Csak a gázvezetéket nem vágták át Vecsésnél

Feltételezett katasztrófahelyzetet számoltak fel a Pest megyei védelmi erõk. Átvágott gázvezeték, tûzoltóautók a paradicsomföldön, de senkit nem döntött le a lábáról a 18 baros nyomás. Képriport egy gyakorlatról.

Nyolc-tíz tûzoltóautó, mentõsök és rendõrök szállták meg a Vecsés és az M0-ás autópálya közötti paradicsomföldet. A területen ömlik a gáz, egy munkagép vágta át a Tiszaújváros és Százhalombatta közötti húzódó, 63 bar nyomásfokozatú vezetéket. Szerencsére baleset nem történt, csak a Pest megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság a MOL tartotta közös katasztrófavédelmi gyakorlatát.

A feltételezett szituáció szerint a gázvezeték biztonsági övezetében az üzemeltetõ értesítése és hozzájárulása nélkül egy földmunkagép kezdett ásásba, hogy pincét alakítson ki egy gazdasági épülethez. A engedély nélküli munka közben a markoló kanál felszakítja a termékvezeték palástját, mely következtében a vezeték megsérül. A gépkelezõ a markoló kanalat kiszabadítva azt tapasztalja, hogy erõs szagú, gyorsan párolgó folyadék gyûlik a munkagödör alján. Nem véletlenül, hiszen az esemény idõpontjában benzol-toluol keverék van a termékvezetékben, közel 18 bar nyomáson.

Nézze meg a gyakorlatot a galériában! (Fotó: Neményi Márton / fn.hu)

A szállítóvezeték biztonsági berendezéseinek és a szakaszoló szerelvények mûködési idejének figyelembe vételével 3500 – 4000 liter anyag juthat ki a környezetbe, mely a szabálytalanul kiásott munkagödör méretébõl következõen 12-16 négyzetméteres felületen párolog.

A gépkezelõ a 105 segélyhívó számot hívja telefonon, majd a terület tulajdonost is értesíti, aki felveszi a kapcsolatot a Távvezetékes Termékszállítás Százhalombattai diszpécser szolgálatával. Az automatikus szivárgásérzékelõ leállítja a szállítást, és szétszakaszolja a szállítóvezetéket. A MOL Távvezetékes Termékszállítás százhalombattai diszpécser az üzemfelügyeleti rendszer jelzését észleli.

Az elsõ riasztás reggel fél nyolckor érkezett, a legközelebb lévõ monori tûzoltók pedig azonnal a helyszínre indultak. A vezeték két végpontjáról is elindultak a mentõegységek, Százhalombattáról még egy speciális tartálykocsi is érkezett (majd másfél órával a riasztás után), amelybe a vezetékben maradt gázt tudják átfejteni.

De a 170 kilométerre lévõ Tiszaújvárosból is jött egy mûszaki egység, hogy segítsenek a kárelhárításban. Közben a rendõrök és a polgári védelmi alakulatok – igaz, csak elméletben – de megkezdték a lakosságvédelmi intézkedéseket.

Alig két és fél órával az elsõ riasztás után, a MOL szakemberei már végeztek is a területen, bilincset rakva a sérült vezetékszakaszra. Fél tizenegyre gyakorlatilag már csak a gyakorlat értékelése volt hátra, melyen Szabó János, a megyei katasztrófavédelem ezredese pozitívnak értékelte a napot és a teljesítményt.