Böcskei Balázs: Ne várjunk országos sztrájkot, mert az aligha lesz

Mivel nem áll majd le az ország, máris eljött az újabb ellenzéki újratervezés ideje. Vélemény.

Ha kicsit is őszinték szeretnénk lenni magunkhoz és leginkább másokhoz, ki kell mondanunk, hogy a szombati, országosra hirdetett demonstráció hatósugara és szervezettségi szintje meglehetősen alacsonyra sikeredett.

Nyilván nem csupán a sajtóbeszámolók képeit kell alapul venni, de így sem kockáztatok nagyot azzal, ha azt állítom: a vidéki mozgósításból (is) egyértelműen a pártok vették ki a részüket, és nem a szakszervezetek. Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) elnöke Tatabányán szinte csak a pártok zászlói fölött beszélt. Az sem ad okot az optimizmusra, hogy egy Pécs környéki úton csupán 20 (!) autóval zajlik a félpályás tiltakozás.

Itt valami nincs rendben, mondhatnánk. A pár hete még országos sztrájkot kilátásba helyező szakszervezeti vezetők mintha előre szaladtak volna a 2018. december 12-ét követő büszke ellenzéki napokban. Mintha megcsípte volna őket a médiaszereplés, illetve az ellenzéki vezérkedés kellemes érzése. Merthogy valamivel több, mint egy hónap után azt látjuk:

itt semmiféle munkavállalói ellenállás vagy kiállás nincs.

A Baranya megyei szakszervezetek félpályás útlezárással egybekötött demonstrációja Pécsnél Fotó: Sóki Tamás / MTI

De hogyan jutottunk idáig?

A kérdés megválaszolása érdekében következzék egy „folyamatábra”. Két kormánypárti országgyűlési képviselő az érdekegyeztetést kikerülve benyújtotta a munkatörvénykönyv módosítását, amely előirányozta a túlóra 400 órára, a munkaidőkeret 36 hónapra növelését. Az úgynevezett rabszolgatörvény jogos és erőteljes felháborodást váltott ki a szakszervezeti világban. Miközben a szakszervezeti vezérek többsége hiányolja az érdekegyeztetést, egyikük-másikuk egyeztet a kormány képviselőivel. Kezdetben mindenféle hírek érkeznek a szakszervezetek véleményének tervezett figyelembevételéről, majd arról, hogy mégsem enged a kormány. Ismerjük az érvelést: „A kormány csak a dolgozóknak akar jót, hogy aki akar, többet dolgozhasson, és így többet is keressen”. Hamarosan meg is születik a két, az Orbán-kormányhoz közeli szakszervezeti szövetség „Átvertek minket” címet viselő nyilatkozata:

A Munkástanácsok Országos Szövetsége és a Liga Szakszervezetek bízott a jogalkotás normális menetében, működésében, ezért elnézést kérünk mindazoktól, akik előre megjósolták a lezajló folyamatok végkimenetelét.

Ezt olvasva, már megszólalhatott bennünk a csengő. Itt valami, a szakszervezetek egy részénél nem stimmel: mégis, mit gondolhattak?

Ettől függetlenül megszerveződik az ellenállás, és 2018. december 8-án több ezer ember megy az utcára, követelve a törvényjavaslat azonnali visszavonását. Ezen a napon a szakszervezeti hangok még a javaslatra vonatkozó követeléseket hangoztatva szólalnak meg.

Az események felgyorsulnak, ezt követően napokon keresztül zajlanak az utcai demonstrációk, és az esténként Budapestet és néhány vidéki várost bejáró, spontán, a „rabszolgatörvénytől” független célokat hangoztató tüntetőcsoportok tiltakozásai. Ezzel párhuzamosan a szakszervezeti vezérek országos sztrájk szervezését jelentetik be „álljon le az ország” fordulattal.

Erre a mondásra reagálva

a pártok és a civilek, az utcai tiltakozók, illetve a közösségi médiában a kommentelők is egyaránt sztrájkot, abból is a súlyosabb „műfajút”, az országos sztrájkot követelik.

