A MÁV-Start vezetésével épül le a vasút

Miközben a személyszállítást leépítik, a saját presztízsprojektjeit teljes erővel tolják előre, írja hat szervezet közös közleménye.
Kapcsolódó cikkek

Bár a kormány a most futó fejlesztésekkel együtt a következő években 1500 milliárd forintnyi forrást kíván a vasúti közlekedésre fordítani, a személyszállítási üzletágat folyamatosan visszafejlesztik, és ezért a MÁV-Start jelenlegi dilettáns vezetése a felelős – írta a vasúti közlekedéssel foglalkozó hat szervezet közös közleménye.

1500 milliárdot ígér a kormány vasútfelújításra 2020-ig
Következő lépésként a Püspökladány-Ebes vonalszakaszt teszik alkalmassá az óránként 160 kilométeres sebességre.

Ennek kapcsán összeszedtek néhány dolgot a MÁV-Start által hozott intézkedésekből:

A Magyar Közlekedési Klub, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Levegő Munkacsoport, a Bakonyvasút Szövetség, az itf.hu és a RegionalBahn.hu szerint a leépülésért a MÁV-Start jelenlegi vezetése tehető felelőssé.

Megállapítják: miközben a szolgáltatást folyamatosan leépítik, a saját presztízsprojektjeit teljes erővel tolják előre.

Ilyen például a már a kitalálásakor elavult IC+ kocsik légvárára, vagy egyes prominens vezetők szülővárosában lévő vasútállomások irreális összegekért történő felújítására.

Felmerül a kérdés, hogy mi indokolja a vasúti infrastruktúrára, új járművekre elköltött százmilliárdokat, ha közben magát a személyszállítási szolgáltatást folyamatosan visszafejlesztik, írják.

(Regionalbahn)

UPDATE: A MÁV sajtóosztálya így reagált a megjelentekre:

Hangulatkeltő és alaptalan a néhány civilszervezet és blogger által ma reggel közzétett híresztelés. A MÁV-csoport, köztük a MÁV-START működése, fejlődése, a vasúti közszolgáltatás fenntartása, valamint a szolgáltatási színvonal javítása is hosszú távon biztosított. A MÁV-START folyamatosan azon dolgozik, hogy az utasok által érzékelt szolgáltatási színvonalat az európai uniós és az állami támogatásokkal, továbbá a nemzeti közlekedési stratégiával összhangban növelje, mind a járművek, mind az értékesítési csatornák, mind a menetrend tekintetében. A folyamatban lévő és a tervezett fejlesztések is erre a három fő elemre vonatkoznak. Ezért törekszünk minden téren a teljes megújulásra. Mindezeknek köszönhetően 2,3 millióval többen utaztak vasúton 2016-ban, mint 2015-ben, a bevételek pedig nyolcszázmillió forinttal emelkedtek. 2017-ben folytatódott a kedvező tendencia, az év végére várhatóan 1,2 millió fővel nő az utasszám 2016-hoz képest.
A nyári időszakban a balatoni utasszám 8,6%-kal, a bevétel pedig 10%-kal növekedett a pályafelújítást követő javuló szolgáltatásnak, a sűrűbb menetrendi struktúrának, a korszerű járműveknek és a kerékpáros kapacitás növelésének köszönhetően.

2017-ben a cégcsoport prognosztizált konszolidált árbevétele 137 milliárd forint, az adózás előtti eredmény pedig 12 milliárd forint lesz. Eközben az adósságállomány várhatóan 54 milliárd forintra csökken év végére; a MÁV-csoport idén saját forrásból – állami adósságátvállalás nélkül – várhatóan 12 milliárd forint adósságszolgálatot teljesít. Ez óriási siker, annak fényében, hogy 2010-ben csaknem 300 milliárd forint volt a cégcsoport adósságállománya.
Ezek egyáltalán nem egy „összeomlás felé haladó” vállalat gazdálkodási és eredményességi mutatószámai.

Fotó: 24.hu/Berecz Valter