Ezért közlekedünk a jobb oldalon

Amerikában a megváltozott gyakorlat diktálta a szabály módosítását, Európában Napóleon.

A közlekedés történelmileg mindig is a bal oldalon haladt, ennek oka a jobb kezes fegyverhasználat lehetett, illetve az, hogy a lóra is könnyebb volt a fegyverrel átellenes oldalról, azaz balról felszállni. A változás Amerikában kezdődött a négy vagy több lóval vontatott fogatok terjedésével – írja a Múlt-kor.hu.

Ezeket – a jobbkezes ostorhasználat okán – a kocsis a bal hátsó lóról hajtotta, de logikusan minél több volt előtte a ló, annál kevésbé látta, mi történik az úton. A függetlenségi háború után az Egyesült Államokban már a jobboldali közlekedés lett a törvényben szabályozott gyakorlat. Európában

a balkezes Napóleon rúgta fel a közlekedési szabályokat, máig nem tudni, milyen indíttatásból.

Idővel egyre több ország tért át a jobb oldalra, Közép-Európa államai számára a régióban fajsúlyos Németország átállása adta meg a végső lökést az 1930-as évektől. Magyarországon 1941. június 26-án jelent meg a KRESZ-t a legtöbb módon pontosító végrehajtási utasítás, az átállás időpontja pedig július 6-án, hajnali 3 óra volt. Minden zökkenőmentesen ment, az Esti Ujság beszámolója szerint:

A szekerek csörögve futnak az utakon: jobboldalt megy minden szekér és fel sem tűnik, hogy a vasúti sorompónál levő figyelmeztető táblák is átkerültek a jobboldalra. Az egészben csak annyi a változás, hogy a régi kopott táblák helyett újak kerültek az utak kereszteződéséhez, más a szöveg is: JOBBRA TARTS! – BALRA ELŐZZ!.

Az átmeneti periódus november 9-éig tartott, és baleseti statisztikák annak ellenére sem romlottak, hogy a forgalomban lévő több tízezer személygépkocsi még jobbkormánnyal szelte az ország útjait. Új forgalmi engedélyt viszont már csak balkormányos járművek kaphattak.