Pedig a sztrájktörvény jelentősebb megmozdulásokra csak nagyon körültekintő, hosszú és iszonyatosan alapos előkészítés, jelentős jogi munka után ad lehetőséget. Ez sem a szakszervezeti, színpadon és médiában szereplő megszólalókat, sem az ellenzék Csipkerózsika-álomból felébredő parlamenti képviselőit nem különösebben zavarta. Még a január 5-én rendezett demonstráción is így beszélt Kordás László, a MASZSZ elnöke:

Jöjjön, aminek jönnie kell!

Majd ötnapos ultimátumot adott Orbán Viktornak, utalva a sztrájktörvény vonatkozó részére. A szakszervezetek ezt követően átadták a „négy pontjukat”, amelyet a biztonsági illetékesek át is vettek. És meg is érkezett pár napra rá a kormány válasza is: nincs tárgyalás.

A probléma mindezzel az, hogy az érintett szakszervezeti vezetők – kiknek nem ingük, nem veszik magukra – már a folyamat elején pontosan tudták, mi is van a sztrájktörvénybe foglalva. Elvileg az országgyűlési képviselők is tudták, de nekik „lábra jött”, hogy a szakszervezeti vezetők úgy futottak előre az ügyben, hogy kudarc esetén nem a pártok lesznek felelősek.

Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke Fotó: Soós Lajos / MTI

A sztrájktörvényről kezdőknek

Kezdjük azzal, hogy Magyarországon sztrájkolni csak a munkáltatóval szemben megfogalmazott követelések mentén, és a munkahelyen lehet. A munkavállalónak a szakszervezet által meghirdetett sztrájk napján be kell mennie a munkahelyére, jelentkeznie kell a munkahelyén, és a jelen lévő vezetőnek be kell jelentenie, hogy sztrájkolni kíván. Miután ez megtörtént, ott kell eltölteni a sztrájkban töltött időt, ahol ezt meghatározták (például ebédlő, melegedő, közösségi helyiség, stb.).

Meg kell jegyezni, hogy a sztrájktörvény nem is tárgyalja az országos sztrájk dolgát, pont az előbb említett munkahelyi rendszerből adódóan az „Álljon meg az ország!” felkiáltás élesítéséhez munkahelyről munkahelyre haladva kell megszervezni a sztrájkot.

Nálunk az „utca emberének” fejében a sztrájk egyenlő a közlekedés teljes leállásával. Ez utóbbi a sztrájktörvény módosítása óta szinte lehetetlen. A közszolgáltatást végző vállalatok ugyanis külön kategóriát képeznek a sztrájktörvényben, mivel rájuk a sztrájk alatt nyújtandó minimális szolgáltatás kötelezettsége is elő van írva. Például az ágazati törvényekben a sztrájk alatt a személyszállító vonatoknak az elővárosban 66%-a, a hálózaton 50%-a kell, hogy közlekedjen. Mindez idősávosan elosztva, azaz nem lehet például éjszaka 90%, és nappal 10% – azaz egy sztrájk esetén alig lehet érzékelni a járatritkulást.

Természetesen lehet jogellenesen is sztrájkolni, ennek megkockáztatása azonban egyetlenegy szakszervezetnek sem érdeke, minthogy a jogszabályok szerint akár kártérítést is kellene fizetniük, ha így járnak el.

Miért nincs sztrájk a rabszolgatörvény miatt?

S ez csak a sztrájktörvény, nézzük, hogy a rabszolgatörvény kapcsán miért nem akar megérkezni a várva várt (országos) sztrájk?

