Pótkocsik miatt kell százmilliókat fizetnie két biztosítónak

Jogsértően utasították el a pótkocsikra vonatkozó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások megkötését, fizetniük kell az MNB határozata szerint.
Kapcsolódó cikkek

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteken közzétett határozataiban kötelezte a K&H Biztosító Zrt.-t és a Groupama Garancia Biztosító Zrt.-t, hogy a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) szerződésekre vonatkozó ajánlatok befogadását minden esetben teljesítsék, így a 10 tonna feletti pótkocsis, félpótkocsis járművekre is kössék meg a szerződéseket. A jegybank kitér arra: a biztosítóknak az ezzel kapcsolatos biztosítási és működési kockázataik csökkentésére át kell alakítaniuk kockázatkezelési és ellenőrzési rendszereiket, és minderről 2015. szeptember 30-ig belső ellenőri jelentést kell küldeniük az MNB-nek. A K&H Biztosító Zrt.-re 200 millió, a Groupama Garancia Biztosító Zrt.-t 100 millió forint megfizetésére kötelezték.

Nem flotta az

Az MNB pénteki közleménye szerint a K&H Biztosító 2014 novemberében – amikor az érintett üzembentartói kör tekintetében a biztosítási piacon igen kedvező kgfb díjakkal volt jelen –  több ezer pótkocsira, félpótkocsira jogszabályi felhatalmazás hiányában utasította el a kgfb szerződés megkötésére tett ajánlatokat. Emellett egyoldalúan flottaként kezelte az azonos üzembentartótól legalább öt pótkocsi biztosítására tett ajánlatokat, miközben szerződési feltételeiben kikötötte az ezen gépjárművekre vonatkozó flottaajánlat indoklás nélküli elutasításának lehetőségét.

A Groupama Garancia Biztosító azt észlelte, hogy a K&H Biztosító által elutasított üzembentartók egyedi szerződéses ajánlataikkal a biztosítót keresik meg. Ezt követően a szerződési feltételeiben olyan kiegészítést rögzített, amelynek értelmében a 15 napon belül ugyanazon érintett üzembentartó által öt vagy annál több pótkocsira, félpótkocsira tett ajánlatok flottaszerződésnek minősülnek, és ezek a flottaszerződések csak 2014. december 31-ig – akárcsak néhány napig – állhatnak fenn.

Mindemellett több ügyfél 52 járműre tett egyedi szerződéses ajánlatát a biztosító azzal az indokkal utasította el, hogy azok nem felelnek meg az előbbi “kényszerflottásítást” rögzítő szerződéses feltételeinek, illetve a flottákra vonatkozó díjszabásnak. Mindkét biztosító a pótkocsira, félpótkocsira meghirdetett alacsony díjakkal “bevonzott” üzembentartói kör okozta kockázatokat jogszabálysértő, az ajánlatbefogadási kötelezettség kijátszását eredményező módon kezelte, ahelyett, hogy a kockázatokkal arányban álló díjakat időben meghirdette volna.