Lázár János elmagyarázta, hogy nem a MÁV miatt ragadt 350 utas a német határon

A miniszter szerint a vizsgálat még tart, de a blamát egy német vasutas indokolatlan döntése okozta.

Lázár János mit üzen a német határon ragadt 350 utasnak?

– kérdezte a minisztert Bakos Bernadett. Az LMP politikusa felidézte, hogy május 7-én a Budapestről Hamburgba közlekedő Hungária EuroCity vonat a cseh-német határon ragadt, a német személyzet rossz műszaki állapota miatt nem vette át a szerelvényt. Az egyik kocsiban nem működött a légkondicionáló, az egyik ablak felső, billenő része kitörött. A děčíni állomás peronján ragadt utasoknak nem biztosítottak másik vonatot, kártérítést sem kaptak.

Az ilyen kellemetlen helyzetek növelik a vasúttal szembeni bizalmatlanságot, pedig a vasút az
egyik leginkább környezetbarát közlekedési mód, ezért szerepét radikálisan növelni kellene. A
nemzetközi forgalomban különösen nagy szükség van a vasúti közlekedés fejlesztésére, mert
jelenleg a szennyező repülést választja a legtöbb ember. Megbízható, megfizethető és gyors
szolgáltatással sokakat át lehetne vonzani vasútra, de ehhez a MÁV-nak is szintet kellene lépnie.

Az ellenzéki politikus ezért az alábbi kérdésekre várt választ Lázár Jánostól.

Lázár János ezért tartja tanulságosnak az esetet

Az építési és közlekedési miniszter ezúttal maga válaszolt. Megköszönte a kérdést, mert így a tanulságos ügy részleteit a szélesebb nyilvánosság (parlamenti iromány pdf-ben) előtt tisztázhatta. A konkrét kérdések megválaszolása előtt azonban élesen bírálta az esetről beszámoló cikk szerzőjét, aki a publikálás előtt nem kereste meg a MÁV-Volán-csoportot, hogy értesüléseit a cég megerősíthesse, cáfolhassa, hátteréről bővebb információt adhasson. Lázár János megítélése szerint

ez az eljárás egyszerre volt tisztességtelen az olvasókkal, a MÁV-Volán-csoport utasaival és munkatársaival szemben,

amit a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium nevében visszautasított.

A miniszter szerint a vonat Budapestről az előírások szerint elvégzett műszaki vizsgálat, illetve tisztítás után, az elvárt állapotban indult el. Menet közben, a társvasúti dolgozók észlelték, hogy

1, azaz egy darab kocsiban műszaki hiba lépett fel. A műszaki hiba az előzetes vizsgálatokkal nem volt kiszűrhető és előre jelezhető, az csupán az út során jelentkezett.

A határon ragadt 350 utasnak azt üzente, bocsássanak meg

az indokolatlan döntést meghozó német vasutasnak és azoknak a magyar újságíróknak és politikusoknak is, akik az ő balszerencséjükből próbálnak most politikai ügyet csinálni.

Felesleges volt a teljes szerelvény „kisorozása”

Ennél szakmaibbnak tekinthető a miniszteri válasz azon része, amely szerint a váratlan műszaki meghibásodás miatt elég lett volna, ha csak a hibás jármű kerül kisorozásra (kivonásra a  forgalomból), nem az egész szerelvény. Megkeresték a társvasutakat is, a kivizsgálás még tart, de az már megállapítható,

hogy a jármű műszaki hibája ebben az esetben sem alapozta meg a teljes szerelvény kisorozását.

Tudatta, hogy a szabályozás alapján csak az utazás németországi szakaszára lehetne a menetjegy árát visszatéríteni, de saját hatáskörben elrendelte

a teljes utazásra szóló menetdíj visszatérítését az utasoknak.

A miniszter végül arra jutott, hogy azott helyzetben éppúgy hiányzott a németországi illetékesből a jószándék, ahogy hiányzik a baloldali sajtótermékek és pártok képviselőiből, akik előbb akarták elhinni, elhitetni a magyar közvéleménnyel, hogy a magyar szerelvény nem felelt meg a nemzetközi előírásoknak, mint azt, hogy esetleg vele szemben történt igazságtalanság.