Harminc százalékkal adná olcsóbban az albérleteket a főváros

Számos tulajdonos kockázatkerülésből tartja üresen ingatlanát, erre nyújthat megoldást a Fővárosi Lakásügynökség. Kovács Vera, a szervezet vezetője elmondta, megpróbálnak minél több üresen álló ingatlant hasznosítási célból bérbe venni a tulajdonosoktól, amit aztán tovább adnának nyomott áron. A koncepció nem teljesen új, több kerületben, sőt, vidéki nagyvárosban is működik.

A középosztálybeliek számára is megfizethetetlenné váltak az ingatlan- és albérletárak, ezért dolgozott ki a fővárosi önkormányzat egy új koncepciót a megfizethető, bérbe vehető lakások számának növelésére, erről beszélt Kovács Vera, a március közepén felállított Fővárosi Lakásügynökség vezetője a 24.hu-nak.

Az ügynökség egy ingatlankezelő csomaggal indult. Ennek lényege, hogy megpróbálnak minél több üresen álló ingatlant hasznosítási célból bérbe venni a tulajdonosoktól. Átvállalnak tőlük minden ehhez köthető feladatot és garanciát vállalnak arra, hogy rendben tartják a lakást, cserébe a tulajdonos a piaci árnál alacsonyabb bérleti díjat kap majd.

Kovács Vera elárulta, első körben annak a bérlői körnek biztosítanak majd lehetőséget, akik leadott lakáskérelemmel rendelkeznek a főváros rendszerében. Ide tartoznak

Az ügynökség vezetője azt is elmondta, hogy az első időszakban kettős szűréssel döntik majd el, hogy több jelentkező közül ki kaphatja meg az adott lakást. Előbb a rászorultságot, majd a fizetőképességet fogják ellenőrizni.

A piaci árakhoz képest 30 százalékkal lesznek olcsóbbak a lakásügynökségi lakások. A tulajdonosok 15 százalékkal alacsonyabb összeget kapnak kézhez, a másik 15 százalékot a lakásügynökség adja a bérlőknek támogatásként. Egy 200 ezer forintos albérletnél ez 60 ezer forint megtakarítást jelent

– mutatott rá, hozzátéve, hogy később, ahogy bővül a hasznosított lakások száma, szélesítenék a jogosultak körét is.

Arra a kérdésre, hogy mi alapján határozzák majd meg egy-egy lakás piaci bérletárát, Kovács Vera úgy felelt, hogy a fővárosnál alkalmazásban lévő rutinos értékbecslők fogják ezt a feladatot elvégezni.

Mohos Márton / 24.hu – Kovács Vera

Az üzemeltetési és hasznosítási feladatokat a vagyonkezelő munkatársai látják el. Kovács Vera közölte továbbá, hogy nincsenek konkrét célkitűzéseik arra vonatkozóan, hogy az első évben hány lakást vegyenek hasznosításba.

Sok lakás áll üresen Budapesten, de a konkrét számot nem lehet tudni. A Központi Statisztikai Hivatal a népszámlálás eredményei alapján azt közölte, hogy 160 ezer olyan lakás van a fővárosban, ami nem az állandó lakhatási célt szolgálja, de ebben az üresen álló ingatlanok mellett szerepelnek például az irodák és a rendelők is. Azt viszont az előzetes felméréseinkből tudjuk, hogy számos tulajdonos kockázatkerülésből tartja üresen az ingatlanát, amire megoldást nyújt a lakásügynökség

– fogalmazott.

A kezdetek kezdetén az ügynökség csak várja a jelentkezőket, tehát nem próbálják felkutatni az üres lakások tulajdonosait. Arra később lehet esély, hogy proaktívak legyenek.

Hét éves távlatban 2500 bevont lakással számoltak korábban

A Fővárosi Lakásügynökség indításának cselekvési terve már 2021-ben elkészült a Városkutatás Kft., az Utcáról Lakásba Egyesület! (amelynek Kovács Vera alapító tagja volt), valamint a fővárosi önkormányzat munkatársai és projektmegbízottjai által. Ebből kiderült, hogy például a válaszadóik körében a több lakással rendelkezők – akiket tudatos befektetői rétegnek tekintenek –, nagyobb arányban vennének részt a programban, mint az egy-egy lakással rendelkező tulajdonosok.

