolták, olvasónk, és aki hasonló cipőben jár, mindenképpen tegyen feljelentést az átirányított telefon miatt. A bejelentést személyesen bármely rendőr-kapitányságon meg lehet tenni, vagy a 112-es segélyhívó számon, illetve a  „Telefontanú” +36-80/555-111 zöld számán. Olvasónknak továbbítottuk.

Az üggyel kapcsolatos kérdéseinkre az Outletexpert cikkünk megjelenéséig nem reagált, pedig tudni szerettük volna, mit tegyen olvasónk, hogy visszakapja a pénzét. Próbáltunk utánanézni, mások is tapasztaltak-e hasonlót, mint olvasónk. Facebook-oldalukon van ugyan néhány panasz, köztük olyan vásárlóé is, aki szintén a pénzvisszafizetés elmaradását sérelmezte, de a legfrissebb bejegyzés is tavaly nyári. A Pest Megyei Kormányhivatal megkeresésünkre azt írta, hozzájuk 2021-2022-ben nem érkezett panaszbejelentés a webáruház ellen.

Firtattuk a webshopnál azt is, mi az oka, hogy rövid idő alatt kétszer is változott a visszaküldési címük. Megnéztük a neten, a biharkeresztesi címen egy családi ház található, és nem az Outletexpert az egyetlen cseh webáruház, amelynek ezt a címet adják meg a visszaküldéshez. A tatabányai cím egy kétszintes társasház, és szintén több cseh webáruháznál szerepel, mint visszaküldési cím. A harmadik, most érvényes visszaküldési cím pedig fóti – a cím a Magyar Posta nevét is tartalmazza. A posta megkeresésünkre azt írta, azért ilyen a webáruház címe, mert a vállalkozással szerződéses kapcsolatban állnak – a posta kezeli a webshop csomagjait.

Frissítünk!

Olvasónk cikkünk megjelenése után panaszt tett az Európai Fogyasztóvédekmi Központnál is, tőlük még nem kapott választ. Írt egy levelet a cég cseh központjába is (Google fordítóval, csehül), amire még aznap felhívták, magyarul – hétfőre vagy keddre ígérték az utalást. Így is lett, végül hét héttel a kabát visszaküldése után, április 11-én visszakapta a pénzét.