A legnagyobb román olaj- és gázipari cég, az OMV Petrom majdnem megháromszorozta az idén az első félévben a nettó profitját: a tavalyi hasonló időszakban elért 944 millió román lejről (mintegy 190 millió euróról) idén az első félévben 2,638 milliárd lejre, azaz 528 millió euróra emelkedett a nyereség. A vállalat a legfontosabb szénhidrogén-előállító az országban, de termel elektromos áramot is.
Magyarországon nem ennyire kedvező a piaci környezet. Hernádi Zsolt, a magyar Mol elnök-vezérigazgatója a magyar különadók miatt írt véleménycikket pár nappal ezelőtt a Mandineren. „Ha a beszedett adókat tűzoltó jelleggel, lyukak tömködésére használjuk, működési költséget vagy gazdasági növekedést nem támogató beruházásokat finanszírozunk, akkor abból nem lesz plusz érték.
A semmiért fizetünk többet. Nem ismerős ez a helyzet valahonnan? Pont, mint a szociban. Vissza a jövőbe, uraim!
– fogalmazott sarkosan a magyar olajcég vezére, akinek semmi baja sincs az adózással, ha az egyszerű, logikus és sokoldalú, de szerinte „most úgy látszik, megszaladtunk”.
Hernádi szerint tizennégy olyan adónem van, ami az utóbbi két évben jött létre. „Hova lett a kiszámítható adórendszer?” – tette fel a kérdést, majd újabb felvetéssel állt elő:
Mikor lesz újra normalitás? Mikor nyúlunk újra a jól bevált eszközökhöz az unortodoxia helyett?
Hernádi kifakadása aligha lehet véletlen, különösen azok után, hogy a rivális OMV Petrom nettó profitja ilyen látványosan javult. Az általunk megkérdezett szakértők is úgy vélik:
Ami a magyar különadókat illeti, Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázpiaci elemzője szerint ezek valóban versenyhátrányt okozhatnak a Molnak. Komolyabb állami beavatkozás szerinte amúgy is csak két országra jellemző térségünkben a leginkább: a román és a magyar piacra. E két országban ugyanis nem csupán az adózás kerül reflektorfénybe, hanem
- piaci korlátozások,
- ársapkák,
- árstopok
- és más állami beavatkozások is bonyolítják a helyzetet.
Ehhez képest Ausztriában volt ugyan különadó, de ott eltűnt, s az osztrák OMV a hazájában már egyre kevésbé az olaj- és gáziparra, inkább a vegyiparra, azon belül is a külföldi befektetéseire koncentrál.
Pletser szerint Lengyelországban sem volt jelentős az állami beavatkozás, de ott az Orlen olaj- és gázipari cégnek van egy speciális megállapodása a lengyel állammal a lakossági gázellátásról. Tavaly ez a rendszer nullszaldós volt az Orlennek, viszont az idén jelentős veszteségek vannak a cégnél. A lengyel vállalat szénhidrogéntermelési üzletágának költségvetési befizetései meghaladják a lakossági gázártámogatásért kapott összeget. Viszont Varsóban ez a rendszer idén, az év végén véget ér. A szerb és a horvát piacot pedig eleve nem igazán térítették el az állami beavatkozások – tette hozzá Pletser.
Visszatérve a Molt érintő adózási és szabályozási kérdésekre, a szakértő úgy véli, hogy Hernádi Zsolt mandineres véleménycikkét nem a meglévő különadók motiválhatták, hanem az a pletyka – amit a legtöbben cáfolnak –, hogy a Mol különadóját 1 százalékról jövőre esetleg visszaemelhetik 2,8 százalékra.
(Ez már amúgy csökkenést jelent a 2022-es 1,7 milliárdos állami teherhez képest, amibe nemcsak a különadókat, hanem a benzinárstop hatásait is bele kellett számolni.) Az idei évre e tekintetben nem adott becslést a Mol, de Pletser ezt – az árbevétellel arányosan kivetett – különadó-terhet 2024-ben legalább 400-500 millió euróra becsüli. Ugyanis időközben ennek az adónak a kulcsa egy százalékra csökkent, mint már említettük.A Mol közterheit ugyanakkor befolyásolja egy másik fontos tényező – ez pedig a bányajáradék. Ezt a hazai olaj- és gázkitermelés után kell fizetnie a cégnek, amely korábban 16 hónapra megállapodott a magyar állammal, hogy a kormányzat csökkenti a járadék mértékét, cserében a Mol pedig növeli a hazai kitermelést. Pletser szerint ez 400 millió eurós könnyítést hozott a Molnak, viszont cserében beruházási kötelezettséget jelentett. Ez a megállapodás idén év végén kifut, így a Molnak nyilván fontos lenne tudnia, mi várható a járadék szabályozása ügyében. A 16 hónapra szóló megállapodás tavaly négy hónapot, idén pedig az egész évet érinti, kérdés azonban, mi lesz 2025-ben – jegyezte meg az Erste szakértője, aki szerint ha megszűnik a bányajáradék-kedvezmény, akkor a magyarországi olaj- és gázkitermelés könnyen veszteségessé válhat a Mol számára.
Van egy speciális különadó is, ami a Molt terheli. Az úgynevezett Ural-Brent-extraadót azután fizeti az olajvállalat, hogy az orosz beszerzésű Ural típusú kőolaj olcsóbb, mint a Brent típusú (nyugati, tengeri) olaj. Itt várhatóan százmillió eurós nagyságrendben számíthat adószigorításra a vállalat (egy bonyolult képlet alapján, amit most nem részletezünk, de ami függ a kétféle olaj árszintjének alakulásától is).
Ezért érdekes az a vita, amelyik most Szlovákia, Magyarország, Ukrajna, Brüsszel és Oroszország között zajlik a Lukoil olajszállítmányairól. (Erről lásd keretes írásunkat.)Vagyis a magyar állam egyszerűen ellenérdekelt az orosz import korlátozásában, miközben a brüsszeli tervek szerint folyamatosan csökkenteni kellene az Oroszországtól való energiapiaci függőséget – jegyzi meg Pletser. A 24.hu információi szerint a Molnál készülnek az orosz olajtól való függőség csökkentésére – a cégcsoportnál ez százmillió eurókat igénylő beruházást jelent. Csak a Slovnaftnál már 350 milliót költöttek erre, és további 340 millió eurót készülnek erre a célra fordítani a következő két évben. A magyar üzemegységekben is új létesítményeket helyeznek működésbe, várhatóan 2026-ig – a cél az, hogy ettől kezdve már a Mol döntésén múljon, hogy milyen forrásból, milyen típusú kőolajat szerezzen be a cég.
Pletser Tamás a 24.hu-nak elmondta, hogy tudomása szerint a Molnál folynak előkészületek az orosz olaj kiváltására, de ehhez új tárolók és keverőüzemek kellenek. Horvátországban pedig egy vezetékszakaszon kapacitásbővítést kellene végrehajtani.
de lekésőbb 2027-ig mindenképpen ajánlatos lenne felkészülni az orosz olaj teljeskörű pótlására.Holoda Attila ennek kapcsán emlékeztetett arra, hogy a horvát Janaf olajszállító cég július 29-ei, a Nacional nevű horvát lapnak adott válaszai szerint ők már most készen állnak a teljes magyar olajellátás biztosítására. Ezt némileg árnyalja a 24.hu számára is rendelkezésre álló adatsor, miszerint az Adria-vezeték horvátországi szakasza 11 millió tonna olaj szállítására alkalmas egy év alatt, a magyarországi szakasz pedig valamivel több mint 13 millió tonnát képes továbbítani. Mindeközben a Mol-csoport évente átlagosan 14-15 millió tonna kőolajat dolgoz fel információink szerint, tehát a vezetékek „áteresztőképessége” elmarad a cégcsoport teljes nyersanyag-igényétől. Arról nem is beszélve, hogy korábban a horvátok által megemelt tranzitdíjról éles vita alakult ki Hernádi Zsolt Mol-vezér és a Janaf közt.
Szijjártó Péter szokása szerint harcos stílusban érvel az orosz olajszállítás kiváltását lehetővé tevő horvát alternatíva bizonytalansága mellett.
Horvátország egyszerűen nem megbízható tranzitország.
Nem megbízható, mert a piaci átlagos értékek ötszörösére emelték az olaj tranzitdíját a háború kitörése óta. Nem megbízható, mert lehetetlenné tették a Mol számára, hogy hosszú távra kössenek le szállítási kapacitásokat. Nem megbízható, mert a vezeték kapacitásnöveléséhez szükséges beruházásokat nem végezték el, a maximális kapacitásról pedig soha senki által nem bizonyított adatokat adnak” – közölte a miniszter.
Egy dolog viszont biztos: Pletser Tamás szerint
a régióban Magyarország az egyetlen ország, ahol 2024 után is fennmarad az aktív és nagymérvű piaci beavatkozás és különadók rendszere,
miközben minden más közép-kelet-európai országban kivezetik a 2022-es energiaválság után kirótt különadókat és a „direkt állami beavatkozási rendszer jelentős részét”.