Egyházi iskolák mintegy ezer tanára a NAT ellen

Üdvözlik a bevezető korszerű pedagógiai szemléletét, de úgy vélik, az alaptanterv az oktatás megújulásának a gátja.

A budapesti Piarista Gimnázium pedagógusainak állásfoglalását eddig mintegy ezer egyházi – katolikus, református, evangélikus, baptista és zsidó – fenntartású intézmény tanára írta alá. Nem politikai, hanem szakmai érveket fogalmaztak meg az új Nemzeti alaptanterv bevezetése ellen – írja a Magyar Kurír.

Voltak, akik névvel, de intézményük megjelölése nélkül vagy név nélkül támogatták az állásfoglalást, amely szerint az egyházi iskolákban dolgozó pedagógusok, a társadalom egészével együtt,  fájdalmasan érzékelik a magyar oktatás régóta húzódó, súlyos válságát.

Az új Nemzeti Alaptanterv bevezetése és a kerettantervek megjelenése sokéves-évtizedes kérdéseket hozott újra felszínre. A magyar oktatás megújulásának elmaradása hosszan tartó károkat okoz mindannyiunk számára, a magyarság kulturális, lelki és anyagi gyarapodását fenyegeti. A jövő nemzedékek iránti felelősségünkből fakadóan kötelességünknek érezzük a megszólalást, a tanterv kérdésein túl az oktatás egészével kapcsolatban is.

Úgy vélik, széles körű megegyezés szükséges az oktatás minden szereplőjének bevonásával.

A rendszerváltás óta nincs szakmai konszenzus, noha közhely, hogy az oktatáspolitika területén évtizedes kiszámítható működés kell az érzékelhető eredményekhez.

Az iskola ügye elsősorban a diákokról szól, mert ők, a fiatalok veszítenek a legtöbbet, ha a pedagógia kérdéseit felülírják az ideológiai elvárások, a politikai akarat.

Az iskola csak szabad közegben tudja betölteni a funkcióját, ahol a tanári közösség szerepet kap saját feladatának megtalálásában. Ez az autonómia a feltétele az elkötelezett, felelősséget vállalni tudó pedagógusok minőségi munkájának.

Elengedhetetlen, hogy a köznevelésnek mindenkire gondja legyen. Egy szétszakadó társadalomban az iskolának reményt kell kínálnia, hiszen elsősorban ez az a hely, ahol egy igazságosabb társadalom megszülethet.

Az eddiginél nagyobb odafigyeléssel kell tehát fordulnunk a lemaradók, a nehézségekkel küzdők, a mélyszegénységben élők, a kirekesztettek felé. A különféle kihívásokra különféle iskolák és módszerek tudnak választ adni, amelyeket a helyi viszonyokat ismerő és értő, autonóm iskolai közösségek találhatnak meg.

Az aláírók a magyar oktatás egészének felemeléséhez az alábbiak figyelembevételét tartják szükségesnek:

Az egyházi iskolák tanárai a magyar oktatás egészének helyzetére akartak reflektálni, mert mindnyájan mélyen hisznek abban, hogy az oktatás felemelése csak széles körű konszenzussal, az egész tanártársadalom együttműködésével lehetséges.

Kiemelt kép: Kummer János / 24.hu