Hoffmann: “vétek és bűn” lenne az egyoldalú angol nyelvi orientáció

A közoktatásban azt kell erősíteni, hogy nálunk "rend van", és "szót fogadnak" a gyerekek - mondta az államtitkár.

“Eddig azt várták el önöktől, hogy az iskola úgy táncoljon, ahogy a szülő fütyül, és mindenáron ki kellett elégíteni az igényeket” – fogalmazott Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár szerdán Tatabányán, a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján tartott regionális tanévnyitón. A politikus szerint az iskola nem szolgáltató, hanem közfeladatot ellátó nevelő intézmény, ahol képesnek kell lenni arra, hogy szakmailag felülbírálják akár még a szülők elvárásait is. Ennek a szemléletváltásnak a szükségességét az angol nyelv oktatásának példáján keresztül érzékeltette az államtitkár.

Az angol nyelv oktatására ugyan nagy a szülők igénye, azonban – mint mondta – “vétek és bűn” Kelet-Európa közepén kiszakadni a nyelvi sokszínűségből. Hozzátette, ez nem azt jelenti, hogy a szülők igényét teljesen figyelmen kívül kellene hagyni. Jövő évtől ugyan kötelező lenne angolt tanítani, ha azt igénylik, de a tanárok “ne ijedjenek meg ettől”, mert addigra megváltozik a törvény – mondta. Véleménye szerint legalább két nyelvet kellene tanítani minden gyermeknek, és ebből a második lehet majd az angol.

Hoffmann Rózsa az új közoktatási törvényről szólva elmondta: visszahozzák a tartalmi elemeket a tantervekbe, hogy az iskolába járó generáció ugyanazokat az ismereteket szerezze meg, és olyan oktatási folyamatot építenének fel, mely hagy időt a gyakorlásra, a képességek kialakulására.

Tervezik a humán és a reál tagozat visszaállítását, mert nem biztos, hogy 18 éves korig mindenkinek ugyanazt kell oktatni. Nagyobb teret biztosítanának a testnevelésnek, a művészetoktatásnak, és színesítenék az idegen nyelvek oktatásának kínálatát is – sorolta fel az újdonságokról szólva.

Az államtitkár kijelentette, a közoktatásban az kell erősíteni, amiben jók voltunk: azt, hogy a magyar iskolákban “rend van”, és hogy nálunk “szót fogadnak” a gyerekek. Úgy vélte, még a Kádár-korszak végén is ilyen volt az iskola, és ha akkor így tudtak tanítani, akkor most is le lehet hántani az oktatásról azokat “az idegen mintákat”, melyek majdnem tönkretették a közoktatás rendszerét.