Pert vesztett a mobilszolgáltató – ezek a szerződésben lévő feltételek tisztességtelenek és érvénytelenek

A tisztességtelen kikötések a folyamatban lévő szerződések esetében is érvénytelenek, vagyis a szolgáltató nem hivatkozhat rájuk, az új szerződésekbe pedig nem kerülhetnek bele.

Fővárosi Ítélőtábla jogerősen megállapította, hogy az egyik hazai mobilszolgálttó által alkalmazott lakossági szerződésben több szerződési feltétel is tisztességtelen, és kötelezte a céget arra, hogy azokat saját költségén két országos napilapban tegye közzé.

Az ügy előzménye, hogy a Fővárosi Főügyészség keresetet nyújtott be a Fővárosi Bíróságra, mert észlelték, hogy az egyik lakossági mobilszolgáltató tisztességtelen szerződési kikötéseket alkalmaz a fogyasztói szerződéseiben. Az első fokon eljáró bíróság csupán az egyik feltételt találta érvénytelennek, ezért az ügyész fellebbezett, és az eljárást a Fővárosi Fellebbviteli Főügyészség vitte tovább.

A közérdekű perben a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen megállapította, hogy fogyasztói szerződésekben alkalmazott általános szerződési feltétel (ÁSZF), valamint az előfizetői szerződés blanketták alábbi előfizetői nyilatkozatai a következők szerint tisztességtelenek:

Az a nyilatkozat, amely szerint „Nyilatkozom, hogy az Előfizetői Szerződés megkötése során a Szolgáltató teljes körű tájékoztatást nyújtott az alternatív barangolásszolgáltató választásának lehetőségéről, az érvényes barangolási díjakról és az Euró tarifáról.” azért tisztességtelen, mert a fogyasztó olyan nyilatkozatát rögzíti, ami a szolgáltató részéről a teljes körű tájékoztatás megtörténtére, fogyasztó általi elismerésére vonatkozik.

Az a nyilatkozat, amely szerint „Nyilatkozom, hogy az előfizetői szerződésben megjelölt igénybevételi helyen a szolgáltatás minőségének hiányosságaival kapcsolatos felmondási jog gyakorlásának lehetőségéről, feltételeiről és következményeiről a tájékoztatást az ÁSZF 12.4.7. és 12.6.11. pontban foglaltak szerint megkaptam. Megjelölt igénybevételi hely: az Előfizetői Szerződés. »Előfizető adatai« pontjában, illetve a »Szolgáltató adatai« pontjában megadott cím.”, továbbá azon nyilatkozat, mely szerint „Nyilatkozom, hogy az Előfizetői Szerződésben megjelölt igénybevételi helyen a szolgáltatás minőségének hiányosságaival kapcsolatos felmondási jog gyakorlásának lehetőségéről, feltételeiről és következményeiről a tájékoztatást az ÁSZF 12.4.2.1. (d) és 12.6.9. pontban foglaltak szerint megkaptam.” azért tisztességtelen, mert az előfizetői szerződés részét képező általános szerződési feltétel megjelölt pontjának megismerésére vonatkozik úgy, hogy a nyilatkozatból, vagy további részéből annak tartalma nem ismerhető meg, így a fogyasztó tényleges, megfelelő tájékoztatásának igazolására nem alkalmas.

A „megértettem és elfogadom, hogy ezen hozzájáruló nyilatkozatomat az Előfizetői Szerződés hatálya és a jogérvényesítésre nyitva álló határidő alatt nem vonhatom vissza” szövegrész azért tisztességtelen, mert nem egyértelmű, hogy a fogyasztó hozzájáruló, visszavonhatatlan nyilatkozata mire, mely adatokra vonatkozik.

Az a nyilatkozat, amely szerint „Nyilatkozom, hogy az ÁSZF teljes szövegének a rendelkezésemre bocsátására nem tartok igényt.”, valamint az a nyilatkozat, mely szerint „Megegyezésünknek megfelelően kérem, hogy a Szolgáltató az Előfizetői Szerződést az általam megadott e-mail címre elektronikus levélben küldje meg.” azért tisztességtelenek, mert a jogszabály által biztosított lehetőségekhez képest a fogyasztó joglemondását tartalmazza az ÁSZF és az előfizetői szerződés megküldésére vonatkozóan.

Azon kikötés, melyek szerint „Kijelentem, hogy az Előfizetői Szerződés ideje alatt szóban úgy nyilatkoztam, hogy amennyiben a Szolgáltató az Előfizetői Szerződés módosítását kezdeményezi, a nyilatkozattételem elmulasztása mint ráutaló magatartás, vagy a tevőleges magatartásom a szerződésmódosítás elfogadásának minősül.” azért tisztességtelen, mert a fogyasztó szóbeli nyilatkozatát előre, a jogszabállyal ellentétesen úgy rögzíti, hogy a felek közötti előfizetői szerződés még nem jött létre.

Mindemellett az ÁSZF azon rendelkezése tisztességtelen, amely szerint „Érvénytelenség esetén a Szolgáltató az igénybe vett szolgáltatások díját nem téríti vissza, az Előre Fizető Előfizető a SIM kártyán esetlegesen még meglévő egyenlegét elveszíti.”. A kikötés azért tisztességtelen, mert kizárja, hogy a fogyasztó visszakövetelje a már teljesített ellenszolgáltatás nélküli szolgáltatását.

A másodfokú bíróság döntése azt jelenti, hogy a tisztességtelen kikötések a folyamatban lévő szerződések esetében érvénytelenek, vagyis a szolgáltató nem hivatkozhat rájuk, az új szerződésekbe pedig nem kerülhetnek bele.