Ajtóhibás volt a kiégett metrókocsi

Ajtóhibás volt a kedden kiégett metrószerelvény, a jármű az után néhány perccel kezdett el füstölni, hogy a vezető az utasokat leszállította az Árpád hídi megállóban. A vizsgálat lezárultáig nem lehet biztosat mondani, de valószínűleg elektromos zárlat keletkezett.

Gulyás Attila, a Metróközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerdán azt mondta, a szerelvényt – miután leszállították az utasokat – a kihúzó vágányra vitték, majd vitték volna a kocsiszínbe Kőbánya-Kispestre, amikor elkezdett füstölni, majd kigyulladt.

(Ide kattintva megnézheti a kiégett szerelvényről készült videót.)

Elmondása szerint a legnagyobb odafigyelés mellett sincsen száz százalékos garancia arra, hogy ilyen esetek nem fordulnak elő, mert a 3-as vonalon 30 éves, vagy annál is idősebb Ev3-as szerelvények is közlekednek, amelyek csak a minimális, szükségszerű felújításokon estek át az évek során.

Évek óta tervezik, hogy a 3-as vonal pályáját és alagútját felújítják és lecserélik a szerelvényeket, de a BKV-nak anyagi helyzete miatt a fenntartás is problémákat okoz – mondta Gulyás Attila. Ha nem csak a legszükségszerűbb javításokat kapnák meg, akkor nagyban növelhető lenne az üzembiztonságuk, de a BKV-nak erre sincs pénze – hangsúlyozta, úgy összegezve: “csodákat tenni ezzel az eszközparkkal, ilyen pénzügyi feltételek mellett nem lehet”.

Hozzátette: amint lezárult a vizsgálat, és kiderült, mi okozta a tüzet, az összes Ev3-as szerelvényt be fogják hívni átvizsgálásra, és ha kell, a szükséges óvintézkedéseket meg fogják tenni.

A pálya és az alagút állapota változó a 3-as vonalon, mivel négy ütemben adták át a forgalomnak. Az évek alatt viszont csak kisebb felújításokat végeztek, ezért az egész vonal “megérett” a teljes felújításra. Ennek során a síneket kibontják, kicserélik az áramellátó, betápláló rendszereket, biztosító berendezést is. Ezen a vonalon még vízködölő berendezések sincsenek, amelyek egy tűz esetén működésbe lépnének, a 2-es vonalon viszont ezeket a felújítás során beszerelték.

Amíg nem zárul le a vizsgálat, addig csak találgatni lehet, hogy mi okozta a tüzet, de valószínűsíthetően elektromos zárlat keletkezett. Gulyás Attila szerint a szakemberek, akik a kimenekítésben és a helyzet kezelésében vettek részt a “helyzet magaslatán álltak”, jól kezelték az ügyet.

Gulyás Attila hangsúlyozta azt is, hogy a tűzesettől függetlenül a metró továbbra is a legbiztonságosabb üzem.

Kisdi Máté, a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság szóvivője szerint a metrókocsi vezetőfülkéjében keletkezhetett a tűz.

Elmondása szerint az ügy kivizsgálására a tűzoltóságnak 30 napja van, de vélhetően igazságügyi szakértőt is bevonnak az eset kivizsgálásába, amely miatt tovább tarthat a jelentés elkészítése.

A vizsgálatok lezárultáig a tűzoltóság nem nyilatkozik az esetről – tette hozzá Kisdi Máté.