  1. A klasszikust mondást idézve, mert egyelőre nincsen sztrájkhangulat.
  2. Ellenzéki, tüntetői lelkesedések ide vagy oda, egy sztrájkkal a hazai szakszervezetek szervezettségét ismerve legfeljebb a munkáltatónak lehe(ne)  kárt okozni, nem pedig az Orbán-rezsimnek.
  3. Törvény szerint a kollektív szerződések rendelkeznek a túlmunka rendszeréről és díjazásáról, és a munkaidőkeretek alkalmazásáról is.
  4. Ezek pedig egyelőre nem módosultak a múlt évhez képest, és csak a rend kedvéért: „Nincs lehetőségük a munkavállalóknak jogszerű sztrájkra kollektív szerződésbe foglalt megállapodás megváltoztatásának érdekében addig, míg a kollektív szerződés hatályos [Sztrájktv. 3. § (2) bekezdés].”
  5. A 400 óra önkéntes túlmunka, mivel a számolás január elsején újraindult,  október, novemberben tájékán lesz szorító. Azaz egyelőre a hatályban lévő kollektív szerződések nem tükrözik azt, amire a „rabszolgatörvény” lehetőséget ad majd egyszer. Így a sztrájk jelen esetben jogellenes lenne.
  6. És ami még ezekhez képest is fontosabb, több munkáltató a szorító munkaerőhiány miatt és pillanatnyi előny nyújtásával, megállapodott a munkahelyen, vagy bejelentette, hogy a jövőben meg kíván állapodni, és nem alkalmazza majd az „önkéntes túlóra” rendszerét.

 

Vezető beszél, tagság fizet

Mi következik mindebből? „Csak” annyi, hogy a politikai pártok képviselői és a szakszervezeti vezetők már akkor tudhatták, hogy az országos sztrájk nem lehetséges, amikor még ezzel hitegették a közvéleményt. Nem csupán az imént részletezett okok miatt, hanme azért sem, mert az érdekek széttartanak. Az ágazatoknak külön megállapodásai vannak, a közszolgáltatók sztrájkjogának erős korlátai.

De akkor fel kell tenni a kérdést:

kik is vannak a hetek óta tartó utcai megmozdulásokon az utcán? Szakszervezeti aktivisták, pártaktivisták, civilek? Aligha a szakszervezetisek.

A szombati demonstrációk világosan megmutatták, hogy a szervezők leginkább pártaktivisták, több városban egyáltalán nem képviseltették magukat a szakszervezetek. Érezheti ezt már egy ideje a MASZSZ elnöke is, hiszen mára „a sztrájkhajlandóság felmérése” lett a kommunikáció, nem pedig a sztrájkra való felkészülés.

Ehhez jön még, hogy a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) a múlt héten önálló sztrájkbizottságot hozott létre, bejelentette saját szakmai követeléseit.

A MASZSZ elnökének ultimátuma, amit Orbánnak adott, már rég letelt, és a szombati demonstrációkon csúfos vereséget szenvedett a beharangozott, „200 településen le fog állni az ország”  terv is.

Mintha a szakszervezeti tagok belül tudnák azt, amit képviselőik kifelé nem mondanak. Mégpedig azt: itt sztrájk nem lesz.

Ha viszont így van, felelőtlenség a színpadácsoló, antiorbánista sokaság vágyainak megfelelően eljárni. Ez ugyanis csak károkat okozhat a szakszervezeteknek.

A kívülállók ugyanis a szakszervezetek és a sztrájktörvény ismeretének hiányában azt gondolhatják, minden kudarcért a szakszervezetek a felelősek. Ehhez persze a szakszervezetek vezetőinek a helyzet ismeretében érthetetlen megszólalásai is hozzájárultak.

Az Orbán-rezsim mellett mások is nyernek az ilyen megszólalásokon. Mégpedig a pártok képviselői, akik színpadot kapnak, hogy elmondhassák, mit kell csinálnia a szakszervezeteknek. Csak éppen amit a politikusok kérnek, azt a szakszervezeti vezetők nem tudják megvalósítani.

Bármennyire is fájhat most ez az ellenzéki oldalon, de, meglehet, hamarabb jött el az újratervezés ideje, mint azt gondoltuk volna.

A szerző politikai elemző, az IDEA Intézet igazgatója

Kiemelt kép: Marjai János / 24.hu