A két lakással rendelkező tulajdonosok esetében a lakások 48 százaléka, a három és több lakással rendelkező tulajdonosok esetében a lakások 51 százaléka lépne be az ügynökségi modellbe. 

Ez alapján úgy tűnik, hogy lakásügynökségi program tulajdonosi célcsoportja inkább a megtakarításait több lakásba fektető tulajdonosi csoport, olvasható a kutatásban. Ugyanakkor az Utcáról Lakásba! Egyesület működő lakásügynökség pilotjának tapasztalatai azt mutatják, hogy a külföldön élő tulajdonosok saját, korábban lakott lakásukat, illetve a két lakással rendelkezők az öröklött lakásukat is szívesen hasznosítják az ügynökség keretei között, tették hozzá.

Róka László / MTVA

A 2021-ben készült kérdőív alapján a tulajdonosok átlagosan 15-20 százalék lakbérengedményt tartanak elfogadhatónak a piacon elérhető lakbérszinthez képest. A készítők akkoriban úgy számoltak, hogy hét év alatt Fővárosi Lakásügynökség lakásszáma elérné a tervezett kb. 2500 lakást, amelyből 2000 önkormányzati tulajdonú, 500 pedig magánszektorból bevont lakás.

Az I. kerületben száz tulajdonos érdeklődött már

Az I. kerületi lakásügynökség 2021 októberében kezdte meg a működését. Azóta körülbelül 100 lakás tulajdonosa kereste meg őket, ebből jelenleg 12 lakásra vonatkozó élő bérleti szerződésük van, és körülbelül 250-en érdeklődtek a lakásbérlési lehetőség után, tudtuk meg a Budavári Önkormányzattól.

A kerületben lévő mintegy 17 ezer lakás közül több, mint háromezer üresen áll.

Ezek többsége magántulajdonú ingatlan. – Hatalmas pazarlás, hogy a város kellős közepén ilyen mennyiségben állnak üresen az egyébként kiváló társadalmi és műszaki infrastruktúrával rendelkező lakások – írták válaszlevelükben. Ők úgy számolnak, hogy reálisan akár a százas nagyságrendet is elérheti néhány év alatt a bevont lakások száma. Az egyes lakások bérletére beadott pályázatok száma változó, elsősorban a bérleti díj függvényében.

Az I. kerületi Lakásügynökség a fővárosi koncepcióhoz hasonlóan a piaci bérleti díj 70-80 százalékáért veszi bérbe a lakásokat. Az önkormányzat tájékoztatása szerint ezért a kedvezményért cserébe elsősorban garanciákat kínál a tulajdonos részére, amely kiterjed a bérleti díj fizetésére, valamint a bérlő által fizetendő közüzemi díjakra és közös költségre. Ezeket a Lakásügynökség Garancia-alapjának több millió forintos összegéből tudják fedezni.

A piaci díj meghatározása az I. kerületben is a hivatalos, értékbecslő által készített szakvélemény alapján történik, a Lakásügynökség pedig itt sem realizál nyereséget a bérbe adott ingatlanokon.

Nagy Zoltán / MTI – Kilátás a Gellért-hegyről a budai várnegyedre.

Emlékeztettek arra, hogy megegyeztek a II. kerülettel a Lakásügynökség közös működtetéséről és eldöntötték, hogy így növelik a két kerületben elérhető biztonságos és megfizethető lakásállományt, ezáltal segítve a lakásbérleti piac átláthatóságát, és támogatják a kerületi közellátásban dolgozó rászorulók lakhatáshoz jutásán keresztül a lakhatási válság enyhítését.

Ebben előrelépést az együttműködés bejelentése óta eltelt egy évben nem sikerült elérni. A II. kerületi Önkormányzati sajtóosztálya ugyanis azt közölte, „február végén kapta meg az engedélyt a Szilágyi Erzsébet fasor 37. szám alatti helyiség, mely terveink szerint az ügynökség irodája lehet. A közös lakásügynökség kapcsán, még nincs végleges döntés arról, mely feladatot, milyen feltételekkel végeznek az I. és a II. kerület munkatársai. Ezek a részletek még tisztázandóak, mielőtt indulhat az ügynökség”.

2026-ra 70 üres lakást venne bérbe a VIII. kerület

Bár még csak 2023 nyara óta működik, említésre méltó, hogy a VIII. kerületben is létezik hasonló elgondolás alapján lakásügynökség. Náluk az albérlő közvetlenül fizeti az albérleti díjat az önkormányzatnak, mint vele szerződésben álló félnek, ami április 1-től egységesen 2 363 forint/négyzetméter. Ez az összeg lakás típusonként mintegy 60-80 százalékát tudja fedezni az önkormányzat által a tulajdonos számára kifizetett bérleti díjnak. A különbözetet az önkormányzat saját forrásából biztosítja, csakúgy, mint a lakásügynökség működésének finanszírozását.

Rámutattak, hogy a népszámlálási adatok alapján összesen mintegy 10 800 üres lakás található a kerületben. Ez a kerületi lakásállomány negyede. Bár az üres lakások tényleges száma ennél bizonyára alacsonyabb, ilyen nagy léptékben már csak az önkormányzat pénzügyi lehetőségei miatt sem tudnak gondolkodni. A Józsefvárosi Lakásügynökség Koncepcióban a lakásügynökség sikeres működése esetén 2026-ra 70 magántulajdonú lakás bérbevételét feltételezték. A tervek szerint 2023-24-ben összesen 20 darab üres önkormányzati lakás kerül a Józsefvárosi Lakásügynökség által hasznosításra.

– 26 olyan tulajdonos van, aki komolyabb érdeklődést mutatott a program iránt és jártunk a lakásában, ott tárgyalásokat folytattunk. A kapcsolatfelvételek száma, például ingatlanos portálokon keresztül, ennek sokszorosa. Aláírt bérleti szerződésünk jelenleg 6 darab van, és tovább 3 esetben fogunk jó eséllyel rövid időn belül szerződést kötni – jelezték.

A bérlői oldalon olyan személyek, családok tudnak hozzájuk jelentkezni, akik lakhelyük, vagy a kerületnek végzett munkájuk révén már most kötődnek Józsefvároshoz, jövedelmi helyzetük pedig stabil, közepes mértékű.

Farkas Norbert / 24.hu – Józsefvárosi utcakép.

Mint írták, a lakásügynökség részére történő bérbeadás két kézzelfogható előnnyel is jár a tulajdonosnak:

Mindennek fejébe mintegy 20 százalékkal marad az átlagos bérbevételi áruk a kerületi albérleti piac jellemző árai alatt. Közölték továbbá, hogy a lakásügynökségek tevékenységére igény biztosan van, ők mind a bérlői, mind a tulajdonosi oldal részéről rendszeresen kapnak a kerületen kívülről érkező megkereséseket.

Vidéken sem ismeretlen a koncepció

Szombathelyen az országban elsők között döntöttek a lakásügynökség elindításáról, amit ott Közösségi Bérlakás Rendszernek (KBR) hívnak. Ez 2020 márciusától működik.

Marjai János / 24.hu – Szombathely, Fő tér

Mind tulajdonosi, mind bérlői oldalról jók a tapasztalatok, a rendszerben lévő lakások tulajdonosainak többsége a három év időtartam után is úgy döntött, hogy továbbra is így kívánja kiadni ingatlanát.

Lapunk megkeresésére a szombathelyi önkormányzat azt írta: a KBR-ben az adott ingatlan bérleti díját úgy állapítják meg, hogy a piaci bérleti díj 75 százalékkal (a lakás szociális célú hasznosítása után igénybe vehető személyi jövedelemadó kedvezmény mértékével) kerül csökkentésre. A bérbeadó így akkora összegű bérleti díjhoz jut, mint amekkora összegű bérleti díjat kapna akkor, ha legálisan, egyéb célra adná bérbe ingatlanát. Mindezek mellett a KBR-ben az önkormányzat a bérbeadásból származó, jelentős kockázatokat vagy teljesen átvállalja a bérbeadótól (például a nemfizetés kockázatát), vagy jelentősen csökkenti azokat (az albérleti szerződés közjegyzői okiratba foglalásával vagy a 3 havi bérleti díjnak megfelelő kaució vállalásával).

Szombathelyen több mint háromezer üres lakás található a 2022-es népszámlálás adatai szerint, és jelenleg a rendszerben 36 darab magántulajdonban lévő lakásban élnek az önkormányzat által kiválasztott bérlők és családjaik. Szombathely évente 10-15 darab lakásingatlan bevonását célozta meg a piaci szektorból a KBR rendszerébe.