HÉV: 20–22 járműnek jár le hamarosan a fővizsgája, de évente csak 5–6-ot szoktak javítani

Egyszerűen nem látni, hogyan pótolhatják a lejárt műszakijú szerelvényeket.

Sokkal nagyobb lehet a baj a HÉV-eknél, mint ahogy azt a szaktárca kommunikálta, nem véletlenül merült fel a drasztikus járatritkítás ötlete. Egyszerűen túl sok öreg járműnek jár le most a fővizsgája, ami miatt ki kell vonni a forgalomból, és erre valami miatt nem készültek az illetékesek – derült ki Pongrácz Gergely, a Magyar Közlekedési Klub elnökének szavaiból.

Ez nem egy vis maior kérdés, tehát nem egy olyan probléma, ami egyik pillanatról a másikra alakult ki, mondjuk, egy baleset okán. Itt arról van szó, hogy a HÉV-szerelvényeknek van egy úgynevezett fővizsgája, ez olyan, mint az autónál a műszaki vizsga. Egyszer a fővizsga érvényessége is lejár

– mondta az ATV Start műsorában a szakember.

„Köztudott, hogy az új szerelvénybeszerzést már korábban lefújták, tehát onnantól kezdve lehetett volna arra készülni, hogy 2024-ben és 2025-ben 20–22 járműnek lejár ez a vizsgája, tehát ezeket be kell vinni a műhelybe, át kell vizsgálni, ha szükséges, meg kell megjavítani, és ezek után térhetnek vissza a forgalomba” – magyarázta Pongrácz Gergely, hozzátéve: „Ezt valamiért a Magyar Államvasútnak, illetve a MÁV–HÉV-nek nem sikerült”.

Arra a kérdésre, hogy a járatritkítás elkerülése érdekében fel lehet-e gyorsítani a vizsgáztatást, a szakember elmondta: „közvetett információik alapján 5–6 szerelvényt szoktak évente javítani a saját MÁV–HÉV telephelyeken, emellett a MÁV-nak van további javítókapacitása, tehát elvileg ezeket be lehet vetni. Ez viszont azzal jár, hogy a további MÁV-szerelvények javítása késne, úgyhogy ez sem tökéletes megoldás, ráadásul most egy olyan akut helyzet van, hogy ha fel is pörgetik a vizsgáztatást, a jövő év elejére bizonyosan járműhiány várható” – fejtette ki a szakértő, aki egyszerűen nem tudja elképzelni, hogy hogyan állhatott elő ez a helyzet.

A HÉV-helyzet a múlt héten forrósodott fel, miután egy kikerülő szakmai anyag arról értekezett, hogy drasztikus járatritkításra és kapacitásszűkítésre lesz szükség a járműhiány miatt, amit Lázár János közlekedési miniszter szokatlan hangnemben utasított vissza, az államtitkára egyenesen azt írta, hogy nem fog módosulni a menetrend. A MÁV vezére, Hegyi Zsolt már nem ilyen egyértelműen nyilatkozott a hétfőn reggel megjelent interjújában.