Jelentősen szigorodnak a közúti közlekedés egyes szabályai július elsejétől. Az új rendszerben már nem szabálysértésnek, hanem közigazgatási bírsággal sújtandónak számít a gyorshajtás, az ittas vezetés, a tilos jelzésen áthajtás vagy a biztonsági öv használatának elmulasztása.
A közigazgatási bírság pedig esetenként magasabb összegeket és több büntetőpontot jelent. Óberling József, az ORFK közeledésrendészeti főosztályának vezetője megjegyezte, hogy júliustól akár 2-3 súlyos szabálysértéssel összejöhet a 18 büntetőpont, amely fél évre megszabadít a jogosítványunktól.
Vissza is tarthatják. Fotó: H. Szabó Sándor / MTI
Aki az ötvenes táblánál legalább 126-tal hajt annak 300 ezer forintja és 8 büntetőpontja bánja, ahogy az autópályán megengedett maximum 110-zel történő túllépése esetén is. De már egy enyhébb 15-20 kilométeres sebességtúllépésért is jár a 4 büntetőpont.
Ittasan
A fokozott balesetveszély miatt eddig is nagy felelőtlenség volt ittasan vezetni, de remélhetőleg a megnövekedett bírságok miatt egyre kevesebb lesz a próbálkozó. Július elsejétől ugyanis fix bírságtételeket vezettek be, melyek összege 150, 200 és 300 ezer forint lehet. Ennél olcsóbban csak azok ússzák meg, akik nem gépi meghajtású járművet – vagyis biciklit, esetleg lovas kocsit – irányítanak. Fontos, hogy az elektromos kerékpárt is gép hajtja – a rendőri megítélés szerint.
A jogosítványt ugyan nem minden esetben veszik el azonnal, nem árt azonban észben tartani, hogy az ittas vezetésért kiszabható maximális bírság akár 73 millió forint is lehet – igaz, ezt már a bíróság szabja ki.
Tiloson át, öv nélkül
100 ezer forint és 8 büntetőpont jár a tiloson áthajtásért, Óberling József arra figyelmeztet, hogy már a sárgán áthajtás is büntetést hordozhat maga után – mérlegelés esetén.
Fontos tudni, hogy a kicsatolt biztonsági övvel közlekedőket egyesével is megbüntethetik, az autó négy utasából mindenki külön-külön kaphat 15 és 40 ezer forint közötti büntetést – függően, hogy milyen úton haladtak, a büntetőpont azonban csak a sofőrnek jár.
Objektív felelősség
Új tényezők is megjelentek, melyek ezen túl az objektív felelősség körébe tartoznak. Így szigorúbban kezelik az útpadkán való megállást – ha tábla tiltja, a járdán való szabálytalan megállás egyes típusait és azt, ha valaki lakott területen kívül, az úttesten hagyja a kocsit.
Visszatartó erő
Jelentős újítás, hogy az eddig a büntetést rendre figyelmen kívül
újra szabálysértés
Visszakerül a legfeljebb 30 ezer forinttal sújtandó szabálysértések közé a vezetés közbeni mobilozás, a bukósisak nélküli motorozás és a gyermekbiztonsági rendszer mellőzése.
hagyó külföldiek esetében a rendőrség visszatarthatja a járművet. Erre akkor van mód, ha a sofőrnek vagy a jármű üzembentartójának már van korábbi, be nem fizetett bírsága. A rendőrök ekkor kijelölnek egy várakozóhelyet a járműnek és elveszik a forgalmit.
Extrém esetben egy olyan kamiont is visszatarthatnak, melynek tulajdonosának egy másik járműve halmozott fel bírságot. Ugyanakkor Óberling ezredes aláhúzta, hogy a rendőröknek van módjuk mérlegelni és enyhébb esetekben – ha a visszatartás túlzott hátrányokkal járna – eltekintenek a kocsi leállításától.
A külföldi sofőröknek ugyanakkor a jövőben lesz lehetőségük ilyen esetekben is továbbhaladni, ha egy pénzintézet bankgaranciát vagy kezességet vállal értük.
Közös lista
A jövőben a rendőrség, az adóhatóság és a közlekedési felügyelet egy közös bírságnyilvántartásba gyűjti az adatokat, így könnyen bajba kerülhet az az autós, aki például az adóbírságával tartozik.
A büntetés kifizetését segíti, hogy bankkártyával is lehet majd fizetni, igaz, ehhez előbb kellenének bankkártya-leolvasók, melyekkel a rendőrség jelenleg nem rendelkezik. Ám a tervek szerint 200 darabot vásárolnak majd a kapitányságok, határállomások és autópálya alosztályok részére.
Addig meg fizethetünk készpénzátutalással vagy készpénzben – ha van az igazoltatásnál olyan személy, – a rendőrség részéről- aki rendelkezik pénzkezelési engedéllyel.
Új eljárási rend
A gyorsabb ügymenet érdekében előfordulhat, hogy a rendőr a helyszínen, szóban közli a büntetés mértékét, ha nincsenek kétségei és, ha az elkövető nem vitatja a büntetés tényét és a bírság mértékét.
Bármely más esetben pedig a hagyományos közigazgatási eljárás keretében állapítják meg a büntetéseket.
A rendőrség az új szabályozástól és a szigorítástól a balesetek drasztikus csökkenését várja, igazodva ahhoz az uniós elváráshoz, hogy 2020-ra ötven százalékkal csökkenjen a közúti balesetek áldozatszáma.