Kutató: Az oktatás szimbóluma a kolduló tanár

A tanárhiányt sorscsapásnak, az oktatás helyzetét megdöbbentőnek nevezte Trencsényi László.

A Klubrádióban az egyetemi tanár arról beszélt, 10 éve az oktatásnak még önálló kutatóintézete volt, amelynek kétévente jelent meg átfogó tanulmánya. Ez megszűnt, Trencsényi László ezért tartja hézagpótlónak a minapi kutatást, amely elméletek, benyomások helyett statisztikákra, tényekre támaszkodott, és megdöbbentő képet festett a magyar oktatás helyzetéről.

Az ugyanis minden mutatóban romlott, nemzetközi és hazai összevetésben is. A kutatás legmegrázóbb megállapítása, hogy a hátrányos helyzetűek, a minőségi iskolázásból kiszorítottak aránya hihetetlenül megnőtt. 

A Magyar Pedagógiai Társaság elnöke szerint a földrajzi eloszlásból látszik, a községekben a legalacsonyabbak az iskolázottsági adatok, amihez hozzátartozik, hogy a társadalom- és gazdaságpolitika egyre több szegregátumot hoz létre.

Ahova busz se jár, ahol már kocsma sincs, onnan, aki teheti, elviszi a gyerekét más, nem állami, hanem egyházi iskolába. A propaganda dacára egyébként néhány  településen már annyi gyerek sincs, hogy a tornatanár egy focicsapatot össze tudjon állítani – tette hozzá.

Az iskolakutató szerint a hátrányos helyzetűek, speciális nevelési igényűek és a felnőtt tanulók a szakképzésbe csoportosulnak, de az egyszer használatos szakmunkások képzése sehova se vezet, mert érettségi nélkül ideig-óráig lehet érvényesülni a munkaerőpiacon.

A tanárhiányt az elhibázott intézkedésekkel magyarázta, szerinte sorscsapás, hogy a tanárok megöregednek, kivonulnak a pályáról, olyan fizikai, mentálhigiénés állapotban vannak, hogy nem tudnak teljesíteni, mert a megélhetésért küzdenek.

Trencsényi László példának is hozta a tanárt, aki a Deák téren koldult. Ő szerinte szimbólum. A pedagógusról Tompos Márton momentumos képviselő készített fotót, a kétkedőknek pedig azt írta, leellenőrizte a tanár történetét.

Kapcsolódó
Egy középiskolai tanár a Deák téren koldul
Egy képviselő a helyszínre ment, hogy megbizonyosodjon róla, nem kamu a